کاوه معراجی روز چهارشنبه در کارگروه اشتغال خراسان رضوی افزود: این استان 8.4 درصد از جمعیت کشور و 7.3 درصد از مساحت کشور را در اختیار دارد اما سهم آن در تولید ناخالص داخلی کشور 6.2 درصد است.
وی اظهار داشت: در حوزه زیربنایی روستاها در خراسان رضوی اکثر شاخص ها مطلوب است اما این استان در دو شاخص برخورداری راه ها از آسفالت مناسب و اجرای طرح هادی روستایی نسبت به میانگین کشوری وضعیت مناسبی ندارد.
وی گفت: 27 درصد از جمعیت خراسان رضوی در روستاها ساکن هستند اما سهم آنان در تولید ناخالص داخلی استان 23 درصد است.
معراجی افزود: در خراسان رضوی 603 هزار بهره بردار حوزه کشاورزی وجود دارد و متوسط اراضی باغی و زراعی تحت اختیار آنها دو هکتار است، این آمار نشان می دهد باید در حوزه بهره وری اراضی کشاورزی و اجرای طرح های گلخانه ای در استان اهتمام بیشتری انجام گیرد.
وی اظهار داشت: درآمد سرانه خانوار روستایی کشور در سال 1396 حدود 150 میلیون ریال و هزینه این خانوار 180 میلیون ریال بود اما نسبت درآمد خانوار روستایی به هزینه آن در خراسان رضوی 200 میلیون ریال به 180 میلیون ریال گزارش شده که نشان از شکاف درآمدی در این استان دارد.
وی گفت: طی بررسی های انجام گرفته طی سالهای 1390 تا 1396، 530 هزار خانوار روستایی در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد 174 هزار خانوار در دو دهک پایین جامعه قرار می گیرند و این استان از نظر وضعیت نامناسب معیشت روستایی رتبه پنجم کشور را دارد.
معراجی افزود: جمعیت روستایی خراسان رضوی یک میلیون و 730 هزار نفر است که از این تعداد، 631 هزار نفر جمعیت فعال به شمار می رود و تعداد جمعیت بیکار روستایی در ابتدای سال در خراسان رضوی 45 هزار نفر گزارش شده است.
وی اظهار داشت: سهم خراسان رضوی در تسهیلات مشاغل روستایی کشور 5.1 درصد و معادل هفت هزار و 400 میلیارد ریال است که بر این اساس برای ایجاد هر شغل 600 میلیون ریال مورد نیاز می باشد و با این میزان تسهیلات به طور متوسط می توان 12 هزار شغل جدید ایجاد کرد و حداقل نرخ بیکاری را به کمتر از هفت درصد رساند.

* پیشنهاد اختصاص سالانه 500 میلیون دلار به طرح های اشتغال روستایی
معاون سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: یکی از اقدامات بسیار خوب در دولت دوازدهم، استفاده از 1.5 میلیارد دلار برای افزایش بهره وری، پیشگیری از مهاجرت و محقق شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده است.
منوچهر رزمجو افزود: باید دقت کرد که اعتبارات طرح اشتغال روستایی به ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه گره بخورد که براساس این بند قانونی باید سالانه پنج هزار روستا در کشور شناسایی و اعتبارات در آنها برای رشد و شکوفایی اقتصادی هزینه شود.
وی اظهار داشت: در طول مدت برنامه ششم توسعه باید 25 هزار روستا شناسایی شود که این موضوع توسط مدیران سازمان برنامه و بودجه در دست پیگیری است.
وی گفت: در حوزه ضمانت های مربوط به تسهیلات طرح اشتغال روستایی، نشست های متعدد با مدیران بانک های عامل برگزار شده و همه قول مساعد داده اند که این مشکلات برطرف شود.
رزمجو افزود: چهار بانک توسعه تعاون، کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید برای پرداخت تسهیلات در طرح اشتغال روستایی در نظر گرفته شده اند و به منظور جلوگیری از انحراف بانکها در پرداخت تسهیلات، از سوی این معاونت پیشنهاد بازنگری در قانون داده شده است.
وی اظهار داشت: در این راستا پیشنهاد شده است اگر بانکی قانون را رعایت نکرد، این اجازه در قانون داده شود که بانک دیگری برای پرداخت تسهیلات طرح مشاغل روستایی در نظر گرفته شود.
وی پیگیری برای در نظر گرفتن متمم بودجه برای اعتبارات طرح مشاغل روستایی و الزامی شدن بیمه طرحهای اشتغال در روستاهایی که در معرض حوادث غیرمترقبه قرار دارند را از دیگر مواردی برشمرد که برای رفع اشکالات طرح مشاغل روستایی پیگیری شده است.
وی ادامه داد: ایجاد سامانه نظارت برای طرح توسعه مشاغل روستایی و عشایری براساس قانون باید توسط سازمان برنامه و بودجه ایجاد شود که این مهم توسط سازمان مربوطه در دست انجام است.
رزمجو گفت: با توجه به نگرانی هایی که نسبت به تامین دام وجود دارد، باید سهم اعتباری طرحهای مربوط به مشاغل روستایی در حوزه دام اختصاص یابد.
وی افزود: نگرانی ما در حوزه طرحهای اقتصادی مربوط به دام در روستاها این است، که پرداخت تسهیلات منجر به جابه جایی دام از استان شود، در این شرایط باید مراقبت لازم نسبت به هزینه درست طرحهای اقتصادی در حوزه دام انجام گیرد و مراکز اصلاح و پرورش دام در استانها توسعه یابد.
وی اظهار داشت: خواستار تداوم اجرای طرح توسعه مشاغل روستایی و عشایری در کشور هستیم و به مسئولان پیشنهاد داده ایم که سالانه 500 میلیون دلار برای این طرح در نظر گرفته شود و اعتبارات اشتغال روستایی برای همیشه نهادینه گردد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.