در پی هشدارهای هواشناسی مبنی بر ورود یک سامانه بارشی قوی به استان خراسان رضوی، تمام مسئولان دستگاههای اجرایی شهرستانهای تابعه از جمله تربت حیدریه و رشتخوار با بسیج امکانات و بهره گیری از ظرفیتهای موجود، خود را برای مقابله با سیلابهای احتمالی آماده کردند که با مجموع اقدامهای صورت گرفته حجم خسارتها در مقایسه با دیگر مناطق کشور کمتر بود اما در هر حال این بلای طبیعی موجب ایراد خسارت به اراضی کشاورزی، راهها و دیگر تاسیسات زیربنایی این شهرستانها شد.

*خسارت 95 میلیارد ریالی سیلاب به زیرساختهای تربت حیدریه
فرماندار تربت حیدریه میزان خسارت وارد شده به زیرساختهای این شهرستان بر اثر سیلاب اخیر را 95 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: سیلابهای اخیر خوشبختانه هیچ گونه تلفات جانی در پی نداشته است اما بیشتر خسارتهای وارد آمده در سیلاب اخیر در بخش مسکن روستایی و کشاورزی بوده است.
علی رستمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر لزوم تامین منابع مالی مورد نیاز برای جبران خسارتهای وارد آمده در سیلاب اخیر تاکید کرد و افزود: این که در بارشها و سیلابهای اخیر هیچ گونه تلفات انسانی نداشتیم حاکی از مدیریت هماهنگ و به موقع دستگاههای اجرایی ذیربط است.
وی ادامه داد: با ورود سامانه بارشی قوی از اوایل هفته جاری، بیشترین حجم بارش باران با 55 میلیمتر در بخش کدکن از توابع شهرستان تربت حیدریه گزارش شد که در پی آن جاده رباط سنگ به کدکن از دو قسمت به علت آبگرفتگی و وقوع سیلاب مسدود شد که با تلاش راهداران این مسیر پس از چند ساعت بازگشایی گردید.

* تخلیه روستای 'ده منار' تربت حیدریه
فرماندار تربت حیدریه گفت: در راستای اقدامات پیشگیرانه و به منظور جلوگیری از وقوع هرگونه حوادث ناگوار روستای 25 خانواری 'ده منار' بخش کدکن این شهرستان هم تخلیه و مردم این روستا تا اطلاع بعدی در روستای 'عبد آباد' اسکان داده شدند.
علی رستمی افزود: با توجه به اقدامهای پیشگیرانه و به هنگام از سوی اعضای ستاد مدیریت بحران این شهرستان، بارش شدید باران و وقوع سیلابهای مقطعی هیچ گونه تلفات جانی در پی نداشته است.
وی اضافه کرد: برای ارزیابی دقیق میزان خسارات ناشی از وقوع سیلاب، کارشناسان جهاد کشاورزی در آینده ای نزدیک در منطقه حضور خواهند یافت.

* خسارت دو میلیارد ریالی سیلاب به بخش کشاورزی رشتخوار
فرماندار رشتخوار هم گفت: بارش شدید باران و وقوع سیلاب در روزهای اخیر دو میلیارد ریال به بخش کشاورزی و راههای این شهرستان خسارت وارد کرد.
خالقداد عرب در گفت و گو با خبرنگار افزود: بر اثر بارش شدید باران و جاری شدن سیل در جاده روستای 'درریز' بخش مرکزی رشتخوار، مدارس این روستا در روزهای ابتدایی هفته جاری تعطیل شد و اگر سامانه جدید بارشی در روزهای آینده به این منطقه وارد شود برای حفظ سلامت جانی دانش آموزان در صورت نیاز مدارس این روستا بار دیگر تعطیل خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به تلاش اعضای ستاد مدیریت بحران و اقدامات صورت گرفته از جمله مرمت، ترمیم و بهسازی سیل بندها هیچ تلفات انسانی ناشی از سیل در این شهرستان گزارش نشده است.
فرماندار رشتخوار گفت: از ابتدای امسال تاکنون 200 میلیمتر باران در رشتخوار باریده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 181میلیمتر افزایش داشته است و تاکنون از یک متر کسری منابع آب زیرزمینی این شهرستان 30 سانتیمتر جبران شده است.
عرب بر لزوم اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوان داری و مرمت و تقویت دیوار ساحلی شهرهای رشتخوار و جنگل تاکید کرد.

* اجرای طرحهای پیشگیرانه به منظور کاهش خسارت سیلاب در مه ولات
فرماندار مه ولات هم در این خصوص گفت: با توجه به اخطاریه و پیش بینیهای هواشناسی دراواخر پارسال و ابتدای امسال، اجرای عملیات کنترل و پیشگیری از سیلاب در دستور کار قرار گرفت که در پی آن از 25 اسفند پارسال تا 27 فروردین امسال تعداد هفت جلسه مدیریت بحران جهت آمادگی و مقابله با سیلاب احتمالی و امداد رسانی به موقع برگزار شد.
مسعود رنجبر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت تمامی مرخصیها لغو و مدیران بحران به صورت 24 ساعته در محل کار حاضر بودند و از تمام تجهیزات و ماشین آلات راهداری نیز برای مقابله با حوادث احتمالی استفاده شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه رودخانه ' لحد ' بزرگترین رودخانه مه ولات به علت دخالت کشاورزان مسدود شده بود با تدابیر لازم پنج کیلومتر از طول مسیر این رودخانه بازگشایی شد‌.
فرماندار مه ولات گفت: با توجه به ورود قریب الوقوع یک سامانه بارشی جدید به خراسان رضوی برای اسکان موقت حادثه دیدگان احتمالی از ظرفیت تمام مدارس، سالنهای ورزشی و مساجد استفاده خواهد شد و لایروبی کانالها، پلها، مسیلها و جداول شهری همچنان در دستور کار است.
رنجبر افزود: از روزهای پایانی سال گذشته تمام مسیلها، بندهای خاکی و روستاهای در معرض سیلاب بازدید مستمر شد و اقدامهای لازم برای مقابله با سیلاب احتمالی نیز صورت گرفته است.
وی ادامه داد: خسارات ناشی از سیلاب مقطعی در اوایل هفته جاری در مه ولات توسط کارشناسان در دست بررسی است.
مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.
بر اساس پیش بینیهای اداره کل هواشناسی خراسان رضوی، موج جدید بارشها در این استان که از فردا پنجشنبه 29 فروردین آغاز می شود بیشتر مناطق شمالی خراسان رضوی را فرا می گیرد.
این بارشهای رگباری بیشتر در نیمه شمالی خراسان رضوی و شهرستانهایی مانند قوچان، کلات، درگز و یا بخشهایی از مشهد رخ خواهد داد و حجم بارندگی ناشی از موج جدید بارشی به میزان سامانه بارشی که پیشتر طی روزهای 24 تا 26 فروردین ماه جاری در خراسان رضوی فعال شد نیست.
سامانه بارشی قوی که از 24 تا 26 فروردین ماه جاری خراسان رضوی را فرا گرفت باعث جاری شدن سیلاب و بروز خسارت در شهرستانهای کلات، درگز و سرخس واقع در شمال، بجستان در جنوب و تربت حیدریه ، رشتخوار، خلیل آباد و بردسکن در جنوب غرب خراسان رضوی شد.
شدیدترین این خسارتها مربوط به شهر کلات به خاطر آبگرفتگی دهها منزل مسکونی است که منجر به تخلیه یکی از محلات آن شد.
براثر این سیلابها چند راه روستایی در این استان مسدود شد، 12 نقطه در سطح شهر سبزوار واقع در غرب خراسان رضوی دچار فرونشست و چهار روستای در معرض خطر سیل در شهرستانهای خلیل آباد و بردسکن در جنوب غرب و تربت حیدریه و بجستان در جنوب این استان از جمعیت تخلیه شدند.
در پی تداوم بارش باران شدید هفت سد نیز در خراسان رضوی سرریز شد و چهار سد دیگر هم در آستانه سرریز قرار گرفته اند. هشت رودخانه نیز در نقاط مختلف استان به خاطر حجم بارشهای شدید سیلابی شدند.
با این وجود به خاطر تمهیدات و اقدامات پیشگیرانه دستگاههای مسئول و نظارت مستقیم استاندار خراسان رضوی و دیگر مدیران استانی تاکنون سیل در این خطه تلفات جانی نداشته است.
1922/7079
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.