حسین انصاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چنین حجمی از بارندگی و بروز سیل در طول تاریخ ایران بی سابقه بوده و تاکنون تجربه مواجهه با چنین وضعیتی در کشور وجود نداشته است.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال میانگین بارندگی درازمدت در استان لرستان 404 میلی متر است اما از ابتدای امسال تاکنون هزار و 140 میلی متر باران در آن استان باریده است.
مدیر قطب علمی مدیریت کم آبیاری و آبهای نامتعادل کشور گفت: در این شرایط هیچ تحلیلگر اقلیمی نمی تواند پیش بینی و تحلیل کند که میانگین بارندگی سالانه یک منطقه امکان دو برابر افزایش یابد.
انصاری افزود: با توجه به تجربه تاریخی که از سیلابها در ایران وجود دارد و تحلیلهایی که تاکنون نسبت به شرایط اقلیمی ایران انجام گرفته است مدیریت چنین شرایطی خارج از توان دولت است.
وی اضافه کرد: با این حال تاکنون تلاش مناسبی نسبت به تامین زیرساختها برای مدیریت سیلابها در کشور انجام نشده است هر چند بارها استادان دانشگاهها پیشنهاداتی به مسئولان برای کنترل و مدیریت سیلابها داده اند اما چندان جدی گرفته نشده است.
استاد مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از دیدگاه محققان و استادان دانشگاه، موضوع سیلابها خیلی ساده با ایجاد پایگاههای اطلاعاتی مکانی و بعد از تحلیل جی. آی. سی و تحلیل داده های فضایی قابل مدیریت است.
انصاری افزود: در صورت ایجاد پایگاههای اطلاعاتی، در زمان بروز سیل به سرعت می توان با ارائه یک تحلیل مشخص کرد که کدام مناطق دچار بحران می شود و فورا به همه سازمان های ذیربط در یک لحظه این اطلاعات را از طریق اینترنت ارائه داد یا این که این اطلاعات را به صورت یکسان در اختیار سازمانهای متولی و مردم قرار داد تا مردم را به صورت کاملا کنترل شده مدیریت کرد.
وی اضافه کرد: در بیشتر کشورهای دنیا پیش بینیهای لازم برای رخداد وقایع طبیعی انجام شده و در هنگام بروز واقعه آن پدیده به نحو مطلوب مدیریت می شود.
استاد مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد گفت: زمانی که سیل در خوزستان به وجود آمد مردم آن استان نمی دانستند به کجا پناه ببرند، سیلابها را به کدام منطقه هدایت کنند، چگونه خانه شان را در برابر سیلابها محافظت کنند و چگونه از سازمانهای متولی برای کمک درخواست کنند.
انصاری افزود: در کشورهای پیشرفته هنگام بروز وقایع طبیعی، سامانه جوی و مدیریت بحران بر روی تلفن همراه فرد فعال و اطلاعات مکانی، وضعیت موجود و نحوه دریافت کمک و مدیریت بحران به وی داده می شود.
وی ادامه داد: در آن کشورها از طریق همین سامانه مدیریت بحران، به فرد اطلاع داده می شود که چه نقاطی سیل خیز هستند و در چه مناطقی می توانند پناه بگیرند.
استاد مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد گفت: متاسفانه سازمانهای متولی برای ایجاد زیرساختها در خصوص مدیریت بحران کار زیادی انجام نداده اند و این در حالی است که دانشگاهها بیش از 15 سال است که به صورت جدی پیشنهاداتی در این خصوص ارائه و مواردی را منعکس کرده اند.
انصاری تاکید کرد: به راحتی می توان با ایجاد سامانه مدیریت بحران بر مبنای مکانیزمهای اطلاعات مکانی و تحلیلهای جی. آی. اس بحرانهایی مانند سیل را مدیریت و خسارتها را به حداقل رساند.
1922/7489
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.