مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: دشت‌های کاریز در شهرستان تایباد یکی از بهترین زیستگاه‌های پرندگان به ویژه پرندگان شکاری و تنها زیستگاه درنای خاکستری در شرق کشور است.

به گزارش ایلنا، تورج همتی درباره وضعیت این گونه‌ مهاجر در استان گفت: این منطقه در خراسان رضوی و حاشیه هریرود بهترین منطقه برای زمستان گذرانی درنای خاکستری است که همه ساله از اواخر مهر از سوی سیبری به منطقه تایباد مهاجرت می‌کنند و تا پایان فروردین میهمان دشت‌های این شهرستان هستند.

 همتی افزود: بر اساس سرشماری‌های صورت گرفته در چند سال اخیر، جمعیت درناها در این زیستگاه زمستانه بین ۲۵۰ تا ۵۵۰ قطعه متغیر است.

وی با اشاره به اینکه همه ساله با آغاز کوچ درنای خاکستری بیش از هزار قطعه از این نوع پرنده به این شهرستان وارد می‌شوند، گفت: با توجه به آغاز مهاجرت در همه آبگیرها، برکه‌ها، سدها و بندهای سطح این استان، کارشناسان با هدف انجام آزمایش، پایش و کنترل احتمالی بیماری آنفلوآنزا و نیز جلوگیری از شکار و صید پرندگان مهاجر فعال هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه حفاظت از این گونه مهاجر در شرح وظایف محیط بانان منطقه گنجانده شده است، گفت: بنابر قانون، شکار هر قطعه درنای خاکستری حدود ۲۰ میلیون ریال جریمه نقدی و بنا به تشخیص قاضی شش ماه تا سه سال حبس دارد.

همتی به وجود ۲۲ آبگیر، سد و بند اصلی میزبان پرندگان مهاجر در خراسان رضوی اشاره و تصریح کرد: البته پرندگان مهاجر در هر محل و منطقه‌ای که شاهد تجمع آب هستیم حضور دارند.

به گفته وی، علاوه بر درنا حدود دو هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی همچون غاز پیشانی سفید، غاز حاکستری، اردک سر سبز و سر حنایی، خوتکا، مرغابی و آنقوت با آغاز فصل سرما به دشت‌های تایباد مهاجرت می‌کنند و در کنار رودخانه هریرود شش ماهه دوم سال را می‌گذرانند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هدف از سرشماری زمستانه پرندگان در زیستگاهی همچون منطقه تایباد را شناسایی گونه‌ها، تعیین جمعیت و وضعیت زیستگاه پرندگان مهاجری مانند درنا ذکر کرد.

پرنده درنا با نام علمی Grus grus  در بین بومیان منطقه "کلنگ قطار" نامیده می‌شود و از گونه‌های ارزشمندی است که در شرق کشور فقط در تایباد دوران سرما را سپری می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.