محمد قانعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اعمال هزینه های سنگین برای هتلداران تنها موجب خسارت و زیان به صنعت هتلداری و لطمه به توسعه گردشگری می شود.
وی ادامه داد: از اردیبهشت ماه امسال هزینه مصرف آب در هتلهای مشهد در صورتی که بیش از ظرفیت خریداری شده از سوی هتل باشد با نرخ آزاد محاسبه می شود. این امر موجب افزایش 300 تا 400 درصدی هزینه های آب برای هتلهای این کلانشهر مذهبی شده است.
رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی گفت: این افزایش قیمت در پی بخشنامه سال 1388 سازمان آب و فاضلاب اعمال شده، در صورتی که به دلیل نارضایتی هتلداران تاکنون اجرایی نشده بود اما اکنون بدون اطلاع رسانی قبلی صرفا با صدور قبضهایی با مبالغ هنگفت شاهد اجرای آن هستیم.
وی افزود: هتلهایی که قبضهای آب مصرفی آنها 250 میلیون ریال بوده این روزها قبضهای یک میلیارد ریالی دریافت می کنند و مواردی هم بوده که دو میلیارد ریال قبض برای یکی از هتلها صادر شده است.
قانعی ادامه داد: این افزایش قیمت آب در بخش صنعت هتلداری در هیچیک از استانهای دیگر کشور اجرا نشده و فقط در مشهد اعمال می شود. این در حالی است که مشهد شهری زائرپذیر می باشد و هرگونه لطمه زدن به اقامت در آن می تواند تبعات و خسارات فراوانی به همراه داشته باشد.
وی گفت: این افزایش هزینه هنگفت در شرایطی برای هتلهای مشهد رقم می خورد که این واحدها همچنان هزینه اقامت را بر اساس نرخهای سال 1395 محاسبه می کنند. همچنین بسیاری از هتلها با نصب سامانه های کاهنده و کنترل مصرف آب به صورت خودجوش اقدام به کنترل و کاهش مصرف آب کرده اند.
رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی افزود: باید به این نکته توجه داشت که در مدت اقامت کوتاه گردشگران نمی توان به آنان فرهنگ مصرف صحیح آب را آموزش داد ضمن اینکه بسیاری از گردشگران خارجی فرهنگ متفاوتی در مصرف آب دارند.
وی ادامه داد: بنابراین وضعیت موجود و نرخ صعودی قیمت قبضهای آب برای هتلها می تواند لطمات جبران ناپذیری وارد کند و حتی موجب تعطیلی برخی هتلها، تعدیل نیرو و مسائلی از این دست شود. افزایش نرخ اقامت نیز راهکار موثری برای جبران هزینه ها نیست و شهر مشهد کشش بیش از این را برای نرخ اقامت در هتلنها ندارد.

* جوابیه آب و فاضلاب مشهد
شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز خطاب به رئیس اتحادیه هتلداران مشهد در قالب جوابیه کتبی اعلام کرد: در راستای طرح سازگاری با کم آبی، یکی از اصلی ترین مسائل عدم توجه به موضوع مدیرت مصرف به ویژه در بخش غیرخانگی است. از طرفی مبلغ آب بها برای مصارف مذکور با 'ظرفیت قراردادی' به معنای حجم آبی که در قبض مشترک درج شده و مجاز به مصرف تا این حد بر حسب متر مکعب در ماه است، ارتباط متناسب با هر کاربری دارد.
در ادامه این جوابیه آمده است: مصرف آب برای مشترکان غیرخانگی تا سقف ظرفیت قراردادی مندرج در قبض، طبق تعرفه کاربری مربوطه محاسبه و در صورت مصرف بیشتر از ظرفیت آب بهای مصرفی با نرخ آب آزاد محاسبه خواهد شد. با توجه به ضوابط موجود چنانچه جداول تعرفه ها و امکانات فنی شرکا اجازه دهد امکان افزایش ظرفیت قراردادی با مراجعه به دفاتر پیشخوان و یا درخواست الکترونیکی در سایت شرکت آب و فاضلاب مشهد وجود دارد. در بعضی بازدیدها و کنترلهای دوره ای توسط بازرسان، دستکاری و آسیب رساندن به کنتورهای آب گزارش و مشاهده می شود که در اینگونه موارد شرکت آب و فاضلاب ضمن پیگیری این تخلف و اعاده خسارت با بهره مندی از مراجع قضایی، بر اساس مواد قانونی اقدام خواهد کرد.
230 هتل با ظرفیت اسمی 45 هزار نفرشب در خراسان رضوی فعالیت دارند که در شرایط پیک تا 75 هزار نفر نیز قابل افزایش است.
7496/7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.