دکتر مجید فولادیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به وضعیت التهابی در بازار اشاره و بیان کرد: این نخستین بار نیست که ظرف سالهای اخیر شاهد التهاب خرید در بین مردم هستیم و حداقل می توان گفت طی یک دهه اخیر چندین موج خرید التهابی و هیجانی توسط مردم در سطح جامعه تجربه شده است.
وی افزود: بروز خرید هیجانی به هیچوجه تقصیر مردم نیست بلکه پدیده ای کاملا اجتماعی، معقول، شفاف و قابل درک است و به هیچوجه نباید این پدیده را نقص فرهنگی تعبیر کرد یا ویژگی فرهنگی مردم ایران دانست.
این استادیار جامعه شناسی دانشگاه فردوسی ادامه داد: در هر کجای دنیا همزمان با بروز تورم شدید و مداوم شاهد وقوع پدیده خرید هیجانی در جامعه خواهیم بود. اواخر دولت دوم احمدی نژاد از سال 1390 موج تورمی شدیدی در جامعه ایجاد شد که در آن زمان هم شاهد چنین وضعیتی در بازار بودیم.
وی گفت: زمانی که تورم در جامعه به صورت شدید رخ دهد و مردم به صورت ساعتی شاهد نوسان قیمتها و تفاوت نرخ کالا باشند بخاطر حس بی اعتمادی نسبت به روند موجود و دستگاهها اقتصادی قطعا به دنبال خرید بیشتر برای جلوگیری از ضرر بعدی خواهند بود.
دکتر فولادیان به موضوع افزایش نرخ بنزین اشاره و بیان کرد: در این ماجرا حتی با وجود تکذیب افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین از سوی دولت باز هم مردم به اخبار تکذیب شده اعتماد کرده و بر اساس محاسبات خود اقداماتی برای جلوگیری از ضرر بیشتر انجام دادند.
وی افزود: وقتی در پی تورم مداوم و شدید هر ساعت پول در دست مردم بی ارزشتر می شود به صورت طبیعی تلاش می کنند تا این پول را به چیزی با ارزشتر تبدیل کنند که در این میان خرید 10 کیسه برنج، تهسه بیش از نیاز بنزین و سایر کالاها به نوعی فرد را برنده می کند و سایرین که این اقدامات را انجام نداده اند بازنده محسوب می شوند.
این جامعه شناس تاکید کرد: بر همین اساس در چنین شرایطی وظیفه حاکمیت این است که اقدامات لازم را برای جلوگیری از بازنده شدن مردم انجام دهد.
وی در ادامه حرص و آز را یک 'امر اجتماعی' توصیف و بیان کرد: در هر جامعه ای تورم در طول چندین سال متوالی مهار شود خواهیم دید که مفهوم حرص و آز نیز در آن جامعه به شدت تغییر یافته و تقلیل می یابد.
دکتر فولادیان گفت: تورم نیز تنها یک امر اقتصادی نیست بلکه به عنوان امری اجتماعی محسوب می شود که پیامدهای اجتماعی آن کاملا مشهود و قابل لمس اشت.
وی افزود: مردم در بروز این وضعیت به هیچوجه مقصر نیستند بلکه حاکمیت و دولت به معنای عام است که ناتوان در کسب اعتماد مردم بوده است. راهکار کوتاه مدت برای مدیریت این وضعیت بازگشت ثبات به بازار اقتصادی است که آن هم تحت تاثیر متغییرهای سیاسی و نه تنها اقتصادی حاصل می شود.
استادیار جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کنترل وضعیت اقتصادی، افزایش امنیت روانی جامعه، عمل کردن دولت به وعده ها و افزایش اعتماد عمومی راهکارهایی است که می تواند در بلندمدت از بروز پدیده های اجتماعی همچون خرید هیجانی جلوگیری کند.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.