دکتر سید حمیدرضا اسلامی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: زنان به دلیل اینکه ماهانه خون از دست می دهند فکر می کنند اهدای خون سلامتی آنان را به خطر می اندازد در حالی که اهدای خون برعکس برای سلامتی آنان مفید است.
وی ادامه داد: در این زمینه با همکاری انجمن خیران بانوان تلاش شده تا پایگاه اهدای خون ویژه بانوان در مشهد راه اندازی شود.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: در چهار ماه نخست امسال 62 هزار و 677 نفر به پایگاههای اهدای خون استان مراجعه کرده اند که از این تعداد 46 هزار و 271 نفر مرد و دو هزار و 797 نفر زن بودند. کل جمعیت مراجعان افزایشی نسبت به مدت مشابه پارسال نداشه است.
وی افزود: در این مدت از 49 هزار و 68 نفر خونگیری شد. از این تعداد 25 هزار و 795 نفر اهداکننده مستمر معادل 53 درصد از کل اهداکنندگان، 13 هزار و 604 نفر با سابقه یک بار اهدای خون معادل سه درصد و 9 هزار و 669 نفر اهداکننده اولی بودند.
وی اظهار داشت: در چهار ماهه امسال 49 هزار و 68 نفر مراجعه کننده نیز به دلیل برخورداری از برخی مشکلات در اهدای خون مردود شدند.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: خونگیری در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال یک درصد افزایش، تعداد مردودان در این مدت پنج درصد کاهش، تعداد اهداکنندگان مستمر یک درصد رشد، تعداد افراد باسابقه سه درصد رشد داشت اما تعداد اهداکننده اولی رشدی نداشته است.
وی همچنین گفت: در دهه کرامت امسال نیز از 24 تیر تا دوم مرداد ماه شش هزار و 805 نفر در خراسان رضوی به پایگاههای اهدای خون مراجعه کردند که از پنج هزار و 325 نفر خون گرفته شده است. در تعداد مراجعه کننده نسبت به دهه کرامت پارسال 5.6 درصد و در تعداد افرادی که از آنان خون گرفته شد 7.1 درصد افزایش وجود داشت.
دکتر اسلامی همچنین به پایگاه جدیدی که اخیرا در جوار بارگاه رضوی راه اندازی شد اشاره و بیان کرد: پایگاه اهدای خون ثامن مجهزترین پایگاه خراسان رضوی در زمینی به مساحت 200 مترمربع با هزینه چهار میلیارد و 500 میلیون ریال افتتاح شده است.
وی افزود: پیش از این کانتینری در بازار رضای مشهد در جوار بارگاه رضوی مستقر بود که گنجایش پذیرش شش نفر را داشت اما این پایگاه دارای 13 تخت و گنجایش پذیرش 20 نفر را در هر ساعت دارد.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: با افتتاح این پایگاه تعداد پایگاههای اهدای خون در خراسان رضوی به 11 مورد رسید که شش مورد از این تعداد در مشهد و بقیه در قوچان، تربت حیدریه، گناباد، نیشابور و سبزوار قرار دارند.
وی اظهار داشت: پایگاه ثامن فعلا به دلیل کمبود نیروی انسانی فقط در نوبت صبح دایر است اما پس از مشارکت خادمان سلامت آستان قدس رضوی با این مجموعه تلاش می شود پایگاه ثامن به صورت شبانه روزی فعال شود.
او گفت: سازمان انتقال خون در زمینه نیروی انسانی و بودجه با مشکلات زیادی مواجه است. با اینکه هم اینک شش دانشگاه علوم پزشکی مجزا در خراسان رضوی فعالیت دارند اما اداره کل انتقال خون تفکیک نشده است.
وی افزود: از سوی دیگر اعتبارات اداره کل انتقال خون خراسان رضوی متناسب با افزایش تختهای بیمارستانی در دانشگاههای علوم پزشکی استان افزایش نیافته بطوری که به عنوان مثال فقط پارسال هزار و 400 تخت به بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزوده شد.
دکتر اسلامی ادامه داد: اداره کل انتقال خون خراسان رضوی به شدت با کمبود نیروی انسانی مواجه است و حتی نیروهای جدید جایگزین نیروهای بازنشسته در این نهاد نشده اند لذا از نهادهایی مانند سپاه پاسداران، ارتش، هلال احمر و آستان قدس رضوی برای جذب نیرو استمداد می طلبیم.
وی گفت: خون مایع حیاتی برای نجات افراد بیمار در بیمارستانها است و پنج درصد از خون اهدایی مردم به صورت خون و 95 درصد دیگر به صورت فرآورده خونی به بیمارستانها منتقل می شود. ظرفیت تولید خون و فرآورده های خونی توسط اداره کل انتقال خون خراسان رضوی سالانه 60 تا 100 هزار کیسه است اما مصرف خون و فرآورده های آن پارسال 352 هزار کیسه بود.
او اضافه کرد: با تمام کمبودهایی که همواره در تامین خون وجود داشته تاکنون هیچ عمل جراحی در بیمارستانهای خراسان به سبب نبود خون لغو نشده است. از سوی دیگر اکنون استان شرایط مطلوبی در وضعیت خون ذخیره شده دارد.
وی به برنامه های این نهاد در هفته اهدای خون نیز اشاره و بیان کرد: افزایش فعالیت پایگاه اهدای خون مستقر در میدان شریعتی از ساعت 7 و 45 تا 18 و 45 و افزایش 30 دقیقه زمان به فعالیت سایر پایگاهها به صورت همیشگی، رژه دوچرخه سواران روز سه شنبه از میدان آزادی، مراجعه مدیران به پایگاه اهدای خون میدان شریعتی و جشن پنجشنبه شب در تالار شهر در این هفته برگزار می شود.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.