محمود روشندل روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با عنایت مقام معظم رهبری 200 میلیون دلار از محل 'صندوق توسعه ملی' برای اجرای پروژه های آبخیزداری کشور تیر ماه امسال ابلاغ شد که از این میزان 264 میلیارد ریال سهم خراسان رضوی است.
وی ادامه داد: مهلت اجرای پروژه ها و جذب این اعتبار تا پایان آذر ماه جاری اعلام شده است. تاکنون برای همه اعتبار اختصاص یافته، اجرای پروژه برنامه ریزی و آغاز شده و میزان تخصیص آن نیز تاکنون 50 درصد بوده است.
معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: بر اساس مطالعات حوزه آبخیز و برنامه ریزیهای انجام شده برای تمامی شهرستانهای استان در قالب 56 حوزه آبخیز طرح در حال اجرا می باشد.
وی افزود: در حوزه عملیات مکانیکی آبخیزداری و آبخوانداری 208 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته و 64 قرارداد با شرکتهای ذیصلاح منعقد شده است. در این چارچوب اجرای 27 بند خاکی، هفت مورد پخش سیلاب در حوزه آبخیزداری، 35 مورد بند سنگی و یک مورد سد زیرزمینی در دستور کار می باشد که تاکنون 70 درصد پیشرفت اجرا داشته اند.
روشندل ادامه داد: در قالب طرحهای بیولوژیکی در بخش جنگل نیز هفت میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که با آن 212 هکتار عملیات نهالکاری در حوزه های دارای شرایط صورت می گیرد. پیشرفت اجرا در این بخش نیز تاکنون 75 درصد بوده است.
وی گفت: در حوزه مرتع نیز 42 میلیارد ریال اعتبار لحاظ شد که در 52 حوزه بیش از هشت هزار هکتار عملیات بذرکاری، کپه کاری و حفاظت در حال انجام است و مجموع کار 70 درصد پیشرفت دارد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی افزود: همچنین تهیه نقشه کاداکس در 56 حوزه اجرایی به مساحت 300 هزار هکتار در دست اقدام است.
وی ادامه داد: هدف از اجرای این پروژه ها و طرحها کنترل سیل و رسوب، کمک به تغذیه منابع آبی پایین دست و جلوگیری از تخریب تاسیسات، زمینهای کشاورزی و باغها، تقویت پوشش گیاهی مراتع و فراهم شدن زمینه اشتغال در مراکز روستایی و بهبود وضعیت معیشتی مردم می باشد.
او بر اهمیت مشارکت مردم در توسعه طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری نیز تاکید و بیان کرد: مشارکت مردم در اجرا، بهره برداری، حفاظت و نگهداری طرحهای آبخیزداری بسیار ارزشمند و این موضوع به عنوان یکی از سیاستهای اصلی در نظر گرفته می شود.
وی گفت: آبخیزداری در سالهای پرباران نقش کنترل سیل و جلوگیری از خسارت را دارد. در زمان خشکسالی نیز آبخیزداری نقش استحصال آب را انجام می دهد.
خراسان رضوی منطقه ای خشک و نیمه خشک است زیرا 75 درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد. یک میلیون و 651 هزار و 511 هکتار از زمینهای خراسان رضوی در مناطق بیابانی متاثر از کانونهای فرسایش بادی قرار دارد که شامل حدود 30 درصد از وسعت استان است. خراسان رضوی دارای 15 کانون بحرانی فرسایش بادی در 17 منطقه و 15 شهرستان است. همچنین وسعت مراتع خراسان رضوی شش میلیون و 566 هزار و 29 هکتار معادل 56 درصد از کل مساحت این استان است. جنگلهای خراسان رضوی نیز با محاسبه بیشه زارها، درختچه ها و جنگلهای دست کاشت حدود یک میلیون هکتار یعنی 8،5 درصد از وسعت استان را شامل می شود.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.