دکتر سید مجتبی احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت 'روز ملی ایمنی در برابر زلزله' افزود: فقر، شهرنشینی، فقدان توزیع عادلانه ثروت، شرایط اقلیمی و زوال محیط زیست همه موجب آسیب پذیری جوامع در برابر سوانح و حوادث می شوند بنابراین باید نظام خانواده در این زمینه تقویت شود.
وی ادامه داد: تجربه زلزله بم با خود درسهای فراوانی برای ما داشت که تلاش برای افزایش آمادگی خانوارها و جوامع محلی به چه میزان می تواند در کاهش تلفات و خسارت و نیز مدیریت بعد از حادثه موثر باشد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: فلات ایران پرحادثه و از نظر جغرافیایی در مسیر کمربندی زلزله آلپ و هیمالیا قرار دارد لذا اما نباید وقوع حوادث بزرگ منجر به تلفات سنگین در فواصل طولانی بیش از یک دهه در کشورمان زمانی برای فراموشی و غفلت از ضرورت آمادگی در برابر حوادث ایجاد کند.
وی به ثبت و وقوع 31 مورد از مجموع 41 بلای طبیعی شناخته شده در جهان، در ایران اشاره و بیان کرد: هم اینک رویکرد سازمان ملل در مواجهه و آمادگی در برابر حوادث و سوانح 'ایجاد جامعه تاب آور' است و به تبع این رویکرد ما نیز در افزایش آمادگی در برابر حوادث در این مسیر حرکت می کنیم.
احمدی افزود: بر همین اساس کمک به افزایش توانایی و آمادگی بیشتر در جواع محلی برای خوداتکایی در زمان وقوع حوادث و سوانح با هدف کاهش آمار تلفات و خسارات رویکرد اصلی در برنامه های آموزشی جمعیت هلال احمر است.
وی در ادامه به سومین سال اجرای 'طرح خادم' (خانواده آماده در برابر مخاطرات) در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: امسال 64 هزار خانوار زیر پوشش در سطح استان این طرح آموزشی قرار گرفتند. در سالهای گذشته 24 هزار خانواده این آموزشها را فراگرفته اند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی ادامه داد: در این چارچوب موضوعات مختلف به منظور افزایش توانمندی و نحوه مواجهه با حوادث قبل، حین و بعد از حادثه به خانواده های آموزش داده شده است.
وی گفت: ارائه آموزشهای عمومی و تخصصی به خانواده ها موجب افزایش تاب آوری آنان در برابر حوادث می شود و توسعه این آموزشها اصل اساسی در افزایش تاب آوری جامعه در سطح کلان است.
پنجم دی ماه در تقویم رسمی جمهری اسلامی ایران 'روز ملی ایمنی در برابر زلزله' نامگذاری شده است.
جمعیت هلال احمر در استان شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی 31 پایگاه امداد و نجات، 22 نمایندگی و شعبه، 600 کارمند، 44 دستگاه آمبولانس، یک فروند بالگرد، دو هزار و 340 امدادگر، 40 هزار داوطلب و 103 هزار نفر عضو جوانان هلال احمر دارد.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.