محمدحسین روشنک روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از زمان ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکنون هیچگاه اقتصاد مقاومتی در دولتها به معنای واقعی اجرا نشده است.
وی ادامه داد: آنچه با عنوان 'جهاد اقتصادی' در دولت دهم اجرا شد به هیچ عنوان سنخیتی با اقتصاد مقاومتی نداشت و آن دولت بل وجود درآمد زیادی که از محل فروش نفت کسب شد نتوانست پایه ریزی مناسبی برای اقتصاد مقاومتی داشته باشد.
رئیس انجمن کارآفرینان خراسان رضوی گفت: در دولتهای یازدهم و دوازدهم نیز اقتصاد مقاومتی با ممنوع کردن صادرات برخی کالاها یا واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند و همچنین برگزاری مدام نشستهای اقتصاد مقاومتی که در آنها فقط برای پرداخت تسهیلات یا توزیع برنج تصمیم گیری می شود تحقق نیافته است.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی یا مقاوم کردن اقتصاد زمانی محقق می شود که برای تولید هر کالا راهبری کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت تعیین شود تا در هر شرایط اقتصادی بتوان به درستی تولید، توزیع، صادرات یا واردات آن را مدیریت کرد.
روشنک ادامه داد: اقتصاد مقاومتی زمانی محقق می شود که برای هر یک از 'مشاغل' نیز راهبردی مشخصی تعیین شود، مشاغل بر اساس نیاز جامعه و مبتنی بر راهبرد کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تعریف و حمایت شوند.
وی گفت: هم اینک ایران در زمینه مخابرات و شبکه ارتباطی کاملا به پیشرفت دست یافته و این بخش در کشور نمونه بارزی از اقتصاد مقاومتی است. باید راهی که در این بخش طی شده بازنمایی و از آن برای توسعه سایر بخشها بهره گرفت.
این فعال اقتصادی افزود: پایه ریزی تحقق اقتصاد مقاومتی صرفا با نشستهای ماهیانه صورت نمی گیرد بلکه باید گروههایی مانند ستاد پشتیبانی دفاع مقدس در زمان جنگ تحمیلی تشکیل شود تا مدیران ارشد در این ستاد برای پیاده سازی سیاستهای اقتصاد مقاومتی تصمیم گیرند.
وی ادامه داد: هم اینک به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی نشست سران قوا برای حوزه اقتصادی برگزار می شود که باید همین نشست در سطح استانها با حضور نمایندگان سه قوه در هر استان برگزار و برای حوزه اقتصاد و اجرای اقتصاد مقاومتی تصمیمات لازم اتخاذ شود.
روشنک گفت: همچنین برای نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی باید در برخی مواقع از قانون گذشت یا آن را اصلاح کرد. برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیازمند خط دفاعی بسیار قوی با بهره گیری از شیوه های متفاوت هستیم، مانند آنچه در زمان جنگ تحمیلی انجام شد.
وی در ارتباط با مفهوم عدالت در اقتصاد براساس 'بیانیه گام دوم انقلاب' نیز اظهار داشت: عدالت و اقتصادی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه راهبردی مطرح می کنند با آنچه ما از این دو تفسیر می کنیم متفاوت است. عدالت در اقتصاد به معنای مساوات کمونیستی، عدالت کوپنی یا سهمیه ای نیست و تعریف رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از عدالت در اقتصاد با این مفاهیم تفاوت دارد.
عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: منظور رهبر معظم انقلاب اسلامی از عدالت در اقتصاد پرهیز از رانت و فساد، پایمال نشدن حقوق مستضعفان، پرهیز از اسراف و اشرافیگری، کمک به نیازمندان و ممانعت از تحصیل مال نامشروع است.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی سرمایه داری یا کارآفرینی را رد نمی کنند بلکه کسانی را که از راه حلال و مشروع به ثروت رسیده و این ثروت را در مسیر کارآفرینی هزینه کرده اند ارج می نهند. جامعه به افراد سرمایه گذار و کارآفرین نیاز دارد و عدالت حکم می کند این افراد کوشا مورد احترام بیشتری قرار گیرند زیرا یک کارآفرین همسنگ یک دانشمند است.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.