محمد عرفانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سرانه ظرفیت زیستی در ایران را 84 صدم هکتار برای هر ایرانی اعلام و بیان کرد: این در حالی که سرانه برداشت از محیط زیست در کشورمان 2.66 صدم است که به معنای برداشت سه برابری بیش از ظرفیت زیستی می باشد. میزان برداشت از محیط زیست در خراسان رضوی 3.3 درصد است.
وی افزود: میزان فرسایش خاک در ایران 26 تن در هکتار و پنج برابر میانگین جهانی است. فرسایش خاک در خراسان رضوی 500 تن در هکتار است. بهره برداری غیراصولی از سرزمین و منابع حاکی از افزایش مصرفگرایی و نشانگر بزرگی ردپای اکولوژیک انسان در محیط طبیعی کشور است.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به آسیب پسماندها به آب و مواد غذایی و سلامت خاک نیز اشاره و بیان کرد: همچنین 40 درصد تولیدات کشاورزی در روند انتقال از مزرعه تا رسیدن به دست مصرف کننده از بین می روند. در این میان الگوی کشت کشاورزی سنتی و غرق آبی هم باعث افت سفره های آبی شده است.
وی ادامه داد: سطح آب 34 دشت خراسان رضوی در حال افت است و هم اکنون 15 دشت در شرایط بحرانی قرار دارند. با این وجود هم اینک 90 درصد آب مصرفی در کشورمان صرف بخش کشاورزی می شود در حالی که متوسط مصرف دنیا در این بخش 70 درصد است بنابراین باید مدیریت مصرف آب به عنوان امری حیاتی و مهم در دستور کار قرار گیرد.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: طی نیمه نخست امسال دو هزار و801 پایش نظارتی از فعالیت صنایع در این استان انجام شده و 58 صنعت در این راستا آلاینده تشخیص داده شده اند.
وی افزود: از مجموع پایشها 41 درصد در حوزه صنعت، 29 درصد در حوزه خدمات، 10 درصد در حوزه معدن و 20 درصد در حوزه کشاورزی انجام شد. منابع آلاینده محیط زیست نیز 44 درصد در حوزه آب، 32 درصد در مورد خاک و 24 درصد در حوزه هوا بوده اند.
خراسان رضوی با شش میلیون و 400 هزار نفر جمعیت 118 هزار و 851 کیلومترمربع معادل 11 میلیون و 740 هزار و 659 هکتار، هفت درصد مساحت کل کشور را دارد.
این استان منطقه ای خشک و نیمه خشک است زیرا 75 درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد. یک میلیون و 651 هزار و 511 هکتار از زمینهای خراسان رضوی در مناطق بیابانی متاثر از کانونهای فرسایش بادی قرار دارد که شامل حدود 30 درصد از وسعت استان است. خراسان رضوی دارای 15 کانون بحرانی فرسایش بادی در 17 منطقه و 15 شهرستان است. همچنین وسعت مراتع خراسان رضوی شش میلیون و 566 هزار و 29 هکتار معادل 56 درصد از کل مساحت این استان است. مساحت جنگلهای خراسان رضوی نیز با محاسبه بیشه زارها، درختچه ها و جنگلهای دست کاشت حدود یک میلیون هکتار یعنی 8،5 درصد از وسعت استان را شامل می شود.
همچنین 20 درصد مساحت 117 هزار و 769 کیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاههای این استان دو میلیون و 500 هزار هکتار است. خراسان رضوی به ازاء هر 25 هزار هکتار یک محیط بان در اختیار دارد. این استان دارای 41 منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل 28 اثرملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و 13 منطقه شکار ممنوع است. حدود 80 گونه پستاندار، 285 گونه پرنده، دو گونه دو زیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می کنند. گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره، کبک است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.