وحید قربانی روز دوشنبه در همایش ملی فناوریهای آب در مشهد افزود: از 37 دشت آبی خراسان رضوی 34 دشت با معضل افت سطح آب مواجهند و حجم بارندگیها از 220 میلیمتر در 10 سال اخیر به کمتر از 200 میلیمتر کاهش یافته است.
وی ادامه داد: هم اینک 99 درصد مساحت خراسان رضوی دچار 'خشکسالی' و 17 درصد از مناطق سرزمینی این استان درگیر 'خشکسالی شدید' است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی همچنین این استان را مواجه با دو گونه جمعیتی مهاجرفرست و مهاجرپذیر اعلام و بیان کرد: در بخشی از خراسان رضوی باید به تثبیت جمعیت کمک کرد و در مشهد و اطراف آن به عنوان نقطه مهاجرپذیر باید به مدیریت جمعیت میهمان و بحران آب پرداخت.
وی گفت: با وجود کمبودهای مالی اقدامات مختلفی در مشهد و خراسان رضوی برای مدیریت بحران آب اجرا شده و در دست انجام است و حداقل در حوزه برنامه آب دارای راهبرد و هدف هستیم. همچنین نوع دیدگاه نسبت به طبیعت و محیط زیست نقش مهمی در حل معضل کم آبی دارد. اگر مسائل حوزه آب به عنوان عنصر اصلی در طبیعت صرفا از شکل عمرانی مدیریت شود می توان بحران آب را به تاخیر انداخت.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: مشکل امروز در بحث آب، سبک بهره برداری از طبیعت و سبک زندگی است. برای حل معضل چالش آب باید رابطه انسان، طبیعت و سبک زندگی بازتعریف شود.
دومین جشنوراه ملی فناوریهای آب با تمرکز بر موضوع آبهای نامتعارف، به همت دانشگاه فردوسی و معاونت فناوری نهاد ریاست جمهوری به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.