دکتر جلیل مشاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این چارچوب که در تعدادی از مساجد گناباد اجرا شده و به تدریج مساجد بیشتری تحت پوشش آن قرار می گیرند یکی از متخصصان مغز و اعضاب به تشریح علائم سکته مغزی و راههای پیشگیری از آن برای نمازگزاران پرداخت.
وی گفت: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر و شایعترین عامل ناتوانی در ایران محسوب می شود و از آنجا که اقدامات درمانی برای رفع خطرات سکته مغزی حداکثر در سه ساعت نخست وقوع سکته موثر است، آگاهی مردم نسبت به شناخت علائم و عوامل ایجاد این بیماری و تماس سریع با فوریتهای پزشکی می تواند درصد قابل توجهی از عوارض آن را کاهش دهد.
او افزود: سکته‌های مغزی به علت مشکلات جریان خون در مغز رخ می‌دهد و ممکن است بواسطه ایجاد یک لخته خونی، جریان خون در رگ مسدود و یا یک رگ خونی در مغز پاره و منتهی به مرگ بافتهای مغز شود. پایشهای منظم کنترل پرفشاری خون، قند و چربی از مهمترین راههای پیشگیری از وقوع این نوع سکته ها به شمار می رود.
وی ادامه داد: با تشخیص به موقع علائم بروز سکته شامل هرگونه تغییر ناگهانی در وضعیت ظاهری صورت، کم شدن ناگهانی قدرت عضلانی اندامها و یا اختلال ناگهانی در قدرت تکلم، با مراجعه سریع به اورژانس بیمارستان تا حد زیادی از آسیبهای سکته مغزی جلوگیری می شود.
دانشگاه علوم پزشکی گناباد با دو بیمارستان علامه بهلول گنابادی و آیت الله مدنی، 17 مرکز سلامت، 46 خانه بهداشت و 15 پایگاه اورژانس مشغول ارائه خدمت به مردم در شهرستانهای گناباد و بجستان واقع در جنوب استان خراسان رضوی است. بر این اساس
120 هزار در گناباد و بجستان زیرپوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی گناباد قرار دارند. گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.