دکتر سید عبدالرضا قریشی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی ماه گذشته شمار بیماران سکته مغزی مراجعه و یا منتقل شده به بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان 50 نفر بود که از این تعداد 4 نفر به دلیل خونریزی مغزی و 46 نفر نیز سکته ناشی از انسداد عروق تحت درمان قرار گرفتند.
وی اظهار کرد: از مجموع بیماران یاد شده 35 نفر از آنان در کمتر از چهار و نیم ساعت مراجعه کردند که از این تعداد 21 نفر شرایط درمان با تزریق داروی لخته را داشتند که تحت درمان قرار گرفته و 14 نفر دیگر نیز بنا به عللی شرایط تزریق را نداشتند.
قریشی افزود: بر این اساس 13 نفر از بیماران با اتمام دوره درمان در فاصله چهار و نیم تا 24 ساعت و 2 نفر نیز با گذشت بیش از 24 ساعت به اورژانس بیمارستان مرجعه کردند که تاخیر زیادی را شامل می شود.
این مسئول بیان کرد: از مجموع بیماران مراجعه کننده ای به این بیمارستان 22 نفر به صورت شخصی و 14 نفر نیز با اورژانس 115 ،13 بیمار توسط سایر مراکز در استان و یک بیمار نیز توسط بالگرد به این مرکز منتقل شدند.
مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: از مجموع بیماران مراجعه کننده سکته مغزی بستری شده 6 نفر ازبیماران زیر 40 سال سن داشتند و بر این اساس توصیه می شود افراد در صورت مشاهده علائم سکته مغزی و برای انجام اقدامات درمانی لازم بیماران با اورژانس 115 تماس بگیرند.
وی خاطر نشان کرد: این در حالی است از 14 بیمار دچار سکته مغزی انتقال یافته توسط اورژانس 115 به ، مرکز درمانی سکته حاد مغزی بیمارستان ولی عصر(عج) تعداد 9 بیمار توسط تحت درمان داروی تی پی ای (داروی حل کننده لخته)قرار گرفتند و این موضوع بیانگر توجه به امداد رسانی و انجام درمان های بهنگام است.
قریشی افزود: وجه تمایز این مرکز با مراکز دیگر در سطح کشور عملکرد هماهنگ و منسجم تیم در امر درمان بیماران سکته مغزی است و این مهم عامل موفقیت بشمار می رود.
وی خاطر نشان کرد: سکته مغزی دومین عامل مرگ ایرانیان در تمامی سنین، شایعترین عامل ناتوانی بزرگسالان و از همه مهمتر اینکه این بیماری قابل درمان است.
به گزارش ایرنا، درمان و پیشگیری از عوارض سکته مغزی در زمان طلایی 4.5 ساعت پس از سکته ممکن است، چرا که هر دقیقه حدود 2 میلیون و در یک ساعت حدود 120 میلیون سلول مغزی از بین می روند.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.