نه تنها برف و تگرگ، شکوفه ها را بر زمین ریخت و امید بسیاری از باغداران را به بارآوری درختان در سال جاری به یاس بدل کرد، که سیلاب های ویرانگر بخشی از کشتزارها را درنوردید، زمین های کشاورزی را شست و امید به رونق برداشت امسال محصول را از ذهن کشاورزان پرتلاش و زحمتکش زدود.
اگرچه هواشناسی پیش تر هشدارهای لازم را به کشاورزان و باغداران داده بود اما امکانی برای جلوگیری از خسارات بارش برف و تگرگ و جاری شدن سیلاب و نابودی محصول وجود نداشت، بارشها و سرما خسارت بسیاری به باغ های گردو، بادام، زردآلو، هلو، شلیل، گیلاس و گلابی و نیز کشتزارهای گندم، جو و چغندرقند استان خراسان رضوی وارد کرد.
پرشماری حوادث غیرمترقبه از جمله سیل و زلزله، سرمازدگی، قرار داشتن ایران بر روی کمربند خشک اقلیم، منابع آبی ضعیف و نزولات اندک جوی، حمله آفات مختلف و نوسان قیمت محصولات کشاورزی از جمله عواملی است که کشاورزی را بیش از پیش تهدید می کند.
غم انگیز است که دهقانی پس از ماهها تلاش و کار بر روی به زمین، انتظار برای برداشت محصول و کسب درآمد، در آغازین روزهای جوانه زدن و شکوفه دادن درختان و به بار نشستن زراعت، به یکباره و در زمان کوتاهی با وقوع تغییرات شدید آب و هوایی خارج از فصل، همه امیدها و رویاهای خود را نقش برآب ببیند.
غم انگیزتر آن که باغ و زمین این دهقان زحمتکش زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی هم نباشد و هیچ نهادی از وی در برابر این حجم خسارات حمایت نکند و سال زراعی سبزگون، به سالی سیاه برای او و خانواده اش تبدیل شود.
خراسان رضوی با داشتن 7.4 درصد از مجموع 14 میلیون هکتار کشتزارهای کشور، رتبه دوم را در این حوزه دارد و با تولید 6.3 درصد از کل 96 میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی ایران، عنوان سوم کشور را به خود اختصاص داده است.
همچنین از مساحت کل زمین های باغی کشور که 2.7 میلیون هکتار است 11.1 درصد معادل 298 هزار و 800 هکتار آن در خراسان رضوی قرار دارد.
خراسان رضوی در تولید محصولات باغی نیز رتبه ششم کشور را دارد و با وجود سودآوری چندین میلیون دلاری تولیدات کشاورزی آن، بخش کشاورزی این استان به شکل فزاینده ای با خطراتی از قبیل سرمازدگی، خشکسالی و حوادث غیرمترقبه روبه روست.

*خسارت 10 تا 100 درصدی باغ ها
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد:
اگرچه هشدار نسبت به کاهش شدید دما و احتمال بارش برف و باران داده شده بود اما هیچ اقدامی نتوانست جلوی خسارت های ناشی از شدت این بارش ها و کاهش دما را بگیرد.
سیدهاشم نقیبی گفت: در سرمای چند روز اخیر بیشترین محصولات باغی خسارت دیده به ترتیب گردو، بادام ، میوه های هسته دار شامل زردالو، هلو، شلیل، گیلاس و گلابی بود
وی بیان کرد: برآوردهای اولیه حاکی از آن است که حدود 60 هزار هکتار از باغ های استان خسارت دیده است که آمار واقعی با گرم شدن هوا و تایید نهایی، قطعی می شود.
وی با بیان اینکه در روزهای 25 تا 28 فروردین ماه که در مناطق کوهپایه ای یخبندان داشته ایم میزان خسارت محصولات باغی تا 100درصد هم رسیده است، افزود: میزان خسارت وارد آمده به باغ ها بین 10 تا 100 درصد برآورد می شود و در شهرستان هایی مانند قوچان و درگز محصول گردو 100 درصد از بین رفته است.

*غافل گیری کشاورزان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه امسال هم کشاورزان استان از سرما داغدار شدند، افزود: اگرچه هنور میزان دقیق خسارت های این حوزه برآورد نشده و همه آمارها برآوردهای اولیه است اما خسارت وارد آمده بالاست.
مجتبی مزروعی بیان کرد: خسارت در شهرستان های شمالی مانند درگز، قوچان، چناران، بینالود، مشهد و نیشابور بالاست به طوری که سرما تمام سردرختی ها را از بین برده است.
وی ادامه داد: در برخی مناطق شهرستان های جنوبی مانند بجستان و مه ولات و نیز بردسکن و خلیل آباد، باغ های پسته خسارت فراوانی دیده اند که باید برآورد شود؛ همچنین محصولاتی مانند انگور نیز خسارات جدی دیده است.
مزروعی با بیان اینکه سرمای اخیر بعد از گذران اسفندماه گرم و کم بارش و نوروز بی بارش، کشاورزان را غافل گیر کرد، افزود: متاسفانه تغییرات اقلیمی، آب و هوایی و وقایع طبیعی هر ساله به بخش کشاورزی استان خسارت وارد می کند.

*افزون بر 4800 میلیارد ریال خسارت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بارش برف و باران در روزهای اخیر چهار هزار و 815 میلیارد و 832 میلیون ریال خسارت به بخش کشاورزی این استان وارد کرده است.
مجتبی مزروعی افزود: این میزان خسارت برآورد اولیه است که به بخشهای زراعی، باغی، دام و طیور و منابع آبی وارد شده است. بر این اساس 85 هزار و 710 هکتار مزرعه و باغ آسیب دید.
وی ادامه داد: بیشترین خسارت وارده مربوط به محصولات زراعی و باغی از جمله گندم، جو، کلزا، یونجه، پنبه، چغندرقند، بادام، زردآلو، سیب، گردو، پسته، انگور، گیلاس، آلو و زعفران است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بدون اشاره به اطلاعات و آمار بیشتر گفت: بیشترین میزان خسارت مربوط به بخش باغی و زراعی شهرستانهای شمالی استان بود. جمع بندی نهایی و فعالیت میدانی برای تعیین دقیق میزان خسارت ناشی از سرمای غافلگیر کننده روزهای اخیر همچنان در حال انجام است.
درآمد سالانه بخش کشاورزی خراسان رضوی 13 هزار و 223 میلیارد تومان است. 1،1 میلیون هکتار زمین در این استان زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی قرار دارد.
7496/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.