سید محسن خاوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این تهاتر لایه اول چرخه تولید صنفی یعنی تولیدکننده در مشهد با لایه آخر چرخه تولید یعنی توزیع کننده در کشور مقصد صادارت ارتباط گرفته و به جای دریافت یا پرداخت ارز، کالا را با کالا مبادله می کند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال صنف کفش مشهد کالای خود را به طرف توزیع کننده خارجی می فروشد و به ازای دریافت وجه، صنف لوازم یدکی مشهد از صنف کشور مقابل کالای مورد نیاز خود را دریافت کند.
نایب رئیس دوم اتاق اصناف مشهد گفت: با انجام این تهاتر هم قیمت تمام شده کالا کاهش می یابد و هم سلائق تولیدکننده و توزیع کننده به هم نزدیکتر می شود.
وی افزود: از سال گذشته تقویت صادرات در صنوف مختلف از طریق برگزاری کلاسهای آموزشی، اعزام هیاتهای تجاری به کشورهای هدف صادراتی و برندسازی کالاهای صنوف تولیدی مشهد آغاز شده است.
خاوری ادامه داد: در برندسازی کالاهای تولیدی صنوف مشهد تلاش شد این اقلام با استانداردهای بین المللی همخوانی داشته باشند و در این راستا 10 برند برتر در صنوف مختلف این شهر شناسایی، تقویت و به بازار جهانی معرفی شده اند.
وی گفت: با برگزاری کلاسهای آموزشی و حضور صنوف تولیدی در نمایشگاههای خارجی، فعالان این بخش توانمندیهای خود را بازیافتند و بازار کشورهای هدف صادراتی نیز با کالاهای باکیفیت ایرانی آشنا شد. به عنوان مثال، پیش از این تولیدکنندگان پوشاک مشهد به صورت زیرزمینی فعالیت می کردند و کالای خود را به تهران ارسال و سپس با نام کالای تهران به مشهد بازگردانده و می فروختند.
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد افزود: با سفر تعدادی از تولیدکنندگان پوشاک مشهد به کشورهای همسایه شرقی ایران و نمایش کالای آنها در بازار آن کشورها، زمینه صادرات کالای خود را مهیا دیدند و انگیزه لازم را برای تولید باکیفیت بیشتر و صادرات محور پیدا کردند.
وی ادامه داد: تاکنون صنوف پوشاک، کفش، آجیل و خشکبار، ساخت ماشین آلات(تراشکاران)، فرش، گل و گیاه، زعفران، میادین میوه و تره بار و رایانه در مشهد موفق به صادرات کالا به کشورهایی از جمله تاتارستان، افغانستان و تاجیکستان شده اند.
خاوری گفت: اتاق اصناف مشهد تنها زمینه صادرات کالاهای واحدهای صنفی تولیدی را فراهم کرده و اطلاعاتی در خصوص میزان صادرات آن در سال گذشته یا امسال در اختیار ندارد.
مشهد دارای 107 اتحادیه و 120 هزار واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی است.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.