مدیرکل بنیاد مسکن استان گفت: روستا‌ها در توسعه همه‌جانبه و افزایش اقتدار نظام مقدس، نقشی محوری دارند از این‌رو توسعه ملی در گروی توسعه روستاها به شمار می‌آید.

به گزارش ایلنا از زنجان، سجاد صنعتی‌منفرد با بیان اینکه، توسعه روستایی راهبردی برای بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی روستائیان است، افزود: پس از انقلاب اسلامی خدمات قابل توجهی در راستای بهبود زندگی روستائیان ارائه شده و موجب گشته، پایداری فضاهای روستایی در ابعاد مختلف، نقش موثری در توسعه منطقه ای و ملی داشته باشد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی توسعه روستایی، فرآیندی هدفمند با مشارکت روستاییان بوده که نتیجه آن تحقق توسعه همه جانبه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

صنعتی منفرد چهار هدف عمده برای برنامه‌ریزی روستایی را ایجاد فرصت‌های اشتغال در روستا، بالا بردن سطح زندگی در روستاها، توجه به عقب‌ماندگی زندگی اجتماعی و اقتصادی و جلوگیری از تخریب مناظر زیبا و طبیعی روستا و حفظ زیبایی روستاها دانست و گفت: امروزه یکی از راهبردهای موثر در توسعه همه‌جانبه پایدار نواحی روستایی، استفاده از مشارکت و توانمندی‌های دهیاران و روستائیان برای عمران و توسعه مناطق روستایی در همه ابعاد بوده که بنیاد مسکن استان، با برنامه‌ریزی صحیح و همکاری دهیاری‌ها، توانسته روند توسعه روستاها را در سطح استان سرعت بخشد.

وی توانمندسازی جوامع محلی و توسعه اشتغال در سطح روستاها را امری ضروری دانست و ادامه داد: توانمندسازی جوامع محلی و نقش موثری که این مهم در راستای توسعه مناطق روستایی از لحاظ اقتصادی و اجتماعی می‌تواند ایفا کند، یکی از مهمترین و اساسی‌ترین راه‌حل‌های غلبه بر معضلات مناطق روستایی محسوب می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن با اشاره به اینکه، روستاها مهد ایجاد و حفظ آداب و سنن ملی و بومی ایران زمین هستند که در طول سالیان دراز، کمتر دستخوش تغییرات شده و کماکان اصالت خویش را تا حد ممکن حفظ کرده‌اند، اظهار کرد: با توجه به اینکه، بسیاری از اماکن تاریخی و یادمان‌های فرهنگی در مناطق روستایی وجود دارد و غالب این نقاط، گوشه‌ای از تاریخ و فرهنگ اسلامی-ایرانی را در خود جای داده‌اند، باید به این مناطق توجه ویژه‌ای شود.

صنعتی‌منفرد ادامه داد: شیوه زندگی منحصر به‌فرد روستایی با خصیصه‌هایی مانند قناعت خودکفایی و توانمندی، قادر خواهند بود ضمن ایجاد ثبات اجتماعی و فرهنگی و منطقه‌ای، در گسترش فرهنگ کار و تولید در جامعه موثر افتاده و به ایجاد و به‌ثمر رسیدن فرآیند توسعه ملی کشور در بخش اجتماعی و فرهنگی کمک کنند.

وی با بیان اینکه، ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق زیرساخت‌های لازم در زمینه صنعت گردشگری راهکاری برای ماندگاری اهالی روستاهاست، گفت: توسعه مشاغل اقتصادی در روستاها می‌تواند نقش اساسی در مهاجرت‌های بی‌رویه به شهرها و حتی مهاجرت معکوس داشته باشد.

صنعتی‌منفرد با اشاره به اینکه، باید با مشارکت روستائیان یک تحرک واقعی برای بسترسازی برای مشاغل جدید در روستاها ایجاد کنیم و  بدانیم مشارکت روستاییان در امور اقتصادی و توسعه روستاها امری کاملا ضروری است، خاطرنشان کرد: جذب سرمایه‌گذار، مشارکت در انجام  طرح‌های تولیدی، خانه‌های بوم‌گردی، خدمات گردشگری و هر طرحی که منجر به فعالیت اقتصادی در روستا بشود، به‌عنوان مشاغل جدید باید مورد توجه روستائیان و دست اندرکاران توسعه روستایی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه، بنیاد مسکن نقش ویژه‌ای در توسعه اقتصادی پایدار روستائیان ایفا کرده، خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن از بدو تاسیس همواره برای عمران و آبادانی و توسعه روستاها منشا خدمات فراوانی بوده که از جمله آنها می‌توان به تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی، مقاوم‌سازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی با اعطای تسهیلات کم‌بهره و نظارت بر ساخت‌وسازهای روستایی با تشکیل نظام فنی روستایی، سنددار کردن واحدهای مسکونی روستایی، شناسایی تهیه طرح و بهسازی روستاهای هدف گردشگری و احیای بافت‌های با ارزش روستایی و... اشاره کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان، ارائه تسهیلات عمومی به روستاییان، تقویت روند توسعه اجتماعی و کشاورزی، کنترل روند مهاجرت از روستاها، حفظ امکانات زیربنایی احداث‌شده در این مناطق را مهم و ضروری دانست و گفت: بنیاد مسکن به‌عنوان نهاد عمومی غیردولتی، با توجه به نقش و عملکرد چندین ساله خود از جایگاه مهمی در توسعه کالبدی پایدار سکونت‌گاه‌های روستایی و همچنین در حوزه‌های مختلف توسعه شهری برخوردار بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.