دکتر محمد جعفر صادقی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق تحقیقاتی که در سالهای اخیر پیرامون وضعیت بیماری آسم در کشور انجام شده است میانگین کشوری این بیماری حدود 10 درصد جمعیت را شامل می شود.
وی اضافه کرد: میزان ابتلا به بیماری آسم در بین زنان بیشتر از مردان و در بین کودکان بیشتر از بزرگسالان است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آسم یک بیماری التهابی مزمن و غیرواگیردار ریه است که در این بیماری راههای هوایی متورم و ملتهب می شود و با افزایش ترشحات و انقباض عضلات راههای هوایی، انسداد راههای تنفسی به وجود می آید.
صادقی مهم ترین علائم بیماری آسم را سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس عنوان کرد.
وی اضافه کرد: شعار امسال روز جهانی آسم که روز هفتم می است این است که 'روند رو به رشد آسم را کنترل کنیم' و در این راستا باید دانست که آلودگی هوا، نگهداری حیوانات خانگی، وجود حشرات مانند سوسک در منزل، مصرف دخانیات و سیگار از عوامل تشدید کننده آسم به شمار می روند.
او ادامه داد: در حال حاضر 350 میلیون نفر در سطح جهان به بیماری آسم مبتلا هستند که با توجه به عوامل ایجاد کننده به ویژه آلودگی هوا تا سال 2030 طبق برآوردهای انجام شده 100 میلیون نفر به این تعداد اضافه خواهند شد.
آسم برگرفته از یک واژه یونانی به معنی 'آسما' یا 'نفس نفس زدن' است و یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است. تصور بر این است که این بیماری بر اثر ترکیبی از عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی ایجاد می‌شود.
شیوع آسم از دهه ۱۹۷۰ به ‌طور قابل توجهی در جهان افزایش یافته است و 300 میلیون نفر در دنیا طی سال 2011 به این بیماری مبتلا بودند که 250 هزار نفر بر اثر آن فوت کردند.
1922/3027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.