معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلا‌ن گفت:‌ یک نفر بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در گیلان جان خود را از دست داد و ۸ نفر تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند.

به گزارش ایلنا از رشت، محمد عباسی اظهار داشت:‌ در اوایل تیرماه امسال یک نفر که به بیماری خون‌ریزی دهنده تب کریمه کنگو مبتلا و به یکی از مراکز بهداشتی استان گیلان مراجعه کرده بود به علت تأخیر در مراحل درمانی،‌ جان خود را از دست داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد:‌ معمولاً برای ظاهر شدن علائم بیماری تب کنگو در انسان به ۳ تا ۹ روز از لحظه گزش کنه‌های روی پوست حیوان و یا تماس با گوشت آلوده زمان نیاز است که پس از گذشت این مدت فرد شاهد برخی نشانه‌های اولیه در بدن خود می‌شود.

عباسی منشأ اصلی بیماری تب کنگو را وجود کنه‌هایی بر روی پوست دام عنوان کرد و افزود:‌ از جمله علائمی که پس از گزش این کنه‌ها در فرد مذکور شروع به ظاهر شدن می‌کند می‌توان به تب،‌ سر درد،‌ سفتی و درد عضلانی،‌ درد و قرمزی چشم،‌ تهوع،‌ استفراغ،‌ گلودرد و نظایر این اشاره کرد.

وی بروز علائمی مانند خون‌ریزی در فرد بیمار را بسیار خطرناک اعلام کرد و بیان داشت:‌‌ در این مرحله به علت عدم مراجعه به موقع فرد بیمار به مراکز درمانی،‌ بیماری تب کنگو به مراحل پیشرفته خود رسیده و خون از مجاری مختلف بدن از جمله چشم‌ها،‌ گوش،‌ دهان خارج می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه خون‌ریزی در فرد را موجب مرگ وی دانست و تصریح کرد:‌ به علت دیر مراجعه کردن جهت شروع پروسه درمان و شدت خون‌ریزی،‌ کاهش شدید پلاکت‌ و گلبول‌های قرمز در بدن فرد مبتلا به بیماری تب کنگو،‌ احتمال مرگ وی دور از ذهن نیست.

عباسی با تأکید بر اینکه بیماری تب کنگو در سایر کشورها به مرگ ۳۰ درصد بیماران می‌انجامد گفت:‌ شیوع این بیماری در کشور ما نیز در سال‌های گذشته حدود ۱۰ درصد تلفات را به دنبال داشت که با روش‌های بهداشتی این میزان در سال ۹۶ به حدود ۵ درصد کاهش پیدا کرد.

وی از فوت یکی از بیماران مبتلا به ویروس تب کنگو در گیلان خبر داد و در تشریح آن اظهار داشت:‌ در تاریخ ۱۰ تیر امسال فردی که دچار علائم خون‌ریزی بود به بیمارستانی در استان گیلان مراجعه کرد که به علت حاد شدن و پیشرفت بیماری تب کنگو جان خود را از دست داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از تحت مراقبت بودن حدود ۸ نفر در مراکز بهداشتی استان نیز سخن گفت و افزود:‌ برای اعلام دقیق اینکه این افراد واقعاً به ویروس خون‌ریزی‌دهنده تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند در حال انجام آزمایشات مختلفی بر روی آنان هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.