سید عبدالرضا قریشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از 71 بیمار هفت نفر خونریزی مغزی و 64 نفر سکته مغزی داشتند.
قریشی تاکید کرد: درمان و پیشگیری از عوارض سکته مغزی در زمان طلایی 4 و نیم ساعته ممکن خواهد بود، چرا که هر دقیقه حدود 2 میلیون سلول مغزی از بین می روند و در یک ساعت حدود 120 میلیون سلول میمیرد.
مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی زنجان تاکید کرد: به خاطر ناآگاهی مردم از شرایط سکته مغزی، به جای استفاده از خودروی اورژانس ( آمبولانس) و تسریع در انتقال بیمار، انتقال بیمار با خودروی شخصی رخ می دهد.
وی گفت: فقط 15 بیمار از افرادی که در زمان مناسب مراجعه کردند، توسط آمبولانس به بیمارستان ولی عصر (عج) مراجعه کردند.
مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی زنجان خاطر نشان کرد: 17 بیمار بعد از زمان طلایی و تا 24 ساعت مراجعه کردند، 9 بیمار نیز بعد از گذشت 24 ساعت مراجعه کردند، که حاکی از ضرورت آگاهی بیشتر خانواده از علایم سکته مغزی و اهمیت زمان در روند درمان است.
قریشی به فلج کامل یک بانوی زنجانی به علت سکته مغزی اشاره کرد و گفت: ایشان ساعت 3نصف شب اعضای خانواده را از بروز یک نقص در تکلم خود مطلع می کند، اما خانواده به علت نداشتن آگاهی و بی توجهی به علایم، باعث فلج شدن وی می شود.
وی تاکید کرد: اگر این خانواده از بروز سکته مغزی و نشانه های آن مطلع بود، همان لحظه بیمار را به بیمارستان منتقل کرده و باعث درمان احتمالی و جلوگیری از عوارض بیشتر سکته در بیمار می شدند.
مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: از سال گذشته تا آخر دی بیش از 375 بیمار سکته مغزی با تزریق از مرگ حتمی یا عوارض جانبی آن نجات یافته اند.
به گزارش ایرنا، طبق مطالعات انجام شده در خصوص سکته مغزی، بعد از عارض شدن سکته مغزی ۱۰٪ افراد فوت می کنند ، ۳۰٪ زمین گیر می شوند و ۷۰٪ افراد شغل خود را از دست می دهند.
نتایج بررسی وضعیت 223 بیمار سکته مغزی که تا کنون در واحد درمان سکته مغزی زنجان درمان شده اند از ۲۲۳ نفر، ۱۰ نفر فوت کرده اند، ۱۸ نفر شغل خود را ازدست داده اند و هفت نفر زمین گیر شده اند، همچنین ۱۹۵ نفر سلامت خود را بدست آورده اند.
این در حالی هست که بدون درمان انتظار می رفت، ۲۲ نفر فوت کرده، ۱۵۴ نفر شغل خود را از دست داده و ۶۷ نفر زمین گیر شوند.
3216/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.