محمدعلی نبی پور شنبه شب در 'همایش علمی و تخصصی احزاب و توسعه سیاسی در ایران معاصر' در کاشمر افزود: منطقه ترشیز فعالان سیاسی بسیاری دارد. از منظر سیاسی بعد از مشهد، کاشمر را به عنوان شهرستان سیاسی در خراسان رضوی معرفی می کنم.
وی نقش احزاب و تشکلها را در تحرکات سیاسی کشور و منطقه بسیار موثر توصیف و بیان کرد: تلاش هرچه بیشتر برای نهادینه سازی کارکرد واقعی احزاب و تشکلهای سیاسی در منطقه و کشور، موفقیتها بهتری را سبب می شود.
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد نیز در این همایش گفت: دمکراسی بدون احزاب سیاسی معنا ندارد لذا پرداختن به حزب و تحزب یک ضرورت است. بسیاری از مشکلاتی که در طی سالها و دهه‌های گذشته در جامعه داشته ‌ایم بخاطر بی توجهی به احزاب بوده است.
دکتر محسن مدیرشانه ‌چی احزاب را ترجمان نیروهای اجتماعی و اقتصادی جامعه توصیف و بیان کرد: ایران یکی از کشورهایی است که در آسیا و مشرق زمین نخستین تجربه تحزب را دارد.
وی ادامه داد: تمامی احزاب در ایران از زمان تشکیل تاکنون در سه بستر کلی فکری، فرهنگی و عقیدتی قرار داشته ‌اند. بیشترین احزاب سیاسی، مطبوعات، رسانه ها، تشکلها، اتحادیه ها و برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی در دهه 20 تا 32 در کشور شکل گرفت و تا امروز نیز تکرار نشده است.
این استاد علوم سیاسی گفت: از زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به مرور مسیر شکل گیری احزاب سیاسی در کشور هموار شد زیرا احزاب زمینه توسعه سیاسی را در کشور فراهم می کنند. در گذشته برخی به دنبال حذف احزاب در جامعه بودند اما بدون دمکراسی بدون احزاب سیاسی معنا ندارد.
وی افزود: اگر به توسعه سیاسی نرسیم، توسعه اقتصادی و اجتماعی نیز تحت الشعاع قرار خواهد گرفت و یا شاید از بین برود. اینکه توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون توسعه سیاسی محقق می شود بحثی انحرافی است.
مرکز شهرستان 195 هزار نفری کاشمر در فاصله 228 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.
1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.