استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم که توسط مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد گفت: جای خالی استاد محمد قهرمان را نمی توانیم به صورت فیزیکی پر کنیم ولی به اعتبار حضور معنوی او می توانیم یک سری حرکتهای فرهنگی انجام دهیم.
دکتر محمد جعفر یاحقی افزود: امیدوارم فرصتی فراهم شود تا رباعیات استاد محمد قهرمان که به نوع تفکر فلسفی خیام نیز نزدیکی دارد جمع آوری شود.
وی اظهار کرد: از این استاد فقید یادگارهای زیادی در دانشگاه فردوسی مشهد و استان خراسان موجود است و او نمونه واقعی یک کتابدار بود که توانست از فضای کتابخانه استفاده کرده و کتابها و تحقیقاتی را تولید کند و به غنای آن بیفزاید.
استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بدون تردید حضور قهرمان همانند استوانه ای بود که سبک هندی را همچون حجت بالغه ای معرفی می کرد و سخن او در این موضوع سندیت داشت و دیگران در این موضوع اگر سوالی داشتند به او مراجعه می کردند.
یاحقی افزود: ما هر چه قدر خودمان را به تفکرات قهرمان نزدیک کنیم در اصل به او احترام گذاشته ایم زیرا به عنوان یک ادیب خراسانی از سبک هندی دفاع می کرد و اکنون در حال درک این دوره شعر فارسی هستیم.
وی با قدردانی از خانواده این استاد فقید ادامه داد: اراده ای که خانواده استاد برای زنده نگاه داشتن روند مطالعاتی او در نظر گرفت منجر به ایجاد جایزه ادبی استاد قهرمان شد.

* قهرمان دراظهار نظر صراحت داشت
یک عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این مراسم گفت: استاد قهرمان در کمال حفظ ادب، در اظهار نظر صراحت داشت و این نکته برای خواننده نقد بسیار مهم است تا تکلیف او روشن و مشخص باشد.
محسن ذاکر الحسینی افزود: او شاعری عالی رتبه و محقق و دارای شخصیتی منصف بود و در داوری جنبه اعتدال را رعایت می کرد و به همین دلیل جایگاه ممتاز و ویژه ای در میان اهالی فرهنگ و ادب داشت.

* جایزه ادبی استاد محمد قهرمان دوسالانه می شود
عضو هیات داوران جایزه ادبی استاد محمد قهرمان نیز گفت: بر اساس تصمیم هیات داوران تغییراتی در آئین نامه جایزه استاد محمد قهرمان انجام شده است و این جایزه از سالانه به دو سالانه تبدیل می شود تا محققان فرصت بیشتری برای انجام پژوهش داشته باشند.
دکتر سلمان ساکت افزود: همچنین پایان نامه ها و کتابهایی که مرتبط با زندگی و آثار استاد قهرمان هستند نیز در قالب این جایزه ادبی پذیرفته خواهند شد.
وی ادامه داد: دانشکده ادبیات خانه اول استاد محمد قهرمان محسوب می شد و کتابخانه دانشکده، حاصل تلاش و زحمات او بود.
عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به نحوه ورود قهرمان به کتابخانه دانشکده ادبیات گفت: او در بانک عمران آن وقت مشغول به کار بود و استاد علی اکبر فیاض که ریاست آن وقت دانشکده ادبیات را بر عهده داشت استعداد او را شناسایی کرد و مراحل انتقال وی به کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد را فراهم کرد و ایشان 27 سال در این دانشکده کتابدار بود.
ساکت با بیان این که استاد قهرمان به سبک هندی علاقه بسیار داشت افزود: قهرمان در دوره ای برای زنده نگه داشتن سبک هندی در گوشه کتابخانه دست به تصحیح و پژوهش در اشعار شاعران آن سبک زد و از این حیث حق بزرگی بر گردن ادبیات ایران دارد.
وی با بیان این که قهرمان، محققی بود که جنبه شاعری و غزلسرایی اش کمتر مورد توجه قرار گرفته است ادامه داد: نقطه امید ادبا و فضلای ادبیات جلسه عصرهای سه شنبه او در مشهد بود تا از نظرات و پیشنهاداتش استفاده کنند.
رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مرکز مفاخر دانشگاه محدود به اساتید دانشگاه نیست و به دانشجویان و کارمندان فرهیخته دانشگاه فردوسی که نمونه بارز آن استاد قهرمان است نیز می نازد.
ساکت افزود: فراخوان دومین دوره این جایزه از سال گذشته منتشر شد و شش اثر شامل سه کتاب و سه پایان نامه به دبیرخانه رسید اما هیات داوران در این دوره هیچ اثری را به عنوان برگزیده معرفی نمی کند و تنها رساله طغری مشهدی اثر محمد صاحبی را شایسته قدردانی می داند.
او ادامه داد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که پژوهشهای مرتبط با دوره و سبک هندی هنوز در دپارتمانهای دانشگاهی مورد توجه قرار نگرفته است و استادان و محققان خارج از دانشگاه نیز نسبت به این دوره علاقه کمتری نشان می دهند و هنوز کارنامه این دوره، کم برگ و ساز است هر چند که باید تاکید کرد حرف ناگفته در این سبک بسیار زیاد است.
استاد محمد قهرمان متولد ۱۳۰۸ تربت حیدریه و متوفی در 1392 شاعر، مصحح، پژوهشگر و ادیب خراسانی است که به ویژه به سبک هندی و شعر و ادبیات دوره صفویه علاقه خاصی داشت و خود از غزلسرایان به نام سبک هندی بود.
وی همچنین اشعار بسیاری به زبان و لهجه محلی تربت حیدریه سرود که در رتبه بندی شعر بومی ایران عنوان نخست را به خود اختصاص داده است.
1922/2030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.