مسعود منصور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در مشهد مشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی را از برنامه های موثر توصیف و بیان کرد: تاکنون 27 میلیون هکتار از عرصه های طبیعی و ملی در سطح کشور در قالب حفاظت مشارکتی با کمک مردم تحت حفاظت قرار گرفته است.
وی افزود: بررسی سالهای 95 تا 96 نشان می دهد جرائمی از جمله تخریب، تصرف و حریق عرصه های طبیعی در این مناطق نسبت به پیش از اجرای طرح مشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی به میزان 73.7 درصد کاهش یافته است.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: این سازمان متولی مدیریت 83 درصد مساحت ایران است که از نظر قانون اساسی جمهوری اسلامی جزو انفال و ثروت عمومی محسوب می شود.
وی به ارزش اقتصادی عرصه ها و منابع طبیعی اشاره و بیان کرد: وظیفه سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری شناسایی و تعیین، تثبیت و حفاظت از این عرصه ها و جلوگیری از تجاوز مخربان و متجاوران است.
منصور ادامه داد: تاکنون 99 درصد عرصه های طبیعی در سطح کشور دارای سند مالکیت شده اند. بر اساس 'قانون حد نگار' باید این اسناد به اسناد کاداستر(نقشه حدنگاری) تبدیل شوند اما در این زمینه به میزان کامل کار انجام نشده است.
وی به پوشش 140 میلیون هکتار عرصه طبیعی در سطح کشور اشاره و بیان کرد: از این میزان 32 میلیون هکتار در سامانه کاداستر ثبت شده است.
معاون سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری تخریب عرصه های طبیعی را ناشی از اجرای فعالیتهای توسعه ای و معدنی ذکر و بیان کرد: همکاری دستگاهها و برنامه ریزی برای اجرای طرحها با اولویت حفاظت و صیانت از منابع طبیعی ضرورتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: به همین منظور احیاء و بازسازی معادن تعطیل شده از ضرورتهای مورد توجه است لذا 53 هزار هکتار برنامه احیا و بازسازی معدن در سطح کشور طراحی شده که اجرای عملیات احیاء در حدود 12 هزار هکتار آن به اتمام رسیده است.
منصور ادامه داد: همچنین یکی از اقدامات مهم برای حفاظت از عرصه ها و منابع طبیعی سوخترسانی به ساکنان مناطق و روستاهای جوار عرصه های طبیعی است. امسال برای 13 هزار خانوار در 630 حوزه های آبخیز کشور که مجری طرحهای آبخیزداری هستند آبگرمکن تامین می شود تا از این طریق از قطع درختان توسط روستاییان جلوگیری شود.
وی گفت: هر خانوار بین دو تا سه اصله درخت را در طول سال برای تامین سوخت قطع می کند اما با ارائه این کمک می توان از قطع دهها هزار اصله درخت جلوگیری کرد.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری افزود: سالانه حدود 10 هزار خانوار در سطح کشور تجهیزاتی مانند آبگرمن و تنورهای گازی را توسط این سازمان دریافت می کنند.
وی گفت: همچنین با هدف حفظ عرصه های طبیعی ایجاد حائل فیزیکی و درختکاری انجام می شود. از دهه 70 تاکنون سالانه حدود 19 هزار کیلومتر درختکاری در این زمینه اجرا شده است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.