به گزارش ایرنا، سعید زوری روز یکشنبه در نشست 'سازگاری با معضل کم آبی' در گناباد افزود: 37 دشت استان خراسان رضوی به علت کم آبی جزو دشتهای ممنوعه از نظر برداشت آب است.
وی مهمترین مولفه کاهش تبعات کم آبی را مدیریت محلی و سازگاری با منابع آب ذکر کرد و اظهار داشت: همه اقشار جامعه و مسئولان باید نسبت به این مساله احساس مسئولیت کنند.
وی خواستار افزایش فرهنگ پرهیز از اسراف و استفاده از وسائل کاهش دهنده مصرف آب در منازل، ادارات، مساجد ، مدارس، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شد.
رئیس اداره آب و فاضلاب شهری گناباد نیز فرسودگی و طولانی بودن خطوط انتقال آب را از مشکلات مهم آبرسانی مناطق شهری این شهرستان ذکر کرد و گفت: این امر موجب هدررفت سالانه 24 درصد آب در طول مسیر می شود.
هادی حیدرنیا افزود: این خطه با توجه به موقعیت اقلیمی از مناطق آسیب پذیر و دارای تنش آبی فراوان در تامین آب شرب است و بیشتر بودن هزینه و قیمت تمام شده آب در این شهرستان نسبت به سایر مناطق، خطوط انتقال طولانی، تداوم خشکسالی و پیشروی جبهه آب شور به سوی منابع آب زیرزمینی بر دامنه این تنگناها افزوده است.
وی کمبود مخازن ذخیره را نیز از تنگناها و دغدغه های دیگر در تامین آب شرب گناباد ذکر کرد و اظهار داشت: برای کاهش این معضل مخزن 10 هزار مترمکعبی در دست احداث است.
مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی پیش از این گفته بود: تعداد شهرهای دارای تنش آبی این استان در سال 1400 از 30 شهر به 53 شهر افزایش می یابد و در افق بلند مدت تمام شهرهای استان در معرض این تنش و بحران در حوزه آب شرب قرار می گیرند.
حسین اسماعیلیان افزود: 65 درصد جمعیت شهرستانهای خراسان رضوی به جز مشهد طی امسال در معرض تنش آبی قرار دارند.
وی اظهار داشت: حدود 30 سال قبل سرانه آب تجدید پذیر بیش از 2 هزار متر مکعب در سال بود که این رقم اکنون به حدود 1500 متر مکعب کاهش یافته است.
یک میلیون و 800 هزار نفر در 73 شهرستان خراسان رضوی به جز مشهد زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب هستند و آب مورد نیاز برای این جمعیت از 463 حلقه چاه، چشمه و قنات تامین می شود.
24 هزار مشترک در گناباد و شهرهای بیدخت و کاخک این شهرستان زیرپوشش خدمات اداره آب و فاضلاب شهری قرار دارند و هفت درصد آب تولیدی این شهرستان در بخش شرب، 2 درصد در صنعت و 91 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود.
شهرستان 88 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.