به گزارش ایرنا، در شرح وظایف این مراکز که تاکنون 6 نمونه آن در مناطقی از استان البرز راه اندازی شده ، علاوه بر آموزش و سواد آموزی ، پرداختن به مهارت های فنی و حرفه ای، فرهنگی مذهبی و زندگی، چالشنی فعالیت های سازمان نهضت سواد آموزی شده است.
فراگیری سواد و مهارت در این سال ها که جمعیت بشری به سمت قله های علم وفناوری حرکت می کند، می تواند محرکی برای پویایی اجتماعی باشد مضاف آنکه جوامع شهری با رویکردی جدید به زندگی می توانند اشتغال و کارآفرینی را در سبک های جدید تجربه کنند.
با اینکه سازمان نهضت سواد آموزی در سال های گذشته نقش موثری در با سواد کردن محرومان جامعه ایفا کرد و حتی بسیاری را تا سر حد عالی ترین مدارج علمی رساند اما تجربه نشان داد که تنها باسوادی نیست که جامعه را از سنتی بودن به سمت مدرنیته می کشاند بلکه مهارت های زندگی حلقه مفقوده پیشرفت اجتماعی به شمار رفته است.
کثرت دانش آموختگان بیکار در جامعه نشان داد که هر ایرانی می بایست دارای مهارتی ویژه در زمینه های مختلف باشد تا در صورت کسادی کسب و کار بتواند مسیر دیگری برای ارتزاق و پیشرفت انتخاب کند.
با این اوصاف ، سواد آموزی برای ساکنان محله ها ضرورتی اجتناب ناپذیر اما کافی نبوده و براین اساس سازمان نهضت سواد آموزی ، آموزش مهارت های فنی و حرفه ای و زندگی به عنوان فصل جدیدی محور فعالیت ها قرار داد.
با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، طرح راه اندازی مراکز یادگیری محلی به منظور توانمند سازی افراد برای رسیدن به یک زندگی عالمانه و هدفمند در دستور کاری سازمان نهضت سوادآموزی در چند سال اخیر قرار گرفته است.
داشتن مهارت در بهبود شرایط زندگی دنیای امروز نقش مهمی دارد که می توان از مراکز یادگیری به عنوان یک فرصت مناسب برای مهارت آموزی افراد در جامعه نام برد.
امروز سواد آموزی از خواندن و نوشتن به مهارت آموزی تغییر پیدا کرده لذا مراکز یادگیری محلی در آموزش مهارت های زندگی به مردم به خصوص افراد بی سواد و کم سواد موثر واقع می شود.
در این مراکز در کنار دوره های سواد آموزی – آموزش‌هایی از قبیل مهارت زندگی، حقوق شهروندی ، احکام و آموزه های دینی و اسلامی، آشنایی با فضای مجازی و پیامدهای مثبت و منفی این فناوری، برنامه های ورزشی و ... به گروه های مختلف سنی به ویژه زنان ساکن در محلات ارائه می شود.
پایدارکردن یادگیری، آموزش مهارت‌های اساسی زندگی و حرفه‌آموزی از جمله اهداف راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی است که در استان البرز به این مهم از آموزش و پرورش البرز توجه ویژه ای شده است.
با فعال شدن این مراکز، سواد با اقدام عملی همراه شده که فراموش نمی‌شود به همین دلیل در مراکز یادگیری محلی با آموزش سواد و حرفه‌آموزی، آموزش سبک جدیدی به خود گرفته است .
** مهارت آموزی لازمه زندگی امروز
مدیر کل آموزش و پرورش البرز با اشاره به اهمیت فعالیت مراکز یادگیری محلی سواد برای توانمندسازی نوسوادان گفت: تاکنون 6 مرکز یادگیری محلی سواد در این استان فعال شده و یک مرکز دیگر نیز در حال آماده سازی است.
خسرو ساکی اظهارداشت: درقالب مراکز یادگیری محلی ، اقداماتی در زمینه مهارت آموزی برای نوسودان انجام می شود.
وی با بیان اینکه مراکز یادگیری محلی به ارائه آموزش‌های مهارتی از جمله مهارت‌های زندگی و حرفه ای می‌پردازند، یادآورشد: این مراکز در واقع مک به یادگیری مادام‌العمر افراد و توانمند سازی آنان است.
وی یادآور شد: همفکری و همدلی در مجموعه مدیریتی و نیروی انسانی موجب شده تا استان البرز در بخش راه اندازی مراکز یادگیری محلی در کشور رتبه برتر را به خود اختصاص دهد.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز تصریح کرد: برای فعال کردن مراکز یادگیری در مناطق کم برخوردار و پر جمعیت نیاز به مشارکت همه دستگاه های اجرایی، سازمان های مردم نهاد و خانواده ها در سطح محله های این استان نیاز داریم.
ساکی اضافه کرد: بهره وری بهینه از امکانات و منابع انرژی ، فراگیری حداقل یک مهارت، ارتقاء دانش، افزایش کیفیت زندگی، رضایتمندی افراد از زندگی و ... در جامعه نیاز به ایجاد بسترهای مناسب آموزشی دارد که رسیدن به این اهداف مهم را می توان در مراکز یادگیری محلی پیگیری کرد.
وی با هم بودن، کسب تجربه ، عزت نفس، مدیریت کردن کارها، تفکر جمعی، تعامل، برنامه ریزی ، هدف گذاری، استفاده از مهارت ها و توانمندی های مردم را از جمله نتایج ارزنده فعال شدن مراکز یادگیری محلی در مناطق مختلف البرز ذکر کرد.
وی خاطرنشان شد: در این مراکز در کنار دوره های سواد آموزی،انتقال ،تحکیم و کلاس های مهارتی آموزش هایی از قبیل مهارت زندگی ،حقوق شهروندی ،احکام و آموزه های دینی و اسلامی به ساکنین محل ارائه می شود.
ساکی ادامه داد: در دوره های مهارت آموزی بین 50 تا 100 سواد آموز در مراکز یاد گیری محلی سواد استان البرز تحت پوشش قرار می گیرند.
وی تاکید کرد: اکنون مرکز یادگیری محلی سواد شهید عباسعلی البرزی در آموزش و پرورش ناحیه یک واقع در حصارک کرج به عنوان پایلوت کشوری انتخاب شده است که تا کنون توانسته است نقش موثری در آموزش سواد و مهارت به شهروندان و حتی ارائه رهنمودهای کارگاهی به مربیان و کارشناسان فعال در مراکز یادگیری محلی سواد دیگر استان ها در قالب بازدید گروهی داشته باشد.

** تعمیق سواد و مهارت در مراکز یادگیری محلی
معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت : از زمان تاسیس نهضت سوادآموزی در سطح کشور و استان گام‌های خوبی در زمینه سوادآموزی برداشته شده است.

محرمعلی الهویی خاطرنشان شد: سواد فقط به معنای خواندن و نوشتن صرف نیست بلکه باید هدفمند باشد و این مراکز آموزش، سوادآموزی را معنی‌دار و غنی می‌کنند.
وی گفت: درقالب مراکز یادگیری محلی ، اقداماتی در زمینه مهارت آموزی برای نو سودان انجام می شود.
وی یادآورشد: برای فعال کردن مراکز یادگیری در مناطق کم برخوردار و پر جمعیت البرز نیاز به مشارکت همه دستگاه های اجرایی، سازمان های مردم نهاد و خانواده ها در سطح محله های این استان نیاز داریم.
وی بهره وری بهینه از امکانات و منابع انرژی ، فراگیری حداقل یک مهارت ، ارتقاء دانش، افزایش کیفیت زندگی، رضایتمندی افراد از زندگی و ... در جامعه نیاز به ایجاد بسترهای مناسب آموزشی دارد که رسیدن به این اهداف مهم را می توان در مراکز یادگیری محلی پیگیری کرد.
مشاور اجرایی مدیرکل آموزش و پرورش البرز نیز در این زمینه گفت: سازمان نهضت سوادآموزی بر اساس نیازسنجی به منظور ارائه خدمات آموزشی به افراد بی سواد و کم سواد، شامل آموزش های سواد پایه، آموزش مهارت های اساسی زندگی، حقوق شهروندی و مهارت های اجتماعی در جهت توانمندسازی و ایجاد فرصت یادگیری مادام العمر با استفاده از ظرفیت های موجود وزارت آموزش و پرورش یا از طریق مشارکت با سایر دستگاه های اجرایی و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی با هماهنگی شورای آموزش و پرورش استان ها فعالیت می کند.
علی طاهری خلوص بیان داشت: هدف از ایجاد این مراکز، ارتقای آگاهی جامعه به خصوص در محلات حاشیه­ای است که ضرورت دارد افراد از این فرصت طلایی استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه امروزه افراد بی سواد و کم سواد نیاز به آموزش ها و مهارت هایی دارند که فراتر از سواد پایه را شامل می شود، خاطرنشان شد: نهضت سوادآموزی آموزش مهارتهای اساسی زندگی، حقوق شهروندی و مهارت های اجتماعی را در جهت گیری خود قرار داده است.
وی تصریح کرد: در بین کشورهای جهان، ژاپن از تعداد زیادی از مراکز یادگیری محلی بزرگسالان برخوردار است.
وی اضافه کرد: ایران در چارچوب جهت­گیری های نهضت سوادآموزی اولین بار سال 1381 اقدام به ایجاد مراکز یادگیری محلی بزرگسالان در استان فارس به عنوان استان پیشگام کرد.
** توسعه مراکز یادگیری در مناطق حاشیه نشین
استاندار البرز گفت که 900 هزار نفر ساکن محله های حاشیه های استان هستند که لازم است زیر پوشش برنامه های سواد آموزی و فراگیری مهارت قرار گیرند.
محمد علی نجفی ا افزود: تاکنون 6 مراکز یادگیری محلی که با همت سازمان نهضت سواد آموزی و همکاری آموزش و پرورش فعال شده که نقش موثری در تغییر سبک زندگی و ایجاد اشتغال برای شهروندان دارند.
وی بیان کرد: در مراکز یادگیری محلی ، مهارت های مختلف فنی و حرفه ای به جامعه هدف آموزش داده می شود که در دستیابی آسان به اشتغال تاثیر گذاراست.
نجفی یادآورشد: همفکری و همدلی در مجموعه مدیریتی و نیروی انسانی مراکزیادگیری محلی موجب می شود تا استان البرز در بخش توسعه این مراکز کارنامه موفقی ارائه دهد.
استاندار البرزگفت: طرح راه اندازی مراکز یادگیری محلی به منظور توانمند سازی افراد برای رسیدن به یک زندگی عالمانه و هدفمند در دستور کاری سازمان نهضت سوادآموزی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: برای فعال کردن مراکز یادگیری در مناطق کم برخوردار و پر جمعیت البرز نیاز به مشارکت همه دستگاه های اجرایی، سازمان های مردم نهاد و خانواده ها داریم.
نجفی گفت: استفاده از مهارت ها و توانمندی های مردم از اثرات فعال شدن مراکز یادگیری محلی در مناطق مختلف البرز است.
وی ادامه داد: اکنون مرکز یادگیری محلی سواد شهید عباسعلی البرزی در آموزش و پرورش ناحیه یک کرج به عنوان پایلوت کشوری انتخاب شده است.
وی بیان داشت : طرح راه اندازی مراکز یادگیری محلی از حدود 2 سال پیش توسط سازمان نهضت سواد آموزی با هدف فراگیری سواد و مهارت های فنی و حرفه در برخی مناطق کشور از جمله استان البرز اجرایی شده است.
وی میزان باسوادی در استان البرز را حدود 98 درصد ذکر کرد که مراکز یادگیری محلی ضمن باسواد کردن این افراد ، سایر قشرهای اجتماعی را به سمت مهارت آموزی هدایت می کنند.
*** مراکز یادگیری محلی سرچشمه دانایی و مهارت یابی
معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: فعالیت مراکز یادگیری محلی با توجه به ظرفیت ها در استان ها گسترش یابد زیرا مراکز یادگیری سرچشمه دانایی و مهارت یابی هستند.
محمد مهدی زاده اظهارداشت: مراکز یادگیری محلی با محوریت آموزش‌های متناسب با ظرفیت مناطق روستایی وعشایری فعالیت می‌کنند.
وی یادآورشد: مراکز یادگیری محلی در استان ها باید بومی سازی شود تا بتواند به نیازهای مردم آن منطقه پاسخ دهد.
وی خاطرنشان شد: در مراکز یادگیری محلی سواد در استان ها ، آموزش‌ های فنی وحرفه‌ای و کشاورزی به افراد در کنار سواد آموزی آموزش داده می شود.
وی تصریح کرد: براساس تفاهم نامه سازمان نهضت سوادآموزی با وزارت جهادکشاورزی وسازمان فنی وحرفه‌ای کشور آموزش‌های مربوط در مراکز یادگیری محلی به صورت رایگان ارائه می‌شود.
وی اضافه کرد: بیش از 40 عنوان محتوای آموزشی از جمله مهارت‌های زندگی، محیط زیست، رفتار‌های اجتماعی مطلوب، بهداشت، برنامه‌های آشنایی با تولید و اشتغال در این مراکز آموزش داده می‌شود.
وی ادامه داد: توانمندسازی و آموزش‌های روز از ضرورت‌های یک آموزش دهنده است و باید برای آموزش دهنده دوره توانمندسازی و ضمن خدمت برگزار شود.
** مهارت آموزی در بهبود شرایط زندگی تاثیرگذار است
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: مهارت آموزی در بهبود شرایط زندگی تاثیرگذار است و مراکز یادگیری می توانند در راستای ترویج آموزش مهارت های مورد نیاز، نقش مهمی ایفا کنند.
علی باقرزاده در این زمینه به خبرنگار ایرنا در کرج افزود: امروز سواد آموزی از خواندن و نوشتن به مهارت آموزی تغییر کرده است و باید نگاهمان را به سواد آموزی اصلاح کنیم.
وی اظهار داشت: مراکز یادگیری محلی سرچشمه های سواد هستند و مهارت هایی که جامعه به آن نیازمند است باید در اینگونه مراکز آموزش داده شود.
وی بیان داشت : مهارت آموزی در بهبود شرایط زندگی تاثیرگذار است و مراکز یادگیری می توانند در راستای ترویج آموزش مهارت های مورد نیاز، نقش مهمی ایفا کنند.
وی تصریح کرد: پایدارکردن یادگیری، آموزش مهارت‌های اساسی زندگی، حرفه‌آموزی و آماده‌سازی افراد برای ورود به صحنه‌های اجتماعی از جمله اهداف راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی است.
وی با اشاره به اینکه سوادآموزی صرفا به معنای ایجاد توانایی درخواندن و نوشتن نیست بلکه باید بصورت هدفمند به ارتقاء مهارت ها بینجامد و این مراکز، آموزش سواد را معنی دار و غنی می کنند.
وی بهره وری بهینه از منابع انرژی، فراگیری حداقل یک مهارت حرفه ای، افزایش کیفیت زندگی و ارتقاء تاب آوری زنان و خانواده در جامعه را نیازمند ایجاد بسترهای مناسب آموزشی دانست و از دست اندرکاران مراکز یادگیری محلی خواست در جهت رسیدن به اهداف با نیاز سنجی از بانوان محلات، برنامه های آموزشی اثر بخشی را داشته باشند.
وی با بیان اینکه مراکز یادگیری محلی از برنامه های دولت درحوزه سواد آموزی است ، خاطرنشان شد: مراکز یادگیری محلی در همه مناطق شهری وروستایی خصوصا در مناطق محروم می تواند رسالت مهمی دررسیدن به اهداف توسعه وارتقا سطح آگاهی وتوانمند سازی سوادآموزان تاثیر گذار باشد.
باقرزاده یادآورشد: مراکز یادگیری محلی نقش عمده ای درریشه کنی بی سوادی در سطح مناطق دارد .
وی گفت: مراکز یادگیری محلی به طور دولتی و غیردولتی اداره می‌شوند و تاکنون 240 مرکز در کشور فعال هستند که در نظر داریم تعداد آن را به 300 مرکز افزایش دهیم.
وی ادامه داد: برخی از استان‌ها عملکرد خوبی در مراکز یادگیری محلی داشتند که از جمله آن می‌توان به استان‌های آذربایجان غربی و البرز اشاره کرد و برای هر استان سهمیه‌ای در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه رویکرد مشارکت غیردولتی را مورد توجه قرار دادیم، تصریح کرد: با این رویکرد مراکز یادگیری محلی را توسعه خواهیم داد که ارائه مهارت‌های اولیه برای راه‌اندازی کسب و کاری ساده و زودبازده از دیگر موار‌دی است که در این مراکز به آن توجه داشته و با گروه‌های مختلف مربوطه در این زمینه رایزنی کردیم.
باقرزاده افزود: مشاغلی که مبتنی بر نیاز‌های هر منطقه طراحی شده باشند مورد توجه قرار می‌دهیم علاوه بر آن شناسایی چنین مشاغل و تأمین مالی آن در دستور کار قرار دارد.
وی بیان داشت: مراکز یادگیری محلی در زندان‌ها نیز باید توسعه پیدا کند زیرا در این مراکز نیازمند ارتقای مهارت‌ها هستیم.
تاکنون بیش از 13 هزار و 500 نفر در مراکز یادگیری محلی کشور مهارت آموخته اند.
2819/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.