رسول اکبری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالانه 300 هزار مورد آزمایش کیفیت سنجی آب در تصفیه خانه های آب شرب شهرهای مختلف استان انجام می شود که این آزمایش ها در زمینه های شیمیایی، فیزیکی و میکروبیولوژی است.
وی اظهار داشت: 17 واحد آزمایشگاه های آب شرب شهری در استان فعالیت کرده و کیفیت آب شرب شهری را روزانه به طور متوسط 800 بار از نظر کیفی آزمایش می کنند.
وی اضافه کرد: آب مصرفی مردم شهرهای استان از طریق 203 حلقه چاه، 10 واحد تصفیه خانه و 11 چشمه با بهره گیری از امکانات روز جهانی تامین می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی افزود: 12 تصفیه خانه آب شرب، 99 دستگاه کلرزن مایع و دستی و چهار دستگاه کلرزن گازی در شهرهای مختلف استان فعال است.
اکبری اظهار داشت: وجود آب سالم و مدیریت کنترل آلودگی آب 2 عامل تعیین کننده در حفظ محیط زیست بوده و با پیدایش شهر و شهرنشینی مساله تامین آب سالم و بهداشتی و دفع و تصفیه فضولات شهری به عنوان مشخصه ای مهم برای سنجش پیشرفت جوامع بشری مطرح بوده است.
وی با اشاره به توسعه کمی صورت گرفته در کنار ارتقای کیفی ارائه خدمات آب در آذربایجان غربی اضافه کرد: در ابتدای انقلاب، میزان برخورداری استان از آب شرب بهداشتی، در شهر ارومیه به عنوان مرکز استان حداکثر به 45 درصد می رسید در حالی که این رقم در حال حاضر علاوه بر ارومیه در بیش از 40 شهر دیگر، نزدیک 100 درصد است.
وی بیان کرد: هم اکنون شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی به بیش از 2 میلیون و 100 هزار نفر از شهروندان استان خدمات آب آشامیدنی عرضه می کند.
به گزارش ایرنا بسیاری از مشکلات بهداشتی کشورهای در حال پیشرفت، برخوردار نبودن از آب آشامیدنی سالم است و از جایی که انسان سالم محور توسعه پایدار بوده و سلامت انسان در گرو بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم است، بدون تامین آب سالم جایی برای سلامت مثبت و رفاه جامعه وجود نخواهد داشت.
برنامه‌ریزی و هزینه در جهت تامین آب سالم سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای آینده خواهد بود زیرا تهیه و تامین این مایه حیات برای جامعه یکی از موثرترین و پایدارترین فن‌آوری‌ها برای ارتقای سلامت جامعه است.
11دی ماه سال 69 بود که مجلس، قانون تشکیل شرکت های آب و فاضلاب را تصویب کرد و پس از آن نیز، تاسیس شرکت های آب و فاضلاب اقدام مهمی بود که منجر به تحولات بسیار ارزشمندی در صنعت آب و فاضلاب کشور شد.
این در حالی بود که مدیریت آب شهری قبل از تاسیس شرکت های آب و فاضلاب، زیر نظر بخش های مختلفی از جمله شهرداری ها، سازمان های خصوصی و عمرانی بودند.
با توجه به ضرورت زمان، شرکت‌ های مستقل آب و فاضلاب ایجاد شد تا در خصوص بحث آب و ایجاد شبکه‌ های جمع آوری فاضلاب در راستای رسیدن به بهداشت عمومی و سلامت جامعه خدمات خود را به مشترکین ارائه دهند.
تشکیل شرکتهای آب وفاضلاب در 28 سال گذشته اثرات بسیار خوبی در زمینه رفاه مردم در تامین آب شرب بهداشتی و همچنین دفع بهداشتی و تصفیه پساب حاصل از آن برای ارتقای سلامت بهداشت جامعه داشته است.
با گذشت زمان و بحرانی کم آبی در کشور، شرکت های آب و فاضلاب با چالش هایی مواجه شدند و در حال حاضر دو چالش عمده شامل تامین منابع آبی و همچنین تامین منابع مالی شرکتهای آب و فاضلاب را درگیر کرده است و برای مدیریت این چالش ها، نیازمند برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی هستیم.
توجه به کیفیت، بهداشت و سلامت آب آشامیدنی شهروندان به عنوان یکی از اهداف شرکت آب و فاضلاب بوده و در این زمینه نیز استفاده از تکنولوژی های جدید برای کاهش هزینه های تمام شده و کاهش میزان هدر رفت آب در شبکه ها امری لازم و ضروری است.
8137/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.