گرچه برادران خادم، مجید خدایی و امیر توکلیان در دوره اخیر از دیگر افتخارآفرینان خراسانی در عرصه های ملی و بین المللی کشتی هستند اما دیگر این روزها نام و نشانی همتراز این ورزشکاران سختکوش به چشم نمی خورد و تنها شاهد دعوت تعداد اندکی از کشتی گیران خراسانی به اردوهای انتخابی تیم ملی و در نهایت عضویت یک یا دو خراسانی در تیمهای کشتی آزاد و فرنگی هستیم.
دلایل افول کشتی خراسان که زمانی مهد پرورش و معرفی نامداران بزرگ این رشته ورزشی بومی کشورمان برای صحنه رقابتهای ملی و بین المللی بوده، در چارچوب میزگرد ایرنا در مشهد با حضور نایب رئیس هیات کشتی خراسان رضوی، دبیر هیات کشتی استان، مربی تیم کشتی فرنگی، مسئول کمیته مربیان و سرمربی تیمهای آزاد کشتی خراسان رضوی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

* بودجه، مربی و داور نداریم
دبیر هیات کشتی خراسان رضوی در میزگرد ایرنا در مشهد گفت: این هیات سالانه 40 تیم کشتی را به مسابقات اعزام می کند. این اعزامها نیاز به مسابقات انتخابی، اردو، اسکان، تغذیه و هزینه رفت و آمد دارد و باید حداقلها را تامین کرد. برخی شهرستانها به دلیل فقدان تمکن مالی علاقه ای به حضور در مسابقات ندارند. برخی هزینه ها هم بر عهده فدراسیون کشتی است که آن را نمی دهد.
خسرو علیزاده افزود: همچنین مربیان نیاز به حقوق و حق ماموریت دارند تا انگیزه داشته باشند اما از این مهم هم خبری نیست. نبود حامیان مالی از دیگر مشکلات کشتی گیران و گریبانگیر کشتی خراسان است.
وی ادامه داد: کمبود تشک و آدمک کشتی از دیگر مشکلات است زیرا آدمک را که ابزار اولیه آموزش و تمرین کشتی می باشد نداریم و این در حالی است که هر باشگاه دست کم به دو آدمک نیاز دارد. همچنین پیش از این 50 درصد هزینه تامین تشک کشتی را فدراسیون و 50 درصد را هیات استان پرداخت می کرد اما هم اینک همه هزینه ها بر دوش هیات کشتی افتاده است.
دبیر هیات کشتی خراسان رضوی گفت: قیمت یک تشک کشتی بین 100 تا 200 میلیون ریال است اما همین مبلغ را هم در اختیار نداریم لاجرم کشتی گیران خراسانی در سطح شهرستانها با تشکهای وصله و پینه شده برزنتی قدیمی تمرین می کنند.
وی کمبود مربی را از دیگر مشکلات ذکر و بیان کرد: استاندارد هر 20 کشتی گیر یک مربی است و بیش از 20 کشتی گیر نیازمند حضور دو مربی می باشد. بر این اساس پنج هزار کشتی گیر سازماندهی شده در خراسان رضوی نیازمند 250 مربی هستند اما هم اینک کشتی این استان تنها 61 مربی در اختیار دارد.
علیزده کمبود داور کشتی را نیز مطرح و بیان کرد: در برخی شهرستانهای بزرگ خراسان رضوی تنها یک یا حداکثر دو داور کشتی فعالیت دارند در حالی که هر مسابقه دست کم به حضور چهار داور نیاز دارد. عرصه ورزش کشتی در خراسان رضوی هم اکنون 70 داور در اختیار دارد در حالی که این تعداد باید افزون بر 200 داور باشد.
دبیر هیات کشتی خراسان رضوی افزود: این وضعیت در حالی است که فدراسیون کشتی با قوانین سفت و سخت سال به سال به عناوین مختلف مدارک مربیان را باطل می کند. اگر مربی کشتی در یک دوره شرکت نکرد، مدرکش نباید ابطال شود حداکثر نباید ارتقای رتبه بگیرد. هیچ کجای دنیا ندیده ایم مدرکی که به یک فرد داده اند باطل کنند.
وی ادامه داد: هم اینک فدراسیون کشتی در امتحان ورودی کلاسهای مربیگری تستهای آمادگی جسمانی بسیار سختی برگزار می کند که حتی برخی از قهرمانان هم نمی توانند انجام دهند.
علیزاده در ادامه یکی دیگر از موانع فدراسیون کشتی برای شرکت در کلاسهای مربیگری را حکم قهرمانی عنوان و بیان کرد: بسیاری از شهرستانهای خراسان رضوی قهرمان کشوری ندارند لذا مجبور می شوند از افراد بدون مدرک مربیگری استفاده کنند. اینکه چه سیاستی پشت این سختگیریها وجود دارد را کسی نمی داند.
هم اینک 65 سالن کشتی در خراسان رضوی وجود دارد که 32 مورد آن مشهد فعال است.

* کم توجهی به کشتی فرنگی
مسئول و مربی تیم کشتی فرنگی خراسان رضوی نیز در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: برخی شهرستانهای استان از جمله فریمان، سرخس و نیشابور به پایگاه کشتی فرنگی معروف شده اند اما در مشهد بخاطر کمبودها نسبت به کشتی فرنگی کوتاهی شده در حالی که استعدادهای بسیاری در این رشته وجود دارند.
محسن نادری خادم فقدان همبستگی مربیان و نحوه سیاستگذاری گذشته در بی توجهی به کشتی فرنگی را علت غفلت از این رشته در مشهد ذکر و بیان کرد: به محض اینکه تابلو کشتی فرنگی بالا برود بعضی خانواده ها احتمال صدمه فرزندان خود را زیاد می بینند زیرا بر این باورند که بخاطر فنون پرتابی احتمال صدمه بالا می رود اما در واقع امر چنین نیست.
وی افزود: فنهای کشتی فرنگی مکمل کشتی آزاد است و به خصوص در رده های سنی پایین کاربرد دارد. در سالیان گذشته سیدجعفر موسوی، چنگیز عامل و قدیر نخودچی از بزرگان کشتی آزاد خراسان در حین تمرینات آزاد، فنون فرنگی نیز تمرین می کردند.
مسئول و مربی تیم کشتی فرنگی خراسان رضوی ادامه داد: تمرینات کشتی فرنگی این افراد در حین کشتی آزاد فوق العاده ثمر داشت و بگونه ای بود که فردی همچون مرحوم عباس گلمکانی هم در مسابقات کشتی آزاد و همچنین فرنگی به مقام قهرمانی دست یافت.
وی گفت: هم اکنون برای پیشرفت بیشتر فرنگی کاران برنامه ریزی شده تا روزهای فرد سالن ورزشی مرحوم صحرایی در مشهد به این شاخه کشتی اختصاص یابد. باشگاههای آستان قدس رضوی و یک باشگاه خصوصی در بلوار توس مشهد نیز در این رشته فعالیت می کنند.
نادری خادم به وضعیت آموزش و اخلاق در کشتی و حواشی آن نیز اشاره و بیان کرد: در گذشته شهریه ها کم و کلاسهای آموزش کشتی رایگان بود اما اینک برعکس شده است. در کلاس اجاره ای بیشتر به فکر شهریه برای پرداخت اجاره بها هستند و کمتر به آموزش توجه می شود در نتیجه به مباحث اخلاق قهرمانی هم کم توجهی می شود.
وی آموزش صحیح در خصوص استفاده از مکملهای غذایی به منظور پیشگیری از دوپینگ و حواشی آن را نیز ضروری توصیف و بیان کرد: بحث مکمل جدا از ورزش قهرمانی نیست اما به دلیل نبود آگاهی لازم از این مواد سوءاستفاده می شود. بدون توجه به اینکه کمبود توان کشتی گیر مربوط به نفس یا تکنیک است به استفاده از مواد مکمل روی می آورند و بعضی باشگاهها هم بخاطر تامین هزینه اجاره سالن ورزشی و سود بالا به فروش مکمل اقدام می کنند.
مسئول و مربی تیم کشتی فرنگی خراسان رضوی افزود: آزمایش دوپینگ بخاطر هزینه های زیاد آن، در مسابقات مختلف غیر از انتخابی تیم ملی مورد آزمایش قرار نمی گیرد. به همین خاطر احتمال استفاده از مواد نیروزا وجود دارد لذا اهمیت اخلاق و اطلاع رسانی مربیان اهمیت پیدا می کند.
وی در خصوص مشکلات کشتی گیران هم گفت: پیش از این و در سالیان گذشته امتیازهای برای ورزشکاران و کشتی گیران قهرمان به منظور استخدام آنها در نظر گرفته می شد اما اکنون بیشتر این ورزشکاران در کارهای آزاد و پاره وقت مشغوا بوده و یا بیکار هستند. هزینه های اعزام به مسابقات هم با خود ورزشکاران است اما بعضی از آنها واقعا مشکلات مالی دارند.
نادری خادم افزود: یکی از راههایی که می تواند از فاصله گرفتن جوانان با محیط ورزش جلوگیری کند گذراندن دوره خدمت سربازی در شهر خودشان است. در دهه های پی، ورزشکاران در شهر خود این دوره را سپری می کردند و به باشگاههای خودشان هم نزدیک بودند لذا صبحها و عصرها در باشگاه تمرین داشتند.
قهرمان اسبق کشتی فرنگی خراسان رضوی ادامه داد: هم اینم که سپاه و ارتش و دیگر نیروهای نظامی سالنهای ورزشی هم دارند چه خوب است جوانان مستعد و ورزشکار برای جلوگیری از وقفه در تمرینات و حضور در ورزش قهرمانی در شهر محل زندگی خود دوره سربازی را سپری کنند.

* فدراسیون کشتی سختگیری می کند
مسئول کمیته مربیان و سرمربی تیمهای آزاد کشتی خراسان رضوی نیز در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: این استان 24 سال پیش در 10 وزن کشتی آزاد چهار ملی پوش بزرگسال داشت و قطب بزرگ کشتی بود اما امروز فروغ گذشته در کشتی این خطه دیده نمی شود بطوری که بیشتر اعضای کنونی تیم ملی از مازنداران و به خصوص جویبار هستند که یکی از دلایل آن حضور حامیان مالی بسیار قوی در آن خطه است.
ناصر زینل نیا افزود: برای حضور بیشتر کشتی گیران خراسانی در تیم ملی باید رده های پایه را تقویت کرد. بر همین اساس برنامه ریزیهای انجام شده و اکنون خراسان رضوی در رده سنی نوجوانان جزو سه تیم برتر کشور است. در رده نونهالان هم اوضاع بهتر است اما در رده های سنی جوانان و بزرگسالان دست کشتی خراسان خالی مانده است و باید سالها بگذرد تا نوجوانان و نونهالان به بزرگسالی برسند.
وی به مشکلات کشتی آزاد در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: بسیاری از شهرستانهای استان مربی ندارند، اگر مربی هم بخواهیم اعزام کنیم باید سطح کیفی بالا داشته باشد و هزینه رفت و آمد او را هیات شهرستان پرداخت کند. به دلیل کمبود بودجه این کارها انجام نمی شود.
مسئول کمیته مربیان و سرمربی تیمهای آزاد کشتی خراسان رضوی ادامه داد: سیاستهای ابلاغی فدراسیون کشتی در کاهش آمار مربیان موثر است. تعداد بارفیکس در امتحانهای کنترلی سالانه چه ربطی به دانش مربیگری دارد که در آزمونها از مربیان درخواست می شود. طبیعی است که سن مربیگری هر چه بالاتر رود توان جسمانی او تحلیل می رود اما در آزمونهای آمادگی جسمانی بیش از آزمونهای بین المللی طلب می شود.
وی گفت: یک مربی دانش فنی نیاز دارد و آموزش فنون کشتی به کشتی گیر. هر کدام از مربیان ما به عنوان مثال در کشور هند مربی ممتاز شمرده می شوند اما در ایران به دلیل انجام ندادن تعداد مشخصی بارفیکس، مدارک مربیگری آنها باطل شده است.
زینل نیا افزود: مربی کافی است چراغ را روشن کند، کشتی گیر را راه اندازد، اصول اولیه کشتی را یاد بدهد و درست نیست که ابتدا سختگیری شود.
او ادامه داد: یکی از معضلات کنونی عدم همکاری مربیان است. کشتی گیران قدیمی از پایه تا رده بزرگسالی را در باشگاههای مختلف دور می زدند اما بعضی از مربیان کشتی گیران را در چنبره خود گرفته و اجازه نمی دهند به باشگاه دیگری بروند. مربیان باید اجازه دهند کشتی گیران در یک مکان مرکزی تمرین کنند تا باعث رشد آنها شود. همه کشتی گیران قهرمان ملی نمی شوند اما چهار یا پنج نفر به تیم ملی راه پیدا می کنند.
وی گفت: باید سقف آموزش هر مربی به کشتی گیر که تمام شد کشتی گیر را به مربی و باشگاه دیگری بسپارد. در کلاسهای آموزشی سطح آگاهی فنی و اخلاقی را باید بالا برد. می بایست به کشتی گیر اجازه داد در باشگاههای دیگر هم تمرین کند و او را فقط زیر پوشش یم مربی و باشگاه محدود نکنند.
رئیس کمیته مربیان کشتی خراسان رضوی افزود: دانش مربیان کشتی این استان در سطحی است که نیاز به مربی از دیگر استانها نداریم. این دانش در کنار انسجام و همدلی موفقیتهای بسیاری برای خراسان به ارمغان می آورد. هم اکنون برای پیشبرد کارهای کشتی فرنگی همه امور مربوط به این رشته را به محسن نادری خادم قهرمان باتجربه ملی و دارنده چند عنوان آسیایی و جهانی سپرده ایم.
وی ادامه داد: برای حضور در رقابتهای بین المللی کشتی نوجوانان جام سیدجعفر موسوی که آبان ماه در مشهد برگزار می شود خراسان رضوی با سه تیم شرکت می کند و حدود یک ماه است که هر هفته اردوی آمادگی برگزار می کنیم.

* فعالیت 200 بانوی کشتی گیر
نایب رئیس هیات کشتی خراسان رضوی نیز در ادامه میزگرد ایرنا در مشهد گفت: رشته کشتی آلیش از سال 1394 در این استان فعال شده است. در همان سال بانوان کشتی گیر خراسانی مقام دوم کشور را بدست آوردند. از پارسال هم کشتی کلاسیک را شروع کردیم بطوری که مسابقات کلاسیک کشور مقام سوم را بدست آوردیم و هم اینک یک ملی پوش از خراسان رضوی در تیم ملی حضور دارد.
آنا براتی افزود: هم اکنون حدود 200 نفر در کشتی بانوان خراسان رضوی فعالیت می کنند. نیشابور، تربت جام و قوچان جزو شهرهای فعال در این رشته هستند.
وی ادامه داد: هم اینک تیمهای شرکت عمران گلبهار و شهرما در لیگ کشوری کشتی کلاسیک بانوان از خراسان رضوی حضور دارند. این مسابقات به صورت فصلی برگزار می شود. فصل نخست مسابقات تیر ماه گذشته برگزار شد و هم اینک تمرکز کشتی گیران خراسانی بر مسابقات شهریور ماه متمرکز شده است.
نایب رئیس هیات کشتی خراسان رضوی گفت: بانوان استقبال خوبی از ورزش کشتی دارند اما یکی از موانع تعیین رده سنی برای کشتی کلاسیک است. اگر رده سنی تعیین نشده بود کشتی گیران بیش از این بودند.
وی افزود: فعال نبودن ورزش پایه بانوان در سطح کشور از دیگر مشکلات کشتی گیران خراسانی است. کشتی گیران زحمت می کشند و تمرین می کنند اما فقدان مسابقه در سطح پایه باعث دلسردی آنها و کنار گذاشتن کشتی خواهد شد.
براتی ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه ای امضا شده با آموزش و پرورش خراسان رضوی از مهر ماه آتی موضوع استعدادیابی کشتی در دبیرستانهای دختران استان با جدیدت بیشتر پیگیری می شود.
وی گفت: همچنین آن دسته از بانوان علاقه مند به کشتی را که بیش از 26 سال سن دارند به سمت مربیگری سوق می دهیم. هم اینک 16 نفر در حوزه مربیگری کشتی کلاسیک بانوان در خراسان رضوی فعالیت می کنند.
براتی افزود: آموزش در سنین پایه برای کشتی گیران مهم است. هم اینک برای افراد زیر 20 سال در کشتی کلاسیک کلاس آموزش کشتی برگزار می شود. در صورت راهیابی ورزشکاران به تیم استان می توان دست کم چهار تا پنج سال از توان فنی آنها استفاده کرد.
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.