سعید شیبانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در آستانه چهل سالگی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دهه فجر انعکاس خدمات و اقدامات دستگاههای اجرایی در مسیر خدمت رسانی به مردم به خصوص برای نسل جوان که دوران انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی را درک نکرده بسیار مهم است.
وی ادامه داد: در چارچوب خدمات نظامی جمهوری اسلامی فقط ظرف پنج سال اخیر هزار و 63 طرح با 13 میلیارد و 878 میلون ریال سرمایه گذاری در نیشابور به بهره برداری رسیده اند. در این میان جهاد کشاورزی و اداره گاز نیشابور با مجموع 124 طرح با هزینه 866 میلیارد ریال بیشترین تعداد طرحها و اعتبار را به خود اختصاص داده اند.

* خدمات به اقشار محروم و کم توان
فرماندار نیشابور ایجاد اشتغال، خودکفایی، توانمندسازی و افزایش رفاه و سلامت اقشار مختلف مردم به ویژه مددجویان زیر پوشش نهادهایی همچون بهزیستی و کمیته امداد را دیگر اقدامات مستمر در طول این سالها ذکر و بیان کرد: در این چارچوب کمیته امداد نیشابور با اجرای 9 هزار و 100 طرح عمرانی، ساخت 200 واحد مسکونی و هزار و 800 مورد احداث و مقاومسازی مسکن روستاییان گامهای مهمی در راستای تهیه مسکن برای قشر محروم برداشته است.
وی افزود: همچنین ساخت 65 واحد نیروگاه خورشیدی در پنج روستای نیشابور از دیگر اقدامات مطلوب کمیته امداد در جهت توانمند سازی خانوده های در مناطق کم برخوردار بوده است.
شیبانی ادامه داد: کمیته امداد امام خمینی(ره) نیشابور همچنین با هفت هزار و 216 طرح در بخش خودکفایی شامل پنج هزار و 265 مورد پرداخت وام اشتغال به مددجویان و هزار و 886 مورد ایجاد اشتغال در زمینه های دامداری، صنفی و صنعتی، حمل و نقل و کشاورزی تاثیر شایانی بر توانمندسازی خانوارهای تحت حمایت در سطح این شهرستان داشته است.
وی همچنین به ساخت 75 واحد مسکونی برای معلولان و توانخواهان توسط اداره بهزیستی نیشابور اشاره و بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نخستین مرکز اقامتی میان مدت بانوان، مرکز روزانه آموزشی توانبخشی سالمندان و مرکز خیریه شبانه روزی توانبخشی و درمان بیماران روانی مزمن در نیشابور دایر شد. این مهم باعث شد علاوه بر ارائه خدمات به متقاضیان در نیشابور، سایر شهرهای همجوار نیز تحت پوشش این خدمات اجتماعی و درمانی قرار گیرند.
فرماندار نیشابور گفت: به منظور ارتقای سطح سلامت در مناطق کم برخوردار نیز پایگاه سلامت اجتماعی در محله رحمت آباد نیشابور با هزینه 15 میلیارد ریال و پایگاه مرکزی و دائمی شورای توانبخشی مبتنی بر جامعه در بخش میانجلگه این شهرستان دایر شده اند.
وی راه اندازی پایگاه سنجش بینایی کودکان، مرکز روزانه توانبخشی حرفه آموزی دخترانه ویژه کم توانان ذهنی بالای 14 سال، مرکز کاهش گذری آسیب DIC، گشایش مرکز توانبخشی شبانه روزی سالمندان و اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان را از دیگر اقدامات مهم اداره بهزیستی در نیشابور ذکر و بیان کرد: چنین خدماتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در این شهرستان وجود نداشت.

* رشد شاخصهای سلامت و بهداشت
شیبانی همچنین تاسیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور را از دستاوردهای انقلاب اسلامی در این شهرستان اعلام و بیان کرد: به برکت نظام جمهوری اسلامی شبکه بهداشت نیشابور سال 1389 به دانشکده ارتقا یافت. رشد شتابان فعالیتهای پژوهشی شاخص در این دانشکده اینک آن را آماده تبدیل شدن به یک دانشکده مطرح علوم پزشکی در سطح کشور کرده است.
وی افزود: تا سال 1357 شهروندان نیشابوری از وجود حتی یک پزشک متخصص بی بهره بودند اما هم اینک 19 پزشک فوق تخصص، 113 پزشک متخصص و 140 پزشک عمومی در این شهرستان فعالند که سبب جهشی چشمگیر در شاخصهای سلامت و بهداشت نیشابور شده است.
فرماندار نیشابور ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی همچنین تنها 19 روستای این شهرستان برخوردار از خدمات سطح پایین پزشکی بودند ولی امروز در 190 روستای خانه بهداشت با ارئه خدمات متنوع بهداشت و درمان دایر است.
وی گفت: هم اینک 51 منطقه شهری و روستایی نیشابور از خدمات مراکز بهداشت و درمان برخوردارند. این تعداد پیش از پیروزی انقلاب اسلامی پنج مرکز بود.
شیبانی در ادامه به رشد چشمگیر همیاریهای مردمی و نقش پررنگ خیران سلامت در نیشابور نیز اشاره و بیان کرد: ظرف چند سال اخیر 745 طرح در حوزه بهداشت و درمان با مجموع مساحت 96 هزار مترمربع و هزینه 650 میلیارد ریال در این شهرستان به ثمر نشسته که 42 میلیارد ریال آن حاصل مشارکت نیکوکاران خیراندیش بوده است.
وی افزود: ساخت 29 خانه بهداشت، 15 مرکز بهداشت روستایی، دو مراکز بهداشت شهری، شش پایگاه بهداشت شهری، دو پایگاه اورژانس جاده ای و سه پایگاه اورژانس شهری نیز طرف این سالها از مهمترین اقدامات دانشکده علوم پزشکی نیشابور هستند.
فرماندار نیشابور همچنین راه اندازی نخستین 'مرکز منطقه ای پزشکی ناباروری و سلامت مادر و جنین' را از دیگر اقدامات شاخص پس از انقلاب در این شهرستان به عنوان طرحی با مشارکت خیران ذکر کرد.

* خدمات ویژه قشر جوان و نوجوان
فرماندار نیشابور همچنین به ارتقای خدمات هدفمند برای قشر جوان و نوجوان اشاره و بیان کرد: این شهرستان با 108 هزار جمعیت جوان 18 تا 29 سال پس از مشهد بیشترین جمعیت این قشر اجتماعی را در خراسان رضوی دارد لذا در راستای مشارکت هر چه بیشتر جوانان در تصمیم سازی و امور سیاسی، فرهنگی و اجتماعی 'مجمع مشورتی جوانان' در نیشابور تاسیس و فعال شده است.
وی به ارتقا سطح تحصیلی و تربیتی دانش آموزان پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: نیشابور 73 هزار دانش آموز دارد که این جمعیت تنها طی امسال 12 درصد نسبت به پارسال رشد داشته و پیش بینی می شود سال آینده نیز همین میزان افزایش یابد.
شیبانی افزود: میزان ورود کودکان به حوزه آموزشی پیش دبستانی نیز در نیشابور از شش درصد ابتدای پیروزی انقلاب هم اینک به 70 درصد رسیده است. همچنین با هدف افزایش سرانه فضای آموزشی، ارتقا کیفیت آموزش و پرورش و فراهم نمودن امکانات مناسب و مطلوب برای دانش آموزان فقط ظرف سالهای اخیر 99 مدرسه و مجتمع آموزشی با هزینه 361 میلیارد ریال در نیشابور بنا شده است.
وی ادامه داد: ساخت دو مدرسه شبانه روزی با هزینه هفت میلیارد ریال، هشت مجموعه فرهنگی، رفاهی و درمانی با هزینه 60 میلیارد ریال و هفت سالن و مدرسه ورزشی چندمنظوره با هزینه 20 میلیارد ریال از دیگر اقدامات شاخص آموزش و پرورش نیشابور در سالهای اخیر هستند.

* خدمات زیربنایی عمومی
فرماندار نیشابور به گسترش و ارتقا سطح کمی و کیفی خدمات عمومی تا دورترین نقاط این شهرستان نیشابور در طول چهل سال اخیر نیز اشاره و بیان کرد: بهره مندی 99 درصدی شهروندان نیشابوری از مزایای نیروی برق دیگر دستاورد انقلاب اسلامی در این خطه است.
وی افزود: ظرف این مدت با ساخت و راه اندازی 234 کیلومتر شبکه برق فشار ضعیف، 105 کیلومتر شبکه فشار متوسط و 190 کیلومتر ترانسفورماتور با هزینه 246 میلیارد ریال تحول چشمگیری به منظور برخورداری عموم مردم در بخشهای مختلف کشاورزی، صنعتی، خدمات و خانگی از مزایای نیروی در مناطق مختلف شهرستان نیشابور صورت گرفته است.
شیبانی ادامه داد: همچنین طی ده های اخیر شرکت آب و فاضلاب نیشابور با اجرای 350 کیلومتر خطوط جمع آوری فاضلاب با هزینه هزار و 400 میلیارد ریال و نصب 52 هزار انشعاب فاضلاب با هزینه 104 میلیارد ریال گام بلندی در جهت رفاه عمومی برداشته است.
وی اجرای 550 کیلومترتوسعه و بازسازی تاسیسات شبکه آبرسانی با هزینه هزار و 125 میلیارد ریال، مخزن ذخیره آب به ظرفیت 60 هزار مترمکعب در شبانه روز با هزینه 400 میلیارد ریال و نصب 90 هزار انشعاب آب با هزینه 210 میلیارد ریال از دیگر اقدامات پس از پیروزی انقلاب اسلامی در نیشابور برشمرد.
فرماندار نیشابور گفت: بر این اساس با همت خدمتگزاران مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هم اینک ساکنان این شهرستان از پوشش 100 درصدی آب شرب سالم بهره مند هستند. هم اینک 356 روستا با جمعیت 148 هزار و 928 نفر در قالب 47 هزار و 362 خانوار زیر پوشش امور آب و فاضلاب روستایی نیشابور قرار دارند.
وی افزود: همچنین اجرای 58 کیلومتر شبکه توزیع و 67 کیلومتر خط انتقال آب به روستاهای نیشابور، ساخت مخازن آب با ظرفیت چهار هزار و 402 مترمکعب و سه هزار و 270 مورد اصلاح انشعابات خانگی از دیگر خدمات شاخص آب و فاضلاب روستایی در نیشابور هستند.
شیبانی ادامه داد: هم اینک نیشابور پس از مشهد دومین قطب صنعتی خراسان رضوی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی شهرک صنعتی عطار به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی در شمال شرق کشور با قابلیت توسعه تا سه هزار هکتار در نیشابور ایجاد و فعال شده است. در این چارچوب 400 واحد صنعتی خرد و متوسط در دو شهرک و دو ناحیه صنعتی فعال هستند که نشانگر پویایی اقتصادی در این شهرستان است.
وی گفت: 'مجتمع فولاد خراسان' نیز یکی از مهمترین طرحهای صنعتی اجرا شده در نیشابور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
مرکز شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در فاصله 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
9869/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.