رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در این مراسم هدف نشست تخصصی 'ایمنی مواد غذایی میوه، سبزی و فراورده های آلی'را بررسی راهکارها و مسائل مربوط به ایمنی مواد غذایی اعلام و بیان کرد: همراهی و همکاری بخشهای مختلف صنعتی و دانشگاهی با بهره گیری از دیدگاههای صاحبنظران و برداشت گام موثر در جهت ایمنی مواد و سلامت غذایی از دیگر اهداف برگزاری نشست است.
دکتر قدیر رجب زاده افزود: باید به دغدغه روحی و روانی موجود در جامعه در خصوص سلامت و ایمنی مواد غذایی توجه داشت تا فعالیتهای تحقیقاتی و تولیداتی مثبت در این زمینه افزایش یابد.
وی گفت: افزایش آلاینده های زیست محیطی و آلودگی مواد غذایی به سموم مختلف از جمله دغدغه ها و نگرانیهای جامعه و تهدیدی برای سلامت محسوب می شود.
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: میوه ها و سبزیجات یکی از مهمترین بخشهای سبد غذایی محسوب می شود و می بایست به صورت استاندارد 580 گرم از این مواد غذایی در سبد غذایی مصرفی هر فرد قرار گیرد. این در حالی است که استفاده از غذای ناسالم زمینه ساز بسیار از بیماریها و مرگ و میرهاست که هزینه های جبران ناپذیری را به جامعه تحمیل می کند.
وی ادامه داد: به همین دلیل مصرف کنندگان نسبت به سلامت و ایمنی مواد غذایی حساسیت و دغدغه دارند بنابراین یکی از مسائل مهم پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه استاندارسازی و سلامت مواد غذایی است.
دکتر رجب زاده گفت: روند توسعه و حرکت انسان به سمت رشد موجب آثار نامطلوبی بر وضعیت سلامت محیط زیست شده است. غذای سالم و ایمنی غذایی از مواردی می باشد که در موسسه پژوهشی مورد توجه جدی متخصصان و پژوهشگران قرار گرفته است.
وی افزود: در مورد غذای سالم، عنوان اصلی 'غذای طیب' در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی مورد پیگیری است. نتیجه این فعالیتها در زمینه غذای طیب، فعال شدن موسسه کیفیت رضوی در آستان قدس رضوی است که در فعالیت آن شاخصهای غذای طیب در قالب چهار پروژه در محصولات برنج، خرما، عسل و گوشت مد نظر قرار دارد.
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: در چارچوب این طرحهای پژوهشی تلاش می شود 'برند طیب' راه اندازی گردد تا یک بازار خاص و جدید برای محصولات غذایی ایجاد شود.
نشست تخصصی ایمنی مواد غذایی در میوه ها و سبزیجات و فرآورده های آن، با هدف 'آگاهی بخشی در زمینه منابع آلاینده و باقیمانده سموم در میوه ها و سبزیجات، بررسی وضعیت باقیمانده سموم آلی، باقیمانده فلزات سنگین و آلودگیهای میکروبی در میوه و سبزی و فرآورده های آن در سطح کشور' از سوی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی برنامه ریزی برپا شده است.
'موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی' وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال 1360 با نام سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی خراسان فعال شد و در پی تبدیل مراکز استانی این سازمان به پارکهای علم و فناوری فعالیت خود را با نام پژوهشکده تحقیقات توسعه فناوری ادامه داد. این موسسه که چتر فعالیت آن کشوری است، با 30 عضو هیات علمی و 34 دانشجوی مقطع دکترا در حوزه پژوهشهای مرتبط با حوزه علوم و صنایع غذایی در مشهد مستقر است.
میزان مصرف مناسب میوه برای هر فرد در روز دو واحد میوه متوسط است. بر اساس اعلام واحد بهبود و اصلاح تغذیه دانشکده علوم پزشکی مشهد 84 درصد خراسانیها به میزان لازم میوه مصرف نمی کنند و فقط 14 درصد ساکنان این استان بطور روزانه مصرف حجم مناسب میوه را در برنامه تغذیه خود رعایت می کنند.
880 هزار تن سبزیجات سالانه در خراسان رضوی تولید می شود. با محاسبه جمعیت شش میلیون و 400 هزار نفری این استان سرانه تولید سبزیجات به ازای هر نفر در خراسان رضوی 147 کیلوگرم است. همچنین حجم تولید سالانه انواع میوه در خراسان رضوی افزون بر یک میلیون تن و سرانه تولید در این بخش 160 کیلوگرم است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.