مجید روستا روز چهارشنبه در 'همایش ملی بازآفرینی فضاهای شهری، مفاهیم رویکردها و فرایندها' در مشهد افزود: ضعف بنیه مالی روستاییان، بحران انرژی، آب، خشکسالی و ریزگردها از جمله عواملی هستنند که باعث شتاب روند شهرنشینی در کشور و در نهایت افزایش حاشیه نشینی می شوند.
وی ادامه داد: بیشترین میزان رشد جمعیت در شهرها مربوط به جا به جایی جمعیت و نه میزان رشد جمعیت شهرها است، به ویژه اینکه اکثر جمعیت روی آورده به شهرها از قشر فقیر و آسیب پذیر هستند که مسکن شغل و خدمات از شهرداریها می خواهند. شهرداری به تنهایی نمی تواند به این نیازهای روزافزون پاسخ دهد لذا بازآفرینی شهری از اولویتها و ضروتهای اجتماعی به شمار می رود.
عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در اجرای طرح بازآفرینی باید ارتقای کیفیت زندگی ساکنان به لحاظ فرهنگی اجتماعی و اقتصادی هدف اصلی باشد. سابقه نشان می دهد اجرای دستوری این طرح نمی تواند راهگشا باشد. در بازآفرینی بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی باید با مردم محل به تصمیم گیری مشترک، نقطه نظر و تقسیم سهم برسیم تا موفق شویم.
وی افزود: طرحهای بازآفرینی شهری زمانی موفق می شوند که با کمک و نظر مردم محل یا بتوانند یک تضاد مشترک را برطرف و یا یک منفعت جمعی را ایجاد کنند. این موضوع در وهله نخست یک هدف اجتماعی است. نباید به جای مردم فکر کنیم و به جای آنها تصمیم بگیریم در غیر اینصورت موفق نمی شویم. در این طرحها نباید مدرنسازی را دنبال کرد بلکه باید از خدمات مدرن برای ارتقای کیفیت زندگی مردم محل استفاده نمود.
روستا ادامه داد: در اجرای طرحهای بازآفرینی باید حتما به زمینه های اجتماعی، فرهنگی و اولویت بندی نیا های مردم محل توجه شود.

* نوسازی بافت فرسوده اجتماعی است نه اقتصادی
شهردار مشهد نیز در این همایش گفت: نوسازی بافتهای فرسوده یک فعالیت اجتماعی است و نه اقتصادی. اگر نتوانیم مردم محلات را قانع کنیم که در این تغییر ذینفع هستند موفق نمی شویم زیرا مهمترین مشکل اجرای این طرحها این است که مردم خودرا ذینفع نمی دانند و می گویند 'می خواهند از ما ارزان بخرند و گران بفروشند.'
قاسم تقی زاده خامسی افزود : ابتدا باید یک کار فرهنگی انجام شده تا مردم توجیه شوند که نفعشان در این تغییر نهفته است. باید تلاش شود مردم در همان محل بمانند و هرگز جا به جایی جمعیت مدنظر نباشد که تبعاتی به مراتب مشکلتر را باعث خواهد شد. روی اعتبارات دولتی حساب نشود و تلاش شود حداکثر استفاده از مشارکتهای مردمی به عمل آید.
محمدرضا حیدری رئیس شورای شهر مشهد نیز گفت: در طرحهای بازآفرینی فضاهای شهری نبایستی کسب درآمدهای کوتاه مدت مدنظر باشد ،هدف اجرای این طرحها بهبود کیفیت زندگی ، رضایت ساکنان و ایجاد زیر ساختهای لازم است و شهر داری در این راستا باید انواع معافیتها از جمله صدور پروانه ساخت رایگان را در نظر بگیرد.

* شناسایی 60 محله هدف در مشهد
معاون اقتصادی شهرداری مشهد نیز در این همایش گفت: برای بازآفرینی محلات فرسوده این کلانشهر 60 محله هدف شناسایی شده اند. طرح در همین محلات به تدریج با هدف بهبود کیفیت زندگی ساکنان، تغییر کالبد سنتی و ایجاد زیرساختهای لازم به اجرا در می آید.
رضا خواجه نایینی افزود: در فراخوان انجام شده 75 شرکت تسهیلگر بازآفرینی فضای شهری مشارکت کرده و طی سه روز اخیر برای آنها سه کارگاه آموزشی با موضوعات معرفی فعالیتها در حوزه کالبدی، اقتصادی اجتماعی و زیست محیطی مرتبط با بازآفرینی شهری، توانمندسازی و تامین منابع، ضرورت الزامات و تکنیکهای تسهیلگری اجتماعی در طرحهای بازآفرینی شهری برگزار شده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد نیز گفت: 'معابر تنگ، ریزدانگی یا مساحت اندک واحدهای مسکونی و مقاوم نبودن' از مشخصات بافتهای فرسوده به شمار می روند که ضرورت بازآفرینی آنها را توجیه می کند.
محمدرضا حسین نژاد افزود: پنج هزار هکتار از مجموع 30 هزار هکتار وسعت شهر مشهد بافت فرسوده است. درصد جمعیت شهری در خراسان رضوی نسبت به جمعیت روستایی نیز 70 به 30 است. این روند به سرعت در جهت افزایش جمعیت شهرنشین ادامه دارد لذا اگر در آینده نزدیک چاره ای اتخاذ نشود شاید به 100 درصد جمعیت شهری برسیم.
وی ادامه داد: در بحث حاشیه نشینی همیشه نیازهای معیشتی موثر نیست زیرا نیازهای فرهنگی نیز ممکن است آدمهای کم توان را به حاشیه براند. نیازمندیم که برای حاشیه ها و حریم شهرها برنامه بلندمدت داشته باشیم. صرف اینکه دستوری اعلام کنیم ساخت و ساز در حریم شهرها ممنوع است نمی تواند باز دارنده باشد و اگر ما برای مردم برنامه نداشته باشیم آنها برای ما برنامه می ریزند.
معاون شهردار مشهد گفت: مشارکت مردمی در بازآفرینی بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی نیاز اصلی امروز است و باید توجه داشت که در بازآفرینی از جا به جایی جمعیت پیشگیری و خدمات به نوعی ارائه شود که سطح کیفی زندگی مردم همان محل به لحاط زیرساختها و شاخص های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی ارتقا یابد.
وی افزود: بخشنامه های دستوری راه به جایی نمی برند. باید در بازآفرینی بافتهای فرسوده از سرمایه گذاری و حضور و نظرات مردم محل بهره برد. کار را به مردم بسپاریم و گرنه برای مثال بازآفرینی 60 محله فرسوده مشهد به بیش از دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تامین آن از توان شهرداری خارج است.
'همایش ملی بازآفرینی فضاهای شهری، مفاهیم، رویکردها و فرایندها' با شرکت مسئولان شهرداری مشهد، مهندسان و معماران شهرساز و نمایندگان شرکتهای تسهیلگر بازآفرینی بافتهای فرسوده در محل تالار شورای شهر مشهد برگزار شد.
6070/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.