به گزارش ایرنا، علی رستمی روز پنجشنبه در نشست انجمن میراث فرهنگی به مناسبت پنجم مهر ماه روز جهانی گردشگری افزود: ما تا کنون برای مردم فقط تفریح ایجاد کردیم و نه گردشگری و این بدان معناست که مردم ما هنوز با این مقوله آشنایی چندانی ندارند.
وی اظهار داشت: از مجموعه چهار دهه عمر نظام اسلامی فقط در 10 سال اخیر به موضوع گردشگری اندک توجهی شده است.
وی گفت: باید شهروندان را نسبت به موضوع گردشگری حساس نموده و آنان را به سرمایه گذاری در این زمینه یا دست کم بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری تشویق کنیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه نیز با انتقاد از اجرای طرح زعفرانیه در این شهر گفت: مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر در ادوار گذشته به بهانه توسعه و زیباسازی بر روی بافت فرسوده شهری، ضربه جبران ناپدیر به بافت تاریخی شهر زده و بخش اعظمی از تاریخ و هویت این خطه را به تلی از خاک تبدیل کرده اند.
علی محمدی افزود: آنچه از مواریث تاریخی در این منطقه باقی مانده یا در معرض فرسایش طبیعی یا در مسیر نابودی قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: با این حال و با توجه به مشکلات مالی، پنج نقطه از شهرستان تربت حیدریه در اولویت کاری قرار دارند تا با کمک بخش خصوصی، احیا و تجهیز شوند تا به درآمدزایی برسند.
وی گفت: این پنج نقطه شامل حمام حاج رئیس (مرکز بافت قدیمی شهر)، رباط کامه (20 کیلومتری شمال مسیر تربت حیدریه به مشهد)، مجموعه تاریخی زیارتی احمد الرضا (ع) در روستای بوری آباد، رباط میان دشت و رباط شور حصار در منطقه رخ می باشد.
تاکنون از مجموع 250 اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در منطقه تربت حیدریه، 48 بنا و محوطه تاریخی و 2 اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
در شهرستان تربت حیدریه 10 روستای هدف گردشگری، اقامتگاه بوم گردی در پنج روستا، پنج رستوران بین راهی زیر نظر میراث فرهنگی، پنج دفتر خدمات مسافرتی و زیارتی وجود دارد.
همچنین در حوزه صنایع دستی این شهرستان هزار و 300 هنرمند در 530 کارگاه و در 11 رشته مشغول تولید هستند.
چله کشی ابریشم بایگ تربت حیدریه به عنوان نخستین اثر معنوی ناملموس پارسال به ثبت ملی رسید.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
6121 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.