به گزارش ایرنا، سردار یوسف شاکری روز شنبه در کارگاه آموزشی دو سالانه تذهیب های قرآنی حوزه هنری آذربایجان شرقی افزود: در آستانه تحولات بین المللی باید در مجموعه مفاهیم هنری تحولاتی ایجاد شود زیرا که جامعه بین الملل به سمت این تحولات می رود.
وی اظهار داشت: ابزاری که تحولات را دامن می زند ابزار هنر است و ما نیز نباید از این قافله عقب بمانیم.
معاون امور زیربنایی سازمان پدافند غیر عامل کشور یادآوری کرد: آستان قدس رضوی فعالیت هایی را در راستای همین رویکرد آغاز کرده و در اثر تدبیرهای رهبری به فعالیت های هنری روی آورده است.
شاکری با بیان اینکه زبان هنر در عین حال که لطیف است ولی می تواند دنیا را زیر و رو کند، ادامه داد: در حوزه هنر تذهیب که در طول تاریخ فراز و نشیبی های فراوان داشته و برای خود مکتبی محسوب می شود، ظرافت خاصی نهفته است.
استاد نگارگری و مکتب هنر رضوان نیز در این کارگاه گفت: کارگاه تذهیب های قرآنی 10 سال است که در 5 دوره دو سالانه برگزار شده و امسال اولین دو سالانه در سطح کشور برگزار می شود.
رضا مهدوی افزود: تا کنون تمامی ورک شاپ ها در مشهد برگزار شده و با توجه به اینکه در سایر استان ها هم احساس نیاز می شد در استان ها هم این ورک شاپ ها دایر شد.
وی با بیان اینکه تبریز چهارمین شهری است که ورک شاپ دو سالانه تذهیب های قرآنی در آن برگزار می شود، یادآوری کرد: پیش از آن، ورک شاپ در شهرهای بوشهر، شیراز و ساری برگزار شده است.
این استاد نگارگری با اشاره به سابقه طولانی تبریز در زمینه هنر گفت: در دوره های مغول و صفوی آثار فاخری در حوزه هنر در تبریز خلق شده و اکنون نسل جدید هنرمندان در این شهر ظهور کرده است.
مهدوی ادامه داد: وظیفه هنرمندان زیبا نشان دادن آیات کلام الله است تا از این طریق مخاطبان قرآن را افزایش دهند.
وی با بیان اینکه هنر زبان مشترک بین ملت هاست افزود: باید از این زبان برای اشاعه فرهنگ قرآنی نهایت استفاده را بکنیم.
وی گفت: هنر گل و مرغ در افزایش مخاطب قرآن نقش دارد و هم در زبان بین الملل قرآن را به جوامع بشری معرفی می کند.
دهمین و یازدهمین کارگاه آموزشی دو سالانه تذهیب های قرآنی با موضوعات اصول سایه روشن و نور در هنر گل و مرغ و اصول ترکیب بندی تذهیب در آثار کلاسیک تیموری و صفوی در سالن جلسات حوزه هنری آذربایجان شرقی برگزار شد.
8023/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.