به گزارش ایرنا، ارایه تسهیلات اشتغال فراگیر راهبردی برای ایجاد اشتغال و درآمد است و با ارایه این آن و توسعه مشاغل در بخش های کشاورزی، روستایی و خانگی می توان گامی اساسی برای جلوگیری از مهاجرت، کاهش بیکاری برداشت.
قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل زود بازده در بخش کشاورزی و خانگی با ارایه تسهیلات اشتغال فراگیر در ایران در سال 1390 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد تا از طریق ارایه تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال به صورت تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد چهار درصد این مشاغل خانگی و کارآفرینی شکل بگیرد.
در چهار سال گذشته بیش از سه میلیون مجوز فعالیت با ارایه تسهیلات فراگیر در بخش های کشاورزی، خانگی و روستایی در کشور صادر شده است.
در دولت بیش از 10 هزار مورد تسهیلات برای اشتغال فراگیر در استان سمنان پرداخت شد که براساس آمار اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی حدود 15 هزار نفر در بخش های مختلف اقتصادی استان مشغول بکار شدند.
به گفته کارشناسان، آمار بیکاری در دامغان به نسبت شهرستان های دیگر استان نگران کننده است که با ارایه تسهیلات اشتغال فراگیر و ساماندهی تعاونی می توان گام های مثبت برای افزایش اشتغال و رونق کسب وکار برداشت.
فرماندار دامغان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که براساس سرشماری نفوس و مسکن 1395، دامغان 13.9 درصد بیکاران استان سمنان را به خود اختصاص داده است، گفت : اعتبار اشتغال فراگیر در این شهرستان در سال جاری 150 میلیارد ریال است.
علی‌اصغر مجد افزود : سهم اعتبار اشتغال فراگیر استان سمنان از مجموع 200 هزار میلیارد ریال کشور ، یک هزار و 540 میلیارد ریال است که 10 درصد این اعتبار رقمی معادل 150 میلیارد ریال سهم دامغان خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد : دستگاه‌های عضو کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری دامغان باید در جذب اعتبارات لازم اشتغال فراگیر و پایدار باید کوشا باشند و در راستای اشتغال و به‌کارگیری بیکاران و توسعه روستاها و شهر گام بردارند.
مجد با اشاره به این که در اجرای طرح ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری 35 هزار و 84 نفر در این شهرستان زیر پوشش قرار می گیرند، ادامه داد: از این تعداد 13 هزار و 819 نفر را جمعیت شهری و 21 هزار و 265 نفر دیگر را جمعیت روستایی دامغان تشکیل می‌دهند.
فرمانداردامغان ادامه داد : از نظر زیر پوشش قرار گرفتن جمعیت شهرها و جمعیت روستایی در اجرای طرح ایجاد اشتغال پایدار، دامغان 16.70 درصد جمعیت شهری، روستایی و عشایری استان سمنان را در ارایه تسهیلات اشتغال فراگیر به خود اختصاص داده است.
مجد با اشاره به تعهد ایجاد اشتغال دستگاه‌های اجرایی این شهرستان در قالب ارایه تسهیلات رونق تولید، تصریح کرد : سهم این دستگاه‌های اجرایی این شهرستان اشتغالزایی برای یکهزار و 500 نفر است که امیدواریم با تخصیص اعتبار این اقدام مهم در دامغان محقق شود.
وی تصریح کرد : پیش بینی می شود با ارایه تسهیلات اشتغال فراگیر برای بیش از 2 هزار نفر اشتغالزایی شود و ارایه اعتبارات به متقاضیان تا پایان خرداد امسال اجرایی می شود.
مجد ادامه داد : دامغان با بیش از 13.9 درصد بالاترین آمار بیکاری در مقایسه با سایر شهرستان های استان را دارد و اگر برای رفع این چالش اقدام نشود در آینده شاهد افزایش مهاجرت و بزهکاری های اجتماعی در مناطق مختلف دامغان خواهیم بود.
فرماندار دامغان تصریح کرد : دولت تدبیر و امید با ارایه تسهیلات در بحث اشتغال فراگیر و همچپنین توجه مالی به واحدهای صنعتی و تولید درصدد است تا آمار بیکار را حداکثر تا 2 سال آینده از 13 درصد به کمتر از 10 درصد کاهش دهد.
شهرستان دامغان بیش از 90 هزار نفر جمعیت دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.