امید جهانخواه روز شنبه در جمع خبرنگاران با تاکید بر پیگیری این موضوع از طریق وزارت امور خارجه افزود: هم اکنون روزانه 30 دستگاه کامیون در این مرز تردد دارد در حالی که بر اساس پروتکل ‌های بین ایران و ترکمنستان روزانه 230 دستگاه کامیون ورودی و 230 دستگاه کامیون خروجی می‌ توانند از مرز سرخس تردد کنند.
وی اظهار داشت: گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است در صورتی که ترکمنستان محدودیت های فعلی را برای تردد کامیون در مرز سرخس حذف کند، آمادگی دارد در مرزهای سرخس و لطف آباد به صورت شبانه روزی خدمت رسانی کند.
وی گفت: با قرار گرفتن ریل در مرز سرخس، گمرک آن به یکی از فعال ترین مرزهای کشور در بخش واردات تبدیل شده و اکنون عمده کالاهای وارداتی استان که بیشتر جنبه مواد اولیه و ماشین آلات بخش تولید را دارد، از سرخس وارد می شود.
جهانخواه افزود: در مجموع گمرکات مرزهای سرخس و لطف آباد در عرصه ترانزیت و امکانات صادراتی رتبه های برتر را در کشور دارند و جزو فعال ترین گمرکات کشور هستند.
وی اظهار داشت: امسال گمرک ایران برای حمایت از صادرات و تولید، در دریافت حقوق و عوارض گمرکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان تسهیلاتی در نظر گرفته است.
وی گفت: در این راستا بخشی از کالای تولیدکنندگان یا صادرکنندگان به عنوان نسیه در گمرک نگه داشته شده و اجازه ترخیص باقی کالاها صادر می شود و تولیدکننده یا صادرکننده می تواند پس از فروش کالای خود بدهی گمرک را پرداخت و اجازه ترخیص باقی کالاها را بگیرد.
جهانخواه افزود: در بسته حمایتی دوم به جای دریافت حقوق گمرکی از صادرکنندگان یا تولیدکنندگان، ضمانت نامه بانکی گرفته می شود و فرد متقاضی فرصت دارد در یک سال عوارض گمرکی را پرداخت نماید.
وی اظهار داشت: در این راستا امسال 280 میلیارد ریال ضمانت نامه بانکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان خراسان رضوی از سوی گمرک استان دریافت شده است.
وی گفت: بسته دیگر حمایتی گمرک، انبارهای اختصاصی است به این معنا که دیگر لازم نیست تولید کننده یا صادر کننده کالای خود را به گمرک بیاورد بلکه طی انعقاد یک تفاهم نامه، ماموران گمرکی برای کنترل کالا می توانند به انباری که ضوابط لازم در آن رعایت شده باشد، برای کنترل کالا مراجعه کنند.
جهانخواه ارتقای گمرکات استان را از دیگر رویدادهای توسعه ای طی مدت اخیر ذکر کرد و افزود: هم اکنون گمرک های دوغارون، سرخس و لطف آباد تبدیل به اداره کل شده اند.
وی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون موارد اندکی از کشف کالاهایی که صادرات آنها از سوی دولت ممنوع شده، در گمرکات استان گزارش شده است.
وی گفت: تنها موارد تخلف در این حوزه طی ماه های اخیر مربوط به کشف پلی اتیلن بود که شرکت های تولیدی استان های دیگر نسبت به صادرات آن اقدام کرده بودند.
استان خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و 2 بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.