در مناطق خشک و بیابانی همانند خراسان رضوی کاشت و نگهداری درخت هزینه فراوانی دارد لذا قطع این سرمایه های سبز و قاچاق چوب آنها در این نواحی صدمات و خسارات چندین برابر در مقایسه با دیگر مناطق به بار می آورد.
کاشت درختچه های تاغ در عرصه های خشک و بیابانی با هدف جلوگیری از توسعه و پیشروی بیابان انجام می شود تا موجب تثبیت خاک و جلوگیری از هجوم شن و ماسه شده و از شکل گیری گرد و غبار در مناطق روستایی و شهری پیرامونی بکاهد.
این سرمایه های طبیعی که نفس مردم مناطق مختلف را با هوای تازه آشتی می دهد و از بلند شدن شن و ماسه و انتقال آن به شهرها و مناطق مسکونی جلوگیری می کند، این روزها حال و روز خوشی ندارد و هستی اش هدف دست اندازی قاچاقچیان و متجاوزان به محیط طبیعی قرار گرفته است.
قطع و سوزاندن درختان 'تاغ' و تبدیل آن به 'زغال سکه ای' داغ بزرگی بر دل زمینهای بیابانی میزبان این سرمایه های سبز گذاشته و ادامه این وضعیت سبب نگرانی طبیعت دوستان و متولیان منابع طبیعی و محیط زیست شده است.
درختچه تاغ با آب و هوای خشک و زمینهای به نسبت شور نواحی کویری بسیار سازگار است که در خاکهای سبک و ماسه ای و همچنین بر روی تپه های شنی به خوبی رشد و نمو می کند. بر این اساس وجود درخت تاغ از اهمیت به سزایی در تثبیت شنهای روان در مناطق کویری و بیابانی برخوردار است. تاغ به دلیل حفظ رطوبت خاک، اسباب رشد و نمو سایر گیاهان طبیعی را فراهم می آورد بطوری که منطقه تاغکاری شده پس از مدتی به صورت مرتعی سرسبز درمی آید.
تثبیت خاکهای شنی و بیابانزدایی از جمله ویژگیهای خاص در مناطق زیر پوشش این درختچه است که در جلوگیری از رشد و توسعه بیابانها و آسیبهای ناشی از آن تاثیر شگرف دارد.

* شهرستانهای خسارت دیده از قاچاق چوب
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: اخیرا شاهد گسترش فعالیت متجاوزان و سودجویان در زمینه قاچاق چوب درختچه تاغ هستیم که موجب خسارات فراوان به محیط زیست، سرمایه های طبیعی این استان و جنگلهای تاغ شده است.
سرهنگ امین رمضانیان افزود: تبدیل چوب این درختچه به زغال و فروش آن در مراکز استانهای مرکزی کشور رواج یافته که علت آن دیرسوز بودن چوب و ماندگاری آتش آن است.
وی ادامه داد: بر همین اساس مقابله با متخلفان و قاچاقچیان تاغ در خراسان رضوی شدت گرفته است. دست اندازی به تاغزارها به صورت پیشرفته و سازمان یافته صورت می گیرد. به همین دلیل شدت برخورد و هوشیاری ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی نیز افزایش یافته است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: هم اکنون شهرستانهای جنوبی این استان در نتیجه قاچاق چوب تاغ در وضعیتی وخیم قرار دارند بطوری که چند سال پیش بخاطر قطع مستمر درختان تاغ حرکت شنهای روان به حدی رسید که برخی جاده های خراسان رضوی را در این محدوده مسدود می کرد و ساکنان شهرستانهای بجستان، گناباد و تربت حیدریه از حرکت شنهای روان صدمات فراوان دیدند.
وی افزود: امسال با افزوده شدن 108 دستگاه موتورسیکلت به ناوگان موتوری یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی تلاش مجدانه ای برای برخورد با متخلفان در این حوزه انجام شده است.

* شناسایی باندهای قاچاق چوب
سرهنگ رمضانیان همچنین گفت: بر این اساس با هرگونه فعالیت خلاف قانون در زمینه قاچاق چوب با شدت و بدون چشم پوشی برخورد می شود. از ابتدای امسال تاکنون چهار باند قاچاق چوب و تولید زغال در خراسان رضوی شناسایی و مورد برخورد قانونی قرار گرفته اند. اعضای این باندها در مشهد، نیشابور و تعدادی از شهرستانهای جنوبی استان فعالیت غیرقانونی داشتند.
وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون 60 متخلف در ارتباط با قاچاق چوب در خراسان رضوی دستگیر و تحویل مرجع قضایی شده اند. از این متخلفان در مجموع 3.5 تن زغال تاغ کشف شد که برای تولید آن 12 تن چوب سوزانده شده است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: در این ارتباط 15 دستگاه وسیله نقلیه و 60 دستگاه لودر متخلفان نیز توقیف و 10 سوله که به عنوان مکانی برای چوب سوزی و تولید زغال مورد استفاده بودند شناسایی و پلمب شد.
وی گفت: در این چارچوب تاکنون 25 کوره مورد استفاده قاچاقچیان چوب و تولید زغال در سطح خراسان رضوی شناسایی و تخریب شده اند.

* سامانه 1504 محافظ میراث آیندگان
سرهنگ رمضانیان افزود: برای حفاظت عرصه های منابع طبیعی به شدت نیازمند حمایت و هوشیاری مردم هستیم زیرا این منابع سرمایه و میراث آیندگان محسوب می شوند. به همین خاطر با هدف تقویت و تسهیل همکاری مردم، دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی سامانه تلفنی 1504 به صورت شبانه روزی در اختیار عموم است.
وی ادامه داد: بر این اساس شهروندان می توانند در تماس با این سامانه در هر ساعت شبانه روز هرگونه تخلف در عرصه های طبیعی را گزارش داده و نسبت به حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست، یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی را یاری کنند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون470 مورد تماس با سامانه تلفنی 1504 از سوی مردم ثبت شده که از این طریق موارد تخریب، تصرف و تخلفات را در حوزه منابع طبیعی گزارش کرده اند.
وی افزود: شهرستانهای نیشابور، سبزوار، کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و بجستان از مناطقی هستند که بیشتر از دیگر مناطق در خراسان رضوی از فعالیت غیرقانونی سودجویان حوزه قاچاق چوب صدمه دیده اند.

* 573 هزار هکتار عرصه بیابانی زیر پای تاغ
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی نیز با اشاره به مزیتهای کاشت تاغ در سطوح بیابانی و تاثیر ریشه آن در افزایش مقاومت و انسجام خاک، کاشت این درختچه را را از برنامه های اصلی در چارچوب طرح بیابانزدایی اعلام و بیان کرد: هم اینک 573 هزار هکتار از عرصه های بیابانی در سطح این استان زیر کشت درختچه تاغ قرار دارد.
علیرضا صحرایی افزود: از ابتدای امسال عملیات کاشت تاغ در سطح سه هزار و 730 هکتار از بیابان های استان اجرا شده است.
وی بدون اشاره به اعتبارات موجود در این زمینه اظهار داشت: در صورت پرداخت اعتبارات ملی و استانی تا پایان امسال هفت هزار و 270 هکتار از عرصه های بیابانی استان زیر کشت تاغ خواهد رفت که اغلب در شهرستان های سبزوار، گناباد، سرخس، بردسکن و خواف انجام می شود.
وی قطع درخت تاغ توسط افراد سودجو برای تولید زغال را از تخلفات آسیب رسان به عرصه های طبیعی خراسان رضوی ذکر کرد و گفت: باید با متخلفان این حوزه به شدت برخورد شود تا شاهد وارد آمدن خسارات فراوان در این عرصه نباشیم.
وی تاکید کرد: قطع درختان تاغ در مناطق مختلف استان موجب پیامدهای ناگوار و جبران ناپذیر می شود و ادامه این روند موجب روان شدن شن ها و هجوم آنها به سوی شهرها و مناطق مسکونی می گردد.
صحرایی افزود: با توجه به اینکه دادستان در همه زمینه ها به عنوان مدعی العموم می تواند ورود کند، در این زمینه نیز وظیفه دارد بر عملکرد متولیان این حوزه نظارت داشته باشد.
وی با بیان اینکه تداوم روند تخریب درختچه های تاغ به زودی موجب پیدایش ریزگردها در شهرهای استان می شود، اظهار کرد: افزایش میزان آلودگی در هوای تنفسی شهرهای بزرگ استان از مشکلاتی است که هم اکنون با آن دست به گریبان هستیم بنابراین نباید اجازه شدت و وخامت اوضاع در این زمینه را داد.
وی گفت: هشت میلیون و 200 هزار هکتار از گستره 11 میلیون و 727 هزار هکتاری خراسان رضوی عرصه های منابع طبیعی و حوزه فعالیتی این اداره کل است و این استان پنج میلیون و 544 هزار هکتار بیابان دارد که شامل 48 درصد مساحت استان و 18 درصد گستره بیابان های کشور است.
صحرایی ادامه داد: 13 درصد مساحت استان شامل 768 هزار هکتار نیز کانونهای بحرانی فرسایش بادی محسوب می شود که از این نظر رتبه چهارم کشور را داریم.

* 16 کانون بحران گرد و غبار
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز گفت: هم اکنون 16 کانون بحران گرد و غبار در استان وجود دارد که نیازمند مدیریت است.
محمد عرفانی افزود: کانونهای بحران ریزگرد داخلی و نیز در کشورهای همسایه شمالی و شرقی از جمله عوامل موثر در بروز آلودگی های هوای کلانشهر مشهد هستند.
وی اظهار کرد: سازمان های متولی باید نسبت به مدیریت کانونهای گرد و غبار داخلی در استان اقدام کرده و از گسترش روزافزون این کانونها جلوگیری کنند.
وی گفت: علاوه بر این، منطقه کویری قره قوم در ترکمنستان و نیز بخش هایی از افغانستان به عنوان 2 کانون گرد و غبار دیگر در همسایگی خراسان رضوی وجود دارد که شهرهای مشهد و سرخس را تحت تاثیر جدی قرار می دهد.
عرفانی افزود: عوامل متعدد دیگری نیز در بروز آلودگی هوای مشهد موثر است که از جمله مهمترین آن می توان به تردد بی رویه وسایل نقلیه اشاره کرد که سهم عمده ای در این زمینه دارند.
وی اظهار کرد: هوا از جمله عناصر مهم برای زیست و حیات انسان و حیوان است و همه در برابر سالم بودن هوا و تمیز نگه داشتن آن مسئولیت داریم.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بیابان زدایی یکی از اقدامات موثر در جلوگیری از افزایش میزان ریزگردها و آلودگی هواست.
7496/6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.