ابوالفضل مکرمی فر چهارشنبه شب در پنل تخصصی 'سرمایه گذاری در میراث فرهنگی و گردشگری' در حاشیه نمایشگاه بورس، بیمه، بانک و رفتارهای اقتصادی در مشهد افزود: حوزه گردشگری و صنایع دستی در کشور صنعت بدون دود است که با کمترین سرمایه بیشترین سود را نصیب سرمایه گذار می کند.
وی ادامه داد: هم اینک 9 هزار و 800 هنرمند در 360 رشته صنایع دستی خراسان رضوی مجوز فعالیت دارند اما با وجود توانمندی بالا فاقد شبکه تولید، توزیع و بازرگانی هستند. با ایجاد شبکه زنجیره ای تولید صنایع دستی موفق شدیم با کمک هنرمندان صنایع دستی استان در برخی رشته ها مانند چرم خودکفا شویم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: هر یک از سرمایه گذاران می توانند شبکه ای را در صنایع دستی تشکیل دهد. روستای 'بسک' در شهرستان تربت جام هزار و 200 پارچه باف دارد اما به دلیل کمبود سرمایه تولیدات این پارچه بافان محدود ولی میزان فروش آنها بالا است.
وی افزود: یکی از مشکلات عمده فعالان صنایع دستی در خراسان رضوی کمبود سرمایه و این در حالی است که هم محصولات آنها کیفیت بالایی دارد و هم بازار داخلی و خارجی خواهان تولیدات صنایع دستی است. در صورتی که هر یک از سرمایه گذاران شبکه تولید، توزیع و فروش صنایع دستی را در استان ایجاد کند می تواند از تسهیلات با بهره چهار درصد سازمان میراث فرهنگی بهره گیرد.
وی ادامه داد: هزار و 600 اثر تاریخی ثبت شده در حوزه ملی و 2 هزار اثر تاریخی بررسی شده برای ثبت ملی در خراسان رضوی وجود دارد، بخش قابل توجهی از این آثار قابل واگذاری به بخش خصوصی است، فراخوان این بخش نیز داده شده و آماده جذب سرمایه گذار است.
مکرمی فر گفت: هفت هزار و 700 روستا در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد سه هزار و 200 روستا دارای سکنه و باقی آنها خالی از سکنه است، این روستاها ظرفیت های ارزشمندی برای سرمایه گذاری هستند.
وی افزود: تاکنون برای بوم گردی در روستاهای خراسان رضوی 128 سرمایه گذار مجوز لازم را از این نهاد دریافت کردند که از این تعداد 34 مجوز فعال، 30 مجوز در مرحله بهره برداری و باقی آنها در دست اجرا است. در بوم گردی هزینه زیادی لازم نیست زیرا اغلب روستاها با ساختار خانه هایشان و همچنین طبیعت آمادگی لازم را دارند، هم اینک بوم گردی روستای 'پوریعقوب' در خواف تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده توسط گردشگران اروپایی رزرو شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: 90 درصد زیرساختهای مربوط به بوم گردی در روستاهای هدف ایجاد شده که مهمترین بخش آن، خانه های روستایی است، در این حوزه سازمان میراث فرهنگی تسهیلات بالای یک میلیارد ریال به سرمایه گذار اختصاص می دهد.
وی گفت: هر موضوعی قابلیت راه اندازی موزه را دارد و سازمان میراث فرهنگی در هر موضوعی مجوز راه اندازی موزه تخصصی در هر مساحتی را به سرمایه گذار اختصاص می دهد.
مکرمی فر افزود: سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نامحدود است، هر موضوعی که مفهوم تفریح و سرگرمی را تداعی کند، جاذبه گردشگری به شمار می رود که سازمان میراث فرهنگی نیز به سرمایه گذاران در این حوزه مجوز لازم را اختصاص می دهد.

* بسته های سرمایه گذاری شرکتهای تسهیلگر در حوزه گردشگری
معاون سرمایه گذاری و توسعه منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این پنل تخصصی گفت: هم اینک 25 نوع تاسیسات گردشگری شامل 2 هزار و 227 واحد در استان در حال بهره برداری است که از این تعداد هزار و 828 واحد اقامتی هستند.
احمد دیناری افزود: هر شب 110 هزار تخت پذیرای مسافران در خراسان رضوی است که از این حیث استان رتبه نخست را در کشور دارد. یک سوم واحدهای اقامتی، نیمی از هتل آپارتمانها و بیشترین ورودی گردشگر خارجی و بیشترین سرمایه گذاری در حوزه واحدهای اقامتی کشور متعلق به خراسان رضوی است.
وی ادامه داد: 35 هزار نفر به صورت مستقیم و 90 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در تاسیسات گردشگری خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: 290 پروژه گردشگری با اعتبار 80 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 110 هزار نفر در استان در دست اجرا است که تا سال 1404 به بهره برداری می رسند و در این مدت پروژه های بیشتری به آن اضافه خواهد شد.
وی افزود: 23 منطقه نمونه ثبت شده گردشگری، 17 روستای هدف گردشگری مصوب و 70 روستای هدف گردشگری در حال بررسی برای تصویب در خراسان رضوی وجود دارد.
دیناری ادامه داد: به منظور تسهیل فرآیند سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، دستورالعملی برای شرکتهای تسهیل گر توسط این نهاد تنظیم شده که پیش نویس آن برای بررسی و تصویب به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است.
وی گفت: تهیه بسته های سرمایه گذاری یکی از فعالیتهای شرکتهای تسهیلگر است که تاکنون از این بسته ها در اختیار سرمایه گذاران بند 'سلامیه' شهرستان خواف و بند فریمان قرار گرفته تا زمینه سرمایه گذاری در این مناطق فراهم شود.
معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به تسهیلات مشاغل روستایی این نهاد نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون 115 میلیارد ریال تسهیلات با بهره 4 درصد در روستاهای مرزی و 6 درصد در سایر روستاها به سرمایه گذاران پرداخت و از محل آن 650 فرصت شغلی جدید ایجاد شده است.
نمایشگاه بورس، بیمه، بانک و رفتارهای اقتصادی تا 19 بهمن ما در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد دایر است.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.