دکتر محسن موهبتی روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی قلب با شعار 'هم پیمان برای سلامت قلب' در جمع خبرنگاران افزود: بیش فشاری خون، چربی زیاد خون، چاقی و بی تحرکی، استعمال دخانیات و سیگار، افسردگی و استرس از مهم ترین عوامل خطر در ابتلا به بیماریهای قلبی به شمار می روند.
وی با بیان اینکه بیش فشاری خون یکی از فاکتورهای مهم در ایجاد بیماریهای قلبی و عروقی است اظهار داشت: بسیاری از مبتلایان به بیش فشاری خون از بیماری خود اطلاع ندارند لذا همه افراد بیش از 30 سال باید نسبت به کنترل فشار خون خود به صورت مستمر اقدام کنند.
این پزشک متخصص قلب و عروق گفت: کنترل فشار خون که از علائم حیاتی مهم بدن به شمار می رود، می تواند مطالبه هر بیمار از پزشک خود باشد.
موهبیتی افزود: تنش های روزانه و استرس های شغلی نیز در ایجاد فاکتورهای خطر بروز بیماریهای قلبی مانند بیش فشاری خون، افزایش قند و چربی خون نقش دارد و می تواند فرد را برای سکته قلبی آماده کند.

* بیش فشاری خون قاتل خاموش است
قائم مقام بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: بیماریهای قلبی و عروقی مهم ترین عوامل مرگ و میر در خراسان رضوی و کشور به شمار می روند.
دکتر کاظم فرهمند افزود: بیش از 50 درصد مبتلایان به بیش فشاری خون از بیماری خود خبر ندارند چرا که این بیماری علائمی ندارد و از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می شود.
وی با بیان اینکه سبک زندگی سالم از مهم ترین راهکارهای پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی است اظهار داشت: تغذیه درست، پرهیز از غذاهای پرچرب، پرهیز از استعمال سیگار و دخانیات و داشتن فعالیت های بدنی لازم نقش مهمی در کاهش و پیشگیری از بیماریهای قلبی دارد.
وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد 54 درصد مردم استان خراسان رضوی از فعالیت لازم بدنی برخوردار نیستند.

* اثرات مثبت فعالیت های بدنی بعد از چهار ماه پدیدار می شود
عضو کمیته فنی برنامه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: فعالیت های ورزشی به 2 گروه هوازی و بی هوازی تقسیم می شوند که برای پیشگیری از بیماریهای قلبی فعالیت های هوازی توصیه می شود.
دکتر رضا رضوانی افزود: فعالیت های ورزشی بی هوازی مخصوص ورزشکاران و قهرمانان است و از نشانه های این فعالیت ها این است که هنگام انجام آن فرد نمی تواند صحبت کند و مرتب نفس نفس می زند.
وی اظهار داشت: بهترین فعالیت های بدنی برای کنترل وزن و پیشگیری از چاقی و بیماریها به ترتیب شنا، دوچرخه سواری، دویدن و پیاده روی است.
وی گفت: فعالیت های بدنی باید سه بار در هفته تکرار شود و در هر نوبت 20 تا 30 دقیقه طول بکشد که بعد از چهار ماه اثر خود را نشان می دهد.
29 سپتامبر برابر با هفتم مهر روز جهانی قلب نامگذاری شده است.
شعار امسال این روز 'هم پیمان برای سلامت قلب' می باشد.
3027 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.