به گزارش ایرنا، بررسی عملکرد حوزه آب شهری نشان می ‌دهد از جمعیت 18 میلیون نفری شهرهای ایران در ابتدای انقلاب اسلامی

حدود 74.6 میلیون نفر زیر پوشش خدمات آب و فاضلاب قرار داشتند که با تلاش‌ های صورت گرفته از سوی متولیان صنعت آب و فاضلاب کشور، هم اکنون از جمعیت 60 میلیون نفری شهرهای ایران، 99.5 درصد زیر پوشش این خدمات قرار دارند که این رقم تا پایان دولت دوازدهم به 99.7 درصد افزایش خواهد یافت.
همچنین تعداد تصفیه خانه‌ های آب شهری نیز از 27 مورد به 139 تصفیه ‌خانه رسیده است، افزایش تعداد سد های مخزنی کشور از 13 سد به حدود 500 سد نیز از دیگر دستاوردهای بزرگ انقلاب در بخش آب طی 40 سال گذشته است.
توسعه شبکه ‌های توزیع آب آشامیدنی با افزایش انشعابات از 3.7 میلیون مشترک در اوایل انقلاب به 11 میلیون و 908 هزار و 658 مشترک و تعداد شهرهای برخوردار از شبکه آب شرب بهداشتی از 45 شهر به بیش از یکهزار شهر و از چند صد روستا به حدود 33 هزار و 297 روستا از مهمترین دستاوردهای نظام اسلامی محسوب می شود.
در مجموع هم اکنون بیش از 63 میلیون نفر از جمعیت کشور از شبکه لو‌له کشی آب آشامیدنی بهداشتی برخوردار شده ‌اند و شبکه فاضلاب نیز بیش از 263 شهر با 21 میلیون نفر در قالب 48 هزار و 636 هزار مشترک را زیرپوشش قرار داده است و این در حالی‌ است ‌که تعداد شهر‌های برخوردار از سیستم فاضلاب در قبل از انقلاب حدود 15 شهر با 2 هزار و 800 مشترک بود.
به گفته وزیر نیرو، با توجه به تاثیر بخش آب و برق در بسترسازی توسعه کشور به نظر می‌رسد یکی از درخشان ترین کارنامه ‌های جمهوری اسلامی ایران در فصل آب و برق است.
در خراسان رضوی نیز در زمینه تامین آب شرب بهداشتی و شبکه های فاضلاب طی این چهار دهه اقدامات بسیار انجام شده به طوریکه هم اکنون تمام شهرهای این استان از آب آشامیدنی سالم برخوردارند و شبکه های فاضلاب نیز با سرعت خوبی در دست اجراست.

* بهره مندی شهرهای خراسان رضوی از آب شرب
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی

خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: سال 1358 حدود 19 شهر استان به جز مشهد با جمعیت 380 هزار نفر از آب شرب بهداشتی و سالم برخوردار بودند که این تعداد امروز در آستانه 40 سالگی انقلاب به 73 شهر با جمعیت یک میلیون و 789 هزار نفر رسیده و تمام شهرهای استان زیرپوشش شبکه آب شرب بهداشتی و سالم هستند.
وحید قربانی افزود: همچنین در ابتدای انقلاب تصفیه خانه فاضلاب در این استان وجود نداشت و پس از آن تا پایان فعالیت دولت دهم چهار تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای خراسان رضوی به جز مشهد ساخته شد اما اینک این تعداد با تلاش و تدبیر دولت دوازدهم به هفت تصفیه خانه افزایش یافته است.
وی ادامه داد: جمعیت زیرپوشش شبکه فاضلاب شهری نیز در شهرهای خراسان رضوی به جز مشهد در ابتدای انقلاب صفر و در سال 1384 حدود 90 هزار نفر بود که هم اکنون این رقم به 524 هزار نفر رسیده است.
وی گفت: در حال حاضر هشت هزار و 825 میلیارد ریال پروژه در شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی توسط بخش خصوصی در دست اجراست که با تکمیل و بهره برداری آنها بیش از 50 درصد جمعیت استان زیرپوشش خدمات شبکه فاضلاب شهری قرار می گیرد.

* افزایش هشت برابری خطوط آب رسانی
سرپرست شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون 100 درصد جمعیت 73 شهر این استان زیرپوشش شبکه آبرسانی هستند و طول خط انتقال آب از 200 کیلومتر در سال 1357 با هشت برابر افزایش به هزار و 643 کیلومتر در سال جاری رسیده است.
عباس مهری افزود: طول شبکه توزیع نیز از 900 کیلومتر با هفت برابر افزایش به 6 هزار و 241 کیلومتر رسیده و ظرفیت تامین آب از 50 میلیون متر مکعب در سال به 240 میلیون متر مکعب در سال افزایش یافته است.
وی ادامه داد: تعداد چاه های اب نیز از یکصد حلقه با 4.5 برابر افزایش به 473 حلقه رسیده است.

* بهره مندی از شبکه جمع آوری فاضلاب
سرپرست شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: قبل از انقلاب هیچیک از شهرهای این استان از شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب برخوردار نبود.
مهری افزود: ظرفیت فعلی تصفیه خانه های فاضلاب در خراسان رضوی به جز مشهد 58 هزار متر مکعب است. وی اظهار داشت: تا 25 سال پیش هیچ شهری در این استان از شبکه جمع آوری فاضلاب برخوردار نبود ولی هم اکنون در 11 شهر شبکه فاضلاب و تصفیه خانه مدرن در حال اجرا و در هفت شهر در حال بهره برداری است.
وی گفت: با پیگیری و سرمایه گذاری دولت و بکارگیری بخش خصوصی هم اکنون حدود 30 درصد از جمعیت استان شامل 517 هزار نفر در قالب 202 اشتراک در هفت شهر زیرپوشش شبکه جمع آوری فاضلاب هستند.
مهری ادامه داد: در 11 شهر نیز طرح های مطالعاتی احداث و ایجاد شبکه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب به اتمام رسیده است.
وی با اشاره به سیاست استفاده از سرمایه های بخش خصوصی در راستای راهبرد اقتصاد مقاومتی، از احداث تصفیه خانه جدید فاضلاب شهر گلبهار

به ارزش سرمایه گذاری روز هزار و 200 میلیارد ریال خبرداد و افزود: تصفیه خانه فاضلاب شهرک توحید سبزوار با ارزش
هزینه 450 میلیارد ریال و تکمیل شبکه فاضلاب شهر تربت حیدریه با ارزش
هزینه سه هزار میلیارد ریال عملیاتی شده است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در راستای ارائه خدمات سریع و آسان به مردم سامانه های جامع خدمات و ارائه خدمات یکپارچه به مشترکین در 73 شهر و طرح خود اظهاری قرائت کنتور آب در اغلب شهرهای استان راه اندازی شده است.
مهری گفت: همچنین با استقرار 30 آزمایشگاه مجهز و پیشرفته، آب شرب مشترکان تحت کنترل قرار دارد و با ساخت پیشرفته ترین آزمایشگاه ها در این شرکت، گام مهمی در راستای اطمینان بیشتر از کیفیت آب شرب برداشته شده است.
وی افزود: این شرکت با زیرپوشش بردن یک میلیون و 900 هزار نفر، آبرسانی به ساکنان 73 شهر استان به جز کلانشهر مشهد را بر عهده دارد.

* احداث چهار سد در مشهد
شهر مشهد دومین کلانشهر کشور با جمعیت حدود سه میلیون و 200 هزار نفر، سالانه پذیرای حدود 30 میلیون زائر بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج (ع) از سراسر کشور و جهان اسلام است و طی 40 سال اخیر به برکت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، تاکید خاصی بر ارتقای خدمات رسانی در تمام حوزه ها به ویژه حوزه آب و فاضلاب شده است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش سطح پوشش خدمات آب شرب بهداشتی و سالم در شهر مقدس مشهد از حدود 60 درصد در ابتدای انقلاب به 100 درصد رسیده است.
حسین اسماعیلیان افزود: احداث چهار سد با هدف تامین آب شرب و اجرای چندین طرح بزرگ آبرسانی از جمله انتقال آب از سد دوستی به مشهد به طول 170 کیلومتر از اقدامات مهم در حوزه آب شرب بوده است.
وی ادامه داد: همچنین در بخش تاسیسات مرتبط با آب شرب مشهد مانند طول شبکه توزیع، خطوط انتقال، ایستگاه های پمپاژ، تصفیه خانه های آب و تعداد چاه ها نیز رشد هشت برابری نسبت به ابتدای انقلاب را شاهدیم.
اسماعیلیان خاطرنشان کرد: این در حالی است که خراسان رضوی در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار داشته و همواره در بسیاری از سال ها با خشکسالی های پی در پی مواجه است و محدودیت های منابع آب شدیدتر شده است.
وی افزود: کیفیت آب از اولویت های مهم دیگری است که طی چند دهه اخیر به آن توجه جدی شده است بطوریکه احداث سه تصفیه خانه بزرگ آب و احداث چندین آزمایشگاه کنترل کیفی بر اساس آخرین تکنولوژی و استانداردهای روز از اقدامات مهم در این حوزه بوده است.
وی اظهار داشت: استفاده از سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری روز دنیا با تکیه بر دانش بومی در زمینه سیستم های تله متری و اسکادا و همچنین هوشمندسازی شبکه های انتقال و توزیع آب، شرایط پایداری را در حوزه تأمین آب به وجود آورده است.

* 73 درصد جمعیت مشهد زیرپوشش شبکه فاضلاب است
اسماعیلیان گفت: تا قبل از انقلاب و حتی زمان تشکیل شرکت های آب و فاضلاب در سال 1371، شهر مشهد فاقد شبکه جمع آوری فاضلاب بود که پس از آن سه هزار و 400 کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شد.
وی با اشاره به احداث پنج تصفیه خانه فاضلاب با مجموع ظرفیت 263 هزار متر مکعب در شبانه روز افزود: هم اکنون پوشش جمعیت برخوردار از خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب به 73 درصد رسیده است.
وی اظهار داشت: با توجه به مشارکت عمومی و خصوصی در تأمین منابع مالی و اجرا و بهره برداری از شبکه های آب و فاضلاب در حال حاضر، 30 پروژه مرتبط با طرح های تصفیه خانه فاضلاب، کاهش هدر رفت آب و کیفی سازی آب چاه ها با اعتبار 25 هزار میلیارد ریال در دست اقدام است که 9 هزار و 500 میلیارد ریال آن در مرحله عملیاتی است.
اسماعیلیان گفت: همچنین با استفاده از ظرفیت تسهیلات بانک توسعه اسلامی (IDB) ساخت و بهره برداری از دو تصفیه خانه بزرگ و پیشرفته فاضلاب التیمور و خین عرب با ظرفیت 163 هزار مترمکعب به اتمام رسیده است.
وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در دولت تدبیر و امید افزود: ظرفیت در دست بهره برداری تصفیه خانه های فاضلاب این کلانشهر در ابتدای فعالیت دولت یازدهم 100 هزار مترمکعب در شبانه روز بود که هم اکنون به 263 هزار مترمکعب افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: طی 40 سال اخیر جمعیت ایران دو برابر شده اما در کلانشهر مشهد شاهد افزایش 6 برابری جمعیت و حضور سالانه خیل عظیم زائران هستیم و همین امر ملاحظاتی را از منظر تامین و توزیع آب در این کلانشهر ایجاد کرده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد به رویکرد دولت و تاکید بر ایجاد شرایط مطلوب آبرسانی و خدمات برای زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی اشاره کرد و گفت: ظرفیت مخازن آب شهری مشهد از 138 هزار متر مکعب در شبانه روز طی سال 1371 به 646 هزار مترمکعب در دولت دوازدهم رسیده است.
وی افزود: هم اکنون بیش از 70 درصد جمعیت مشهد زیر پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب هستند، سه هزار و 400 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب در این شهر اجرا شده که 560 کیلومتر آن مربوط به دو سال اخیر است.
جمعیت زیرپوشش آب شهری در کشور 16 میلیون و 271 هزار نفر است و طبق اعلام وزیر نیرو، در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی با وجود تحریم ‌هایی که بر کشور ما تحمیل شده نگرانی برای تامین آب و برق مردم وجود ندارد و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 40 پروژه و طرح بزرگ در بخش آب و فاضلاب شهری و روستایی به بهره ‌برداری می رسد.
7505/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.