محمد عرفانی روز سه شنبه به مناسبت 15 آبان 'روز ملی درنا' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خراسان رضوی را یکی از کریدورهای حرکت پرندگان مهاجر از سیبری ذکر و بیان کرد: تایباد و حاشیه هریرود بهترین منطقه برای زمستان گذرانی درنای خاکستری است که همه ساله از اواخر مهر ماه از سوی سیبری به این شهرستان مرزی مهاجرت کرده و تا پایان فروردین در آن می مانند.
وی افزود: بر اساس سرشماری صورت گرفته طی چند سال اخیر، جمعیت درناها در این زیستگاه زمستانه بین 250 تا 550 قطعه متغیر بوده است.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به آغاز مهاجرت در همه آبگیرها، برکه ها، سدها و بندهای سطح استان کارشناسان با هدف انجام آزمایش، پایش و کنترل احتمالی بیماری آنفلوآنزا و نیز جلوگیری از شکار و صید پرندگان مهاجر فعال هستند.
وی گفت: حفاظت از این گونه پرنده مهاجر نیز در شرح وظایف محیط بانان منطقه گنجانده شده است و بنا بر قانون شکار هر قطعه درنای خاکستری 20 میلیون ریال جریمه نقدی و بنا به تشخیص قاضی شش ماه تا سه سال حبس در پی دارد.
عرفانی به وجود 22 آبگیر، سد و بند اصلی میزبان پرندگان مهاجر در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: البته پرندگان مهاجر در هر محل و منطقه تجمع آب حضور دارند و علاوه بر درنا حدود دو هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی همچون غاز پیشانی سفید، غاز حاکستری، اردک سرسبز و سر حنایی، خوتکا، مرغابی و آنقوت با آغاز فصل سرما به دشتهای تایباد مهاجرت می کنند.
وی افزود: این مهاجران در کنار رودخانه هریرود شش ماه دوم سال را می گذرانند. درنا با نام علمی 'Grus grus' که در بین بومیان منطقه 'کلنگ قطار' نامیده می شود از گونه های ارزشمندی است که در شرق کشور فقط در تایباد دوران سرما را سپری می کند.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین بر ضرورت کسب اطلاعات بیشتر درباره این پرندگان و زیستگاهشان به منظور برنامه ریزی مناسبتر برای حفاظت آنها تاکید و بیان کرد: در واقع هدف از سرشماری زمستانه پرندگان در زیستگاهی همچون منطقه تایباد شناسایی گونه ها، تعیین جمعیت و وضعیت زیستگاه پرندگان مهاجری همچون درنا است.
درناها پرندگانی بزرگ با پاها و گردن بلند، دم نسبتا کوتاه، بالهای دراز و منقاری بلند و قطور هستند که ظاهری شبیه لک‌ لک داشته و شاه پرهای ثانوی داخلی بالهای آنها بسیار بلند است بطوری که روی دم آنها را می‌پوشاند. این پرنده گردنی بلند و نوکی کوتاه و قوی دارد، پاهای آن نیز بلند و بسیار قوی است.
طول درنا به 115 سانتیمتر و وزن آن به شش و نیم کیلوگرم می ‌رسد و رنگ آن نیز خاکستری است که با عمری طولانی پرنده ‌ای با تمایلات زندگی اجتماعی است و به صورت گروهی مهاجرت می‌ کند.
مرکز شهرستان 120مرزی تایباد در فاصله 228 کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.