پیشینه کهن تاریخی و جاذبه های گردشگری گناباد، مجالی خاطره انگیز را برای مسافران و گردشگران نوروزی ایجاد کرده تا با سفر به این خطه، جلوه گاهی از فرهنگ کهن این مرز و بوم را به تماشا بنشینند.
گناباد با تاریخ کهن خود آثار تاریخی متعددی را در خویش جای داده و از مجموع 250 اثر تاریخی شناسایی شده در این منطقه 144 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که در این میان قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو از جایگاه خاصی برخوردار است.
گناباد در کنار آثار تاریخی و گردشگری با پنج امامزاده شامل سلطان محمد عابد وامام زادگان احمد، محمود، احمد جوانمرد و یحیی (ع) از قابلیت بالایی برای گردشگری مذهبی برخوردار است.
با هدف بررسی آمادگی و کشف نقاط ضعف و قوت ارائه خدمات دستگاههای اجرایی در ارائه خدمات به مسافران نوروزی میزگردی در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی این شهرستان برگزار شد.
در این میزگرد رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث و دبیر ستاد تسهیلات نوروزی دانشگاه علوم پزشکی، مدیر بحران فرمانداری و شهردار گناباد به بررسی مسائل پرداختند.

* جلب مشارکت مردم لازمه ارتقاء خدمات به مسافران نوروزی
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: جلب مشارکت مردم در هر بخشی موفقیتهای زیادی به دنبال دارد و لازمه ارتقاء کیفی خدمات محسوب می شود و در بهبود کیفی خدمات موثر است.
علیرضا شناسایی افزود: در برنامه های فرهنگی نوروزی توجه خاصی به بهره گیری از مشارکت مردم شده است که از آن جمله می توان به رویدادسازی روستایی، بازیهای بومی و محلی، نوروزگاهها و راهنمایان گردشگر اشاره کرد.
وی ادامه داد: هر روز از تعطیلات نوروزی سال 1398 به یک عنوان از جمله نوروز و طبیعت، بومگردی، کویرنوردی، غذاهای سنتی و صنایع دستی و گردشگری مذهبی تعریف شده و متناسب با این عنوانها و ظرفیتهای خاص هر روستا برنامه های فرهنگی در مناطق روستایی برگزار می شود که این مساله نقش مهمی در جذب و ماندگاری گردشگران و مسافران دارد.
دبیر ستاد خدمات سفر شهرستان گناباد گفت: نوروزگاه گناباد در نوروز 1397 رتبه نخست استان خراسان رضوی را کسب کرد و امسال هم نوروزگاههایی با مشارکت مردم در سطح شهر و به صورت ویژه در روستای بیلند برگزار می شود.
شناسایی افزود: با همکاری آموزش و پرورش تعدادی از دانش آموزان مسلط به زبان انگلیسی در تعطیلات نوروزی برای راهنمایی مسافران و گردشگران خارجی فعالیت خواهند داشت که در تعطیلات نوروزی 1397 تنها در قنات جهانی قصبه فعال بودند و امسال در تعدادی دیگر از جاذبه های تاریخی و گردشگری اضافه شده اند.
وی ادامه داد: با همکاری مردم و ادارات اوقاف و امور خیریه و ورزش و جوانان طرح آرامش بهاری در بقاع امام زادگان و تعدادی بازارچه های صنایع دستی در مناطق شهری و روستایی برگزار می شود.
دبیر ستاد تسهیلات نوروزی دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم گفت: این دانشگاه از ظرفیت مشارکت مردم در احداث و توسعه و نوسازی پایگاههای سلامت بهره می گیرد و بدین منظور طی امسال جلساتی با حصور گنابادیها و بجستانیهای مقیم مشهد و تهران طی سالجاری برگزار شد.
رضا زارع حسینی گفت: یکی از اقدامات مهم که با مشارکت خیران سلامت محقق شد و از نتایج آن در طول سال و از جمله در تعطیلات نوروزی با توجه به افزایش سفر گردشگران و مسافران بهره گرفته می شود احداث و تجهیز سوئیتهای اقامتگاه همراه بیمار در بیمارستان بهلول گناباد است.
وی با اشاره به کمبود ذخائر خونی و از طرفی افزایش سفر مسافران نوروزی و احتمال حوادث جاده ای مشارکت مردم در اهدای خون را ضروری دانست.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز گفت: ارتقاء سطح آگاهیها و مشارکت و همیاری مردم مولفه مهم اجرای بهینه ماموریتهای اورژانس به شمار می رود و بدین منظور دوره های آموزش سلامت همگانی و کمکهای اولیه در مساجد و مدارس این شهرستان برگزار شده است.
دکتر امین زمانی افزود: با توجه به افزایش حجم سفرهای نوروزی و به تبع، حوادث جاده ای جلب این مشارکت نتایج بسیار خوبی به دنبال دارد و افزایش فرهنگ عمومی در استفاده صحیح از خدمات سازمانهای امدادی و جلوگیری از تماسهای غیر ضروری مهم است.
محمد نیازی دبیر ستاد هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری و عضو ستاد خدمات سفر گناباد هم گفت: ایجاد هم افزایی در بین متولیان ذیربط و استفاده از مشارکت مردم در فعالیتها و برنامه های نوروزی مهمترین رویکرد این ستاد به شمار می رود.
شهردار گناباد هم گفت: مردم این شهر همکاری بسیار خوبی در فعالیتهای اجتماعی و شهری دارند و درهر پویشی که مشارکت آنها مطالبه شده است حضور فعالی داشته اند که از جمله آنها می توان به پویش نهال کاری، جمع آوری زباله و سه شنبه های بدون خودرو اشاره کرد.
مهران حسین زاده گفت: شهرداری گناباد در ارائه خدمات و برنامه های نوروزی از ظرفیت مشارکت و تشکلهای مردمی بهره می گیرد.

* توسعه کیفی زیرساختهای اقامتی ضرورت خدمات به مسافران
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: هفت اقامتگاه بومگردی در روستاهای ریاب، قوژد و محله کوی شرقی این شهرستان فعال است و یک اقامتگاه هم در تعطیلات نوروزی به بهره برداری می رسد.
شناسایی افزود: چهارهتل وهشت مدرسه و خانه معلم نیز آمادگی اسکان مسافران نوروزی در گناباد را دارند و تعدادی از میهمانسراهای ادارات هم برای استفاده در مواقع لزوم آماده است و سعی شده با توسعه کیفی زیرساختها کمبودی از این نظر احساس نشود.
دبیر ستاد تسیهلات نوروزی دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم گفت: خوابگاه و استادسراهای این دانشگاه برای اسکان دانشجویان و خانواده هایشان و همچنین پرسنل دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور آماده شده است.
زارع حسینی افزود: در صورت لزوم و افزایش مسافران در تعطیلات نوروزی از این اماکن برای اسکان آنها بهره گرفته می شود.
شهردار گناباد هم گفت: افزایش کیفی زیرساختهای اقامتی مولفه مهم جذب و ماندگاری زائر و مسافر به شمارمی رود و علاوه بر زیرساختهای موجود در این شهر شهرداری گناباد آمادگی دارد در صورت لزوم کمپهای زائر و مسافر ایجاد کند.

* هم افزایی دستگاههای اجرایی برای خدمات مطلوب به مسافران نوروزی
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: با هدف ارتقاء سطح آمادگی دستگاههای اجرایی و ارگانهای مرتبط، ستاد خدمات سفر شهرستان متشکل از 10 کمیته اصلی ابلاغی تشکیل و با توجه به نیاز شهرستان کمیته های روستایی و مذهبی به مجموع آنها اضافه شد که وظایف هر یک از بخشها تعریف و ابلاغ شده است.
شناسایی گفت: اسکان و غذا نخستین مساله مهم برای مسافران ورودی به گناباد است و بازدید از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری در ردیفهای بعدی قرار دارد و لذا ایجاد امکانات لازم در پارکهای ورودی بسیار مهم است.
دبیر ستاد تسهیلات نوروزی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: این ستاد از 25 اسفندماه امسال فعالیت خود را آغاز کرده است و پنج گروه بهداشتی در تعطیلات نوروزی بر مجتمعها، اماکن اقامتی، رستورانها و واحدهای صنفی شهرستانهای تابعه این دانشگاه شامل گناباد و بجستان نظارت دارند.
زارع حسینی افزود: با توجه به افزایش سفر مسافران نوروزی چهار پزشک طب اورژانس علاوه بر سایر پزشکان و متخصصان برای ارائه خدمات مطلوب در این بیمارستان فعال هستند و دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان آمادگی هر نوع همکاری و هم افزایی با سایر بخشها برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی را دارد.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم در ادامه میزگرد ایرنا گفت: با توجه به قرارداشتن شهرستانهای گناباد و بجستان در مسیر بیش از هفت استان جنوبی و مرکزی کشور حجم زیادی از زائران امام رضا (ع) در مسییر ورود و خروج از استان خراسان رضوی از این مناطق عبور می کنند.
دکتر زمانی افزود: تعداد زیادی از گنابادیها و بجستانیهای ساکن شهرهای دیگر کشور هم در این مدت به شهرهای خودشان سفر می کنند که این مساله جمعیت این شهرستانها، ترافیک در جاده ها و شهر و ماموریتهای بخشهای مختلف به خصوص اورژانس را افزایش می دهد.
وی ادامه داد: طبق استاندارد به ازای هر 20 هزار نفر جمعیت یک پایگاه اورژانس باید در مناطق مختلف فعال باشد ولی در شهرستانهای تابعه این دانشگاه شامل گناباد و بجستان به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت یک پایگاه اورژانس فعال است.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: برای افزایش سطح آمادگی پرسنل اورژانس از چندی قبل ضمن نوسازی پایگاهها، کلاسهای آموزشهای تخصصی برای پرسنل هم برگزار و امکانات لازم تامین شده است و علاوه بر 15 پایگاه اورژانس گناباد و بجستان، بالگرد اورژانس هوایی گناباد هم آمادگی ارائه خدمات امداد و نجات تا شعاع 150 کیلومتری این شهرستان را دارد.
دبیر ستاد هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری گناباد هم گفت: با هدف بررسی و افزایش آمادگی دستگاههای اجرایی و ارگانهای مرتبط در مواقع بروز حوادث پیش بینی نشده مانور لحظه صفر در این شهرستان برگزار شد.
محمد نیازی آبگرفتگی در معابر مناطق شهری و روستایی را از مشکلات مهم در زمان بارشهای شدید ذکر و بر لزوم آمادگی بیشتر شهرداریها و دهیاریها در این زمینه تاکید کرد.
شهردار گناباد هم مهمترین دغدغه مسئولان این شهر در زمان اوج سفر مسافران مانند تعطیلات نوروزی را افزایش تصادفات جاده ای ذکر کرد و گفت: باید با افزایش اطلاع رسانی و هم افزایی دستگاههای اجرایی خدمات رسان و رعایت قوانین و مقررات توسط مردم این سوانح را کاهش داد.
حسین زاده گفت: گروه خدمات بحران شهرداری و آتش نشانی گناباد برای ارائه خدمات در مواقع لزوم و همکاری با دیگر دستگاههای اجرایی در آمادگی کامل قرار دارد تا علاوه بر حوادث پیش بینی نشده در زمان بارندگیها و آب گرفتگی معابر و سقوط درختان و خسارتهای احتمالی خدمات لازم را ارائه دهد.
وی ادامه داد: 600 میلیون ریال برای گلکاری در معابر شهری گناباد هزینه و 20 المان نوروزی در این شهر نصب شده است ضمن آن که آمادگی آتش نشانی برای ارائه خدمات امداد و نجات 30 درصد افزایش یافته و 30 تابلوی راهنما هم به مجموع تابلوهای سطح شهر اضافه شده است.
شهرستان 89 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
1922/2095
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.