الکساندر لیخت روز دوشنبه در همایش ملی فناوریهای آب در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: امروز در این نشست علمی از دانش کارشناسی در زمینه آب بهره مند می شویم و شاهد نشست علمی اعضای 'شبکه جهانی آب' و اطلاعات توسعه ای زمینهای خشک
(Gwaede) و نیز 'برنامه ابتکار بین المللی خشکسالی' در مشهد هستیم.
وی ادامه داد: شبکه جهانی آب سال 2005 میلادی با عضویت کشورهای ایران، چین، افغانستان و تاجیکستان با هدف همکاری برای تامین آب مناطق خشک پدید آمد.
سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: همچنین برنامه ابتکار بین المللی خشکسالی با پیشنهاد ایران در سال 2010 میلادی ایجاد شد که بستری را برای به اشتراک گذاشتن دانش در زمینه مقابله با خشکسالی فراهم می سازد.
وی از آب شیرین به عنوان منبع مهم تامین امنیت، رفاه و سلامت در جهان یاد و بیان کرد: هم اکنون سه میلیارد و 600 میلیون نفر در سطح دنیا حداقل سالی یک ماه به آب شیرین دسترسی ندارند.
لیخت افزود: کمبود آب شیرین در جهان عوارض دیگری از جمله اضافه برداشت منابع زیرزمینی را به دنبال دارد. پیش بینیها نشان می دهد شتاب خشکسالی و کمبود آب در جهان رو به افزایش و بر تولید غذا، بهداشت و سلامت تاثیر گذار است و حتی تاثیر آن در جامعه شهری می تواند بیشتر باشد.
وی ادامه داد: خشکسالی می تواند به یکی از پرآسیب ترین مخاطرات طبیعی در جهان تبدیل شود. با این وجود تاکنون به قدر کافی راه حلهای علمی و کارشناسی این مشکل طبیعی مورد توجه قرار نگرفته مگر زمانی که موجب کمبود غذا یا کاهش سطح آبهای زیرزمینی شود.
دفتر منطقه ‌ای یونسکو در تهران سال 1375 فعال شد اما سال 1382 دامنه فعالیتهایش را گسترش داد و به دفتر خوشه ‌ای یونسکو در تهران ارتقا یافت. حوزه جغرافیایی فعالیت این دفتر شامل کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان است.
این دفتر در امور برنامه ریزی مشترک کشوری در حوزه‌های کاری بین بخشی و بین رشته ‌ای یونسکو و کمیسیون ملی یونسکو در ایران در مورد تدوین، اجرا و ارزیابی برنامه‌ ها و کارهای یونسکو فعالیت می کند.
کار اصلی دفتر منطقه ‌ای یونسکو در تهران حمایت و کمک به ترویج صلح و گفت و گوی فرهنگها در کشورهای عضو با همکاری بخشهای برنامه ‌ای یعنی آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات است.
همایش ملی فناوریهای آب به همت دانشگاه فردوسی و معاونت فناوری نهاد ریاست جمهوری به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.