به گزارش ایرنا، بافت های فرسوده شهری از معضلات گریبانگیر کشور است که تمام شهرها و کلانشهرها درگیر آن هستند و طبق آمار مستند یک سوم جمعیت کشور در حدود 140 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری زندگی می کنند.
بازسازی بافت های فرسوده از دیرباز در دستور کار دولتها بوده اما این مهم به عنوان یکی از جدی ترین اولویتهای دولت تدبیر و امید در دستور کار قرار گرفت و در راستای سرعت گرفتن روند نوسازی این بافت ها، طرح جدید بازآفرینی شهری به عنوان یکی از سیاستهای اصلی دولت در بهمن ماه پارسال به اجرا گذاشته شد.
در اجرای این طرح دولت زمین های دولتی را برای محله سازی اختصاص داد و در کنار آن برای مسکن اولی ها نیز نرخ سود تسهیلات را کاهش داده و تامین خدمت زیربنایی، تسهیل مقررات و اختصاص تسهیلات بانکی را در نظر گرفت.
خراسان رضوی نیز با بیش از 9 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری و بافت فرسوده از استانهایی است که دولت توجه ویژه به آن دارد به طوریکه رئیس جمهوری در سفر اردیبهشت ماه به این استان تاکید کرد: باید برای شتاب در روند بازسازی و بازآفرینی بافت فرسوده در خراسان رضوی و مشهد اقدامات لازم توسط استاندار، فرمانداران و شهرداران صورت گیرد و دولت نیز در این زمینه کمک می کند.

* ساخت 12 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده استان
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در باره این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: برنامه مدون بازآفرینی بافت های فرسوده، ناکارآمد و تاریخی شهری استان تا سال 1400 تهیه شده و امسال 12 هزار واحد مسکونی در این بافت ها ساخته می شود.
محمد مقدوری افزود: در 31 شهر استان 117 محله دارای بافت های ناکارآمد اعم از فرسوده، تاریخی و سکونتگاه های غیررسمی به وسعت 9 هزار و 202 هکتار با بیش از یک میلیون و 717 هزار نفر جمعیت وجود دارد.
وی با بیان اینکه 6.5 درصد از مساحت بافت فرسوده کشور سهم خراسان رضوی است اظهار داشت: بزرگترین طرح بازآفرینی استان مربوط به بافت 320 هکتاری پیرامون حرم مطهر رضوی است که بخشی هایی از آن طی سال های گذشته اجرایی شده و اجرای مابقی طرح نیز با توجه به شرایط خاص این بافت در دست انجام است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه بازآفرینی شهری طرح ارزشمند برای اصلاح بخشی از ساختار شهری و برخورداری شهروندان از مسکن با کیفیت مناسب است گفت: دستگاه های مسئول بر اساس مصوبه هیات دولت و برنامه ششم توسعه موظف هستند فهرست اراضی خود در محلات هدف را به منظور اجرای طرح بازآفرینی شهری به دبیرخانه ستاد بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف اعلام کنند.
مقدوری افزود: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح در سال جاری یکهزار و 547 میلیارد ریال است و برای اجرای آن تاکنون با حدود 15 شرکت مذاکره اولیه انجام شده است.

* اختصاص 80 هزار میلیارد ریال برای بازآفرینی شهری خراسان رضوی
مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 80 هزار میلیارد ریال منابع مالی و تسهیلات بانکی در قالب برنامه ششم توسعه برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در این استان اختصاص یافته است.
مهدی سالیانی افزود: 117 محله در 31 شهر با مجموع مساحت 9 هزار و 202 هکتار به عنوان بافت فرسوده شناسایی و برای بازآفرینی 163 هکتار از این مساحت در سال جاری برنامه ریزی شده است.
وی اظهار داشت: برای بافت فرسوده حاشیه شهر مشهد نیز در سال 1395 مبلغ 2 هزار و 650 میلیارد ریال اختصاص یافته و 65 پروژه برای این بافت تعریف شده که عملیات اجرایی 59 پروژه آغاز شده است.
وی گفت: پارسال نیز 630 میلیارد ریال و امسال هم 300 میلیارد ریال برای بازآفرینی بافت فرسوده مشهد در نظر گرفته شد.
سالیانی افزود: هدف از تدوین برنامه بازآفرینی شهری پایدار در افق 1400 مصوب سال 1396، تقسیم کار فرابخشی است و طرح بازآفرینی و مقاوم سازی بافت فرسوده و ناکارآمد از اولویتهای حوزه عمرانی در خراسان رضوی است و با جدیت پیگیری می شود.

* 17 درصد مساحت استان نیازمند بازآفرینی است
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این استان دارای 73 شهر و 118 هزار و 851 کیلومتر مربع مساحت است که 31 شهر با چهار میلیون و 455 هزار و 701 نفر جمعیت دارای بافت ناکارآمد است و بافتهای ناکارآمد 17 درصد مساحت استان را شامل می شود.
محمدرضا اخوان عبداللهیان افزود: از مجموع محلات نیازمند بازآفرینی، یکهزار و 668 هکتار دارای بافت تاریخی، 2 هزار و 66 هکتار دارای بافت ناکارآمد میانی و پنج هزار و 467 هکتار دارای سکونتگاه های غیر رسمی است که در مجموع سهم استان از بافت های ناکارآمد نیازمند بازآفرینی در کشور 6.5 درصد است.
وی اظهار داشت: در اجرای مصوبه هیات وزیران در زمینه بازآفرینی شهری، تاکنون 36 هزار و 976 فقره تسهیلات از محل بانکهای عامل به منظور نوسازی و بهسازی محلات هدف بازآفرینی شهری برای استان خراسان رضوی در نظر گرفته شده که تسهیلات 6 هزار و 696 فقره آن تخصیص یافته است.
وی گفت: سه هزار و 449 فقره از این تعداد به بانک عامل معرفی شده که 2 هزار و 60 فقره آن به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.
اخوان عبداللهیان افزود: بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه تا سال 1400 باید 2 هزار و 861 هکتار از بافت ناکارآمد شهری در 58 محله این استان مورد بازآفرینی قرار گیرد.
وی اظهار داشت: این اقدامات در 6 بخش از سال 1396 تا سال 1400 هدفگذاری شده که بر این اساس قرار است تا سال مزبور، بازآفرینی شهری در توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله ای با 2 میلیون و 705 هزار متر مربع و ارتقای زیرساختهای شهری و محله‌ ای با 16 میلیون متر طول شبکه انجام شود.
وی بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله ‌ای و توسعه قلمرو عمومی با پنج میلیون و 500 هزار متر مربع، ارتقای توانمندی ‌های اقتصادی، ظرفیت سازی اجتماعی و نهادی با 286 فعالیت، تهیه طرح ‌ها و برنامه ‌های بازآفرینی در مقیاس شهری و محله‌ ای در 859 هکتار و بهسازی، مقاوم ‌سازی و نوسازی 60 هزار و 298 واحد مسکونی را از دیگر اقدامات هدفگذاری شده در حوزه بازآفرینی شهری این استان برشمرد.
بافتهای فرسوده تهدید جدی برای کلانشهرها هستند که در مواقع بحرانی میزان خسارت را چندین برابر افزایش می دهند.
ایران روی گسلهای زلزله خیز واقع شده لذا باید با اقدامات پیشگیرانه و مقاوم سازی از بروز خسارت هنگام وقوع بلایای طبیعی جلوگیری کرد که طرح بازآفرینی شهری در دولت تدبیر و امید اقدام شایسته در این زمینه است.
7505/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.