همزمان با غروب و آغاز شب عید، نقاره های حرم ثامن الحجج (ع) زمان جشن و سرور مسلمین را در شهر بشارت دادند، طنین صدای نقاره ها مشهدی ها را به جوشش درآورد و آسمان شهر مملو از نورافشانی شد و آهنگ شادمانی از هر کوچه و خیابان برخاست.
دوستداران اهل بیت (ع) ایستگاه های پذیرایی را در گوشه و کنار شهر برپا کردند تا کام مردم را شیرین نمایند، همه خیابان های شهر چراغانی و مزین به پارچه نوشته هایی با مضمون تبریک عید غدیر و سخنان پندآموز پیامبر اکرم (ص) در این روز تاریخی بود.
خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی مملو از جمعیت دوستداران نبوت بود و همه به سوی این حرم مطهر در حرکت بودند تا به رسم ادب به پابوسی حضرت امام رضا (ع) رفته و این عید خجسته را به ساحت مقدس آن امام همام تبریک گویند.
آستان دلنواز و مصفای رضوی چراغانی شده و بوی عود، عنبر و گلاب همه اماکن متبرکه را فرا گرفته، صدها هزار زائر و مجاور در بارگاه قدسی به شکرانه این عید بزرگ، دست به دعا برداشتند و سجده شکر به جای آوردند.
مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به مناسبت عید غدیر به مدیحه سرایی پرداختند و آهنگ خوش معنویت از هر سو گوش را نوازش می داد و زائران بارگاه رضوی همنوا با مداحان آیات قرآن و دعا را زمزمه کردند.
به همین مناسبت دیشب در صحن جامع رضوی زیارت امین الله توسط آیت الله امامی کاشانی قرائت شد و مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به مدیحه سرایی پرداختند.
نیمه شب نیز در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد ویژه برنامه 'رسم دعبل' با حضور شاعران آیینی و مطرح کشور و زائران و مجاوران برگزار شد.

* پیشینه مراسم عید غدیر در آستان حضرت امام رضا (ع)
سالهاست که جشن عید غدیر در بارگاه منور رضوی برگزار می شود و مجموعه ‌ای از اسناد مکتوب موجود در آرشیو مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، چگونگی برپایی مراسم عید غدیرخم را در صحن و سرای این بارگاه طی دوره‌ های گذشته بیان می ‌کند.
کارشناس مسئول بخش نمایه ‌سازی مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی در این باره گفت: اسناد به جای مانده از تشکیلات اداری این آستان مقدس از دوره صفویه به بعد نشان می ‌دهد روز 18 ذی ‌الحجه مجالس ویژه‌ ای برای بزرگداشت عید غدیر در حرم مطهر رضوی برگزار می شود.
زهرا فاطمی مقدم افزود: با توجه به تعداد اسناد و محتوای آنها می‌ توان نتیجه گرفت که در دوره ‌های مختلف جشن‌ های مربوط به این عید فرخنده به صورت یکسان برپا نشده است.
وی اظهار داشت: بیش از 220 برگ سند در مورد چگونگی برپایی مراسم عید غدیر در حرم مطهر رضوی طی دوره های صفویه، افشاریه و قاجاریه وجود دارد که در هر دوره آشفتگی های سیاسی و رویکردهای مذهبی هر حکومت بر چگونگی برپایی این مراسم تاثیر داشته است.
وی گفت: قدیمی ‌ترین سند موجود در آرشیو این مدیریت مربوط به برگزاری جشن عید غدیر در حرم مطهر رضوی در سال 1019 قمری و دوره صفویه است که در آن به دادن خلعت به خطیب آستانه در این روز مبارک اشاره دارد.
فاطمی مقدم افزود: با توجه به اسناد هزینه‌ های مربوط به صاحب ‌جمعان شربت ‌خانه، خباز خانه و قصاب‌ خانه، روز 18 ذیحجه در دوره صفویه و افشاریه جشنی در حرم مطهر برپا ‌شده و در آن غذا، شربت و شیرینی به زائران داده شده است.
وی اظهار داشت: در دوره قاجاریه نیز جشن های عید غدیر بسیار مفصل برگزار می شد به طوری که این جشن ها به ‌طور رسمی در ایوان طلای صحن عتیق یا گنبد الله وردیخان و با حضور متولی باشی، والی خراسان و سایر صاحب منصبان آستانه بود.
وی گفت: چراغانی حرم مطهر رضوی، دادن اشرفی به کسانی که در مجلس حضور داشتند و پرداخت انعام به کارکنان، از دیگر مراسم عید غدیر در دوره قاجاریه بود.
کارشناس مسئول بخش نمایه ‌سازی مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی افزود: در دوره قاجاریه، عید غدیر خم از جمله اعیادی بود که به مناسبت آن حرم مطهر رضوی حالت فوق ‌العاده داشته به طوری که در حضور اعیان، رجال و بزرگان شهر، مراسم خطبه‌ خوانی و سلام اجرا می شد و بین دعوت ‌شدگان، سکه و شیرینی توزیع می گردید.

* جشن عید غدیر در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع)
بامداد امروز نیز پس از اقامه نماز صبح در حرم مطهر رضوی دعای ندبه و زیارت حضرت امام علی (ع) توسط یکی از ذاکران اهل بیت (ع) قرائت شد و نوای آن در صحن و سرای بارگاه حضرت امام رضا (ع) پیچید.
جشن روز عید غدیر در حرم مطهر رضوی تا ظهر امروز با حضور مسئولان کشوری و لشکری، خادمان امام هشتم(ع) و زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در رواق امام خمینی (ره) برگزار می ‌شود.
به همین مناسبت برنامه های متعدد از جمله تواشیح، حلقه های معرفت، تبلیغ چهره به چهره، نمایش آیین، پرسمان دینی، جشن ویژه کودکان و جشن ویژه زائران غیر ایرانی در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در حال اجراست.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.