به گزارش ایرنا، طبق اعلام وزارت نیرو میزان بارندگی ‌های کشور از ابتدای سال زراعی جاری تا پایان فروردین ماه به حدود 307 میلیمتر رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی گذشته 171 درصد و در مقایسه با میانگین دوره بلند مدت 50 درصد افزایش داشته است.
این حجم بارندگی ممکن است در نگاه اول نوید بخش رهایی از خشکسالی باشد اما کارشناسان معتقدند خشکسالی های پیاپی با بارشهای یکساله فروکش نمی کند.
استان خراسان رضوی هم که بحرانی ترین منابع آب زیرزمینی در کشور را دارد و حدود چهار دهه با خشکسالی مواجه بوده از ابتدای سال جاری تاکنون بارندگی های خوبی داشته است اما به رغم افزایش 185 درصدی بارندگی این استان در سال زراعی جاری، باز هم وضعیت خشکسالی و افت سفره های آب زیرزمینی نگران کننده است.

* ادامه شرایط بی آبی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به افزایش حجم بارشها طی سال جاری تاکنون اظهارنظرهایی مبنی بر به سرآمدن دوره خشکسالی و آغاز دوره ترسالی مطرح می شود این در حالی است که با یک سال بارندگی بیش از میانگین بلند مدت، نمی توان ادعا کرد کشور وارد ترسالی شده است.
سید ابراهیم علوی افزود: خشکسالی های طولانی در خراسان رضوی منجر به از دست رفتن منابع آب زیرزمینی و افت سطح آب های زیرزمینی در آبخوان ها شده است، میزان بارش ها تاثیر آنی بر منابع آب های سطحی دارند و با افزایش بارندگی شاهد افزایش روان آب ها و آبگیری مخازن سدها هستیم ولی تاثیر بر روی مخازن آب زیرزمینی نه تنها آنی نیست بلکه نحوه تاثیر آن بسیار پیچیده و براساس پارامترهای مختلف است.
وی اظهار داشت: منبع اصلی تامین کننده آب در شهرهای استان، منابع آب زیرزمینی است لذا باید مراقبت و دقت در میزان و نحوه برداشت آب داشته باشیم.
وی گفت: سازگاری با کم آبی تنها راه مقابله با عدم تعادل بین منابع و مصارف آب های زیرزمینی است و در شرایطی که منابع آب ما محدود است باید مصارف خود را محدود کنیم.

* 30 شهر در تنش آبی
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: پیش بینی می شود در تابستان امسال 30 شهر این استان که در نقطه سر به سر تولید و مصرف هستند با تنش آبی مواجه باشند.
علوی اظهار داشت: به دلیل تفاوت رژیم آب زیرزمینی با سطحی ، 75 تا 80 درصد بارش ها در همان ابتدا تبخیر و مابقی به شکل رودخانه ، جویبار و سیلاب جاری و درصد ناچیزی از آن بسته به نوع خاک منطقه ، پس از یک پروسه پیچیده چند ماهه وارد مخازن آب زیر زمینی می شود.
وی گفت: به جز قوچان که بخش اندکی از نیاز آب شرب آن از سد تبارک آباد تامین می شود مابقی شهرها وابسته به منابع زیر زمینی و چاه ها هستند.

* رهایی یک ساله از خشکسالی
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی امسال تاکنون با بارشهای خوب، برای یک سال از بحران ناشی از تداوم پدیده خشکسالی نجات یافتیم اما این به معنای رهایی کامل از بحران خشکسالی نیست.
محمد علایی افزود: عبور از بحران خشکسالی موضوع قابل پیش بینی نیست، باید اطلاعات و آمار را به صورت دقیق برای مردم تشریح کرد زیرا با توجه به بارندگی‌ های اخیر برخی گمان می کنند مشکل کمبود آب رفع شده است اما این تصور غلط است و باید این آب برای سال های بعد که مشخص نیست بارندگی ها چگونه خواهد شد ذخیره شود.
وی اظهار داشت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 257 میلیمتر نزولات جوی در این استان ثبت شده است که این رقم در مدت مشابه گذشته حدود 90 میلیمتر و در دوره بلند مدت 158 میلیمتر بوده است و 62 درصد افزایش نسبت به متوسط 50 ساله و 184 درصد افزایش نسبت به سال زراعی گذشته را نشان می دهد.
وی گفت: امکان برآورد و پیش ‎بینی میزان بارش‌ ها میسر نیست و نمی‌ توان ترسالی اخیر را مقدمه‌ ای برای پایان خشکسالی های 35 ساله دانست.
علایی افزود: سالانه 180 میلیون مترمکعب از حجم آبخوانهای زیرزمینی مشهد از دست می رود به طوریکه حجم آبخوان از دست رفته طی 40 سال اخیر در این شهر 35 میلیارد مترمکعب بوده است، آب دشت مشهد سالانه 80سانتیمتر افت دارد همچنین سالانه یک لیتر افت آبدهی در چاههای مشهد وجود دارد که بر روی کیفیت آن تاثیر گذار است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با بیان اینکه آب شهر مشهد از طریق 457 حلقه چاه و 4 سد تامین می ‌شود اظهار داشت: تامین آب مشهد موضوع مهمی است و طبق پیش بینی ها پیش از بارشهای امسال باید با شرایط حاد روبرو می بودیم و راه حلی نداشتیم.
وی گفت: کاهش مصرف آب در مشهد، تصفیه پسابها با استانداردهای جهانی و کاهش مهاجرپذیری در این کلانشهر از راهکارهای کاهش بحران آب است که باید با جدیت پیگری شود.

* بارندگی ها به معنای عبور از خشکسالی نیست
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون گزارش علمی و مستند در زمینه پایان دوره خشکسالی خراسان رضوی و شهر مشهد ارائه نشده است.
حسین اسماعیلیان افزود: از ابتدای سال جاری بارندگیهای خوبی در خراسان رضوی و مشهد داشتیم ما این به معنای عبور از دوره خشکسالی نیست.
وی اظهار داشت: تامین آب در مشهد و خراسان رضوی به شدت وابسته به منابع زیرزمینی است و طی 25 سال گذشته با برداشت بی رویه از این منابع، 30 میلیارد متر مکعب از منابع آب زیرزمینی استان کم شده است.
وی گفت: طی سالهای اخیر 50 درصد آب مشهد از محل سد دوستی تامین می شد اما اواخر پارسال میزان ذخیره آب سد دوستی 12 درصد بود و از حجم مرده سد برای آب شرب مشهد استفاده شد.
اسماعیلیان افزود: اگر روند خشکسالی پارسال ادامه داشت جبران 50 درصد نیاز آب مشهد از سایر منابع امکان پذیر نبود و امسال ناچار به جیره بندی می شدیم.
وی اظهار داشت: ممکن است سال آینده باز هم شرایط خشکسالی را داشته باشیم لذا باید مدیریت تامین و توزیع آب در مشهد بر اساس شرایط بدبینانه باشد.
وی گفت: دغدغه و نگرانی هایی برای تامین و توزیع آب شرب مشهد وجود داشته و دارد اما با برگزاری جلسات هماهنگی مستمر در شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و آبفای مشهد برنامه ریزی جامع برای گذر از بحران کم آبی در تابستان انجام شده است.
اسماعیلیان افزود: تا پایان فروردین ماه امسال حجم آب سد دوستی حدود 410 میلیون متر مکعب بود که 33 درصد حجم مفید مخزن این سد است و سایر سد های تامین کننده آب شهر مشهد مانند ارداک، کارده و طرق نیز با ذخیره 50 درصدی مواجه هستند.
وی اظهار داشت: میزان تولید آب در کلانشهر مشهد طی سال گذشته 3.7 درصد نسبت به سال 1396 کاهش داشت لذا اصلاح الگوی مصرف و استفاده درست از آب باید در دستور کار همه باشد.
وی گفت: هر شهروند مشهد 120 لیتر آب در شبانه روز مصرف می کند که این رقم را با مدیریت مصرف می توان به 70 لیتر رساند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: در حال حاضر 85 درصد از آب مصرفی حوزه شرب به فاضلاب تبدیل می شود.
وی اظهار داشت: استفاده از آب های سطحی، بهره گیری از چاههای قابل شرب فضاهای سبز شهرداری و همچنین اجرای طرح جایگزینی پساب با چاههای کشاورزی از منابع تامین آب شرب مشهد در سال جاری است که می تواند در مواقع اوج مصرف، آب شرب شهر را تامین کند.
وی گفت: منابع تامین آب کلانشهر مشهد شامل 437 حلقه چاه، دو رشته قنات، یک دهنه چشمه و سدهای ارداک، طرق، کارده و دوستی است.
7505/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.