به گزارش ایرنا اسفندماه سال 89 جلسه ای به منظور بررسی مشکلات کشتارگاه و میدان عرضه دام بیرجند برگزار شد که فرماندار وقت بر ساماندهی وضعیت کشتارگاه و انتقال میدان عرضه دام بیرجند تاکید کرد.
بعد از آن زمان در کارگروه های سلامت و امنیت غذایی استان و شهرستان بیرجند در خصوص جا به جایی و انتقال میدان عرضه دام بررسی و تصمیم گیری های زیادی شد که هیچکدام به نتیجه مطلوب نرسید.
میدان دام کنونی بیرجند در حاشیه بلوار شهدای عبادی واقع شده که به گفته شهروندان فعالیت آن در کنار واحدهای مسکونی سبب انتشار بوی بد، افزایش حشره، سگ های ولگرد و گسترش بیماری های مشترک بین انسان و دام می شود.
شاید به جرات بتوان گفت که 2 دهه از وعده های احداث میدان جدید دام بیرجند با صرف اعتباری میلیاردی گذشت تا اینکه 2 سال قبل این مهم در جاده حسین آباد این شهر محقق شد.
از آن مدت تاکنون جلسات زیادی در خصوص انتقال میدان دام به محل جدید برگزار و حتی فرماندار و سایر مسئولان حوزه دامپزشکی با جدیت تمام نسبت به انتقال آن خط و نشان کشیده بودند.
فرماندار بیرجند 23 اردیبهشت ماه امسال در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی بیرجند گفت: میدان عرضه دام مرکز استان باید 26 اردیبهشت ماه جاری به مکان جدید بین روستای حسین آباد و شمس آباد منتقل شود و این تاریخ تمدید نخواهد شد.
علی ناصری اظهار داشت: با جا به جایی میدان دام موجود از داخل به خارج شهر، فروش پراکنده دام در اطراف شهر نیز ساماندهی خواهد شد.
یکی از شهروندان بیرجند در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: انتشار بوی بد میدان عرضه دام در حاشیه شهر سبب نگرانی های زیادی برای اهالی این منطقه شده است.
رضا احمدی که خود یکی از اهالی این منطقه است افزود: به دلیل بوی تعفن تقریبا از تردد در این مسیر صرف نظر می کنیم به عنوان مثال هنگامی که میهمان خارج از استان داریم مجبورم از مسیرهای دیگر به خانه برویم.
وی بیان کرد: علاوه بر بوی نامطبوع میدان دام، اینجا حاشیه امنی برای تردد سگ های ولگرد شده و صدای پارس شبانه سگ ها امانمان را بریده است.
احمدی در ارتباط با انتقال میدان دام یادآور شد: سال های سال است که از انتقال میدان قدیم دام به خارج از شهر فقط شعار داده شده که این مرحله با پیگیری جدی مسئولان در روزهای اخیر به قطعیت رسید.
هیئت رئیسه شرکت دام گستران طلوع باقران در این زمینه گفت: میدان جدید دام بیرجند در مکان مناسبی انتخاب نشده و دهیاری و شورای روستاهای حسین آباد و شمس آباد اکنون گلایه مند هستند.
حسین افضل نژاد با طرح این سوال که آیا مسئولان به دنبال منافع شخصی یا منافع مردم هستند اظهار داشت: اگر به دنبال منافع مردم هستند بدانند اکنون 50 خانوار به صورت مستقیم و 200 خانوار به صورت غیر مستقیم در این محل مشغول به کار هستند که با این اقدام بسیاری بیکار خواهند شد.

** تصدی گری در حوزه دام برداشته شود
وی عنوان کرد: پیگیر هستیم تا کار تصدی گری در حوزه دام برداشته شود این در حالیست که اتحادیه دامداران که اصلا در زمینه خرید، فروش و عرضه دام فعالیت ندارد مسئولیت میدان جدید دام را بر عهده گرفته است.
وی ادامه داد: از یکسال و نیم گذشته برای ایجاد تشکل جداگانه میدان دام با تمامی شرایط در موقعیت مناسب اقدام کرده ایم اما هر روز مسئولان بهانه گرفته و سنگ اندازی می کنند در حالیکه در قانون منعی بر اینکه در شهر تنها یک میدان دام باشد وجود ندارد.
هیئت رئیسه شرکت دام گستران طلوع باقران ادامه داد: مسئولان نمی توانند ما را مجبور کنند که تنها در این محل فعالیت کنیم چون این تنها راه حل مشکل نیست و باید برنامه ریزی بهتری شود.
وی بیان کرد: بر اساس اینکه حمل دام به خارج استان محدود و بیشتر مصرف دام در داخل استان است لذا دام برای چند روزی در میدان نگهداری می شود در حالیکه در میدان جدید محلی برای نگهداری دام پیش بینی نشده است.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی هم گفت: چندین سال است که میدان عرضه دام جدید در حومه روستای حسین آباد بیرجند افتتاح شده ولی فروش و عرضه دام میدان قدیم همچنان ادامه داشت.
محمد علی بخشی افزود: پس از سال ها تلاش و پیگیری سرانجام میدان دام قدیم بیرجند در حاشیه شهر با پیگیری دامپزشکی و همراهی مسئولان استان تا سه روز آینده تعطیل می شود و به دامداران مهلت داده شد طی این مدت محل را کامل تخلیه کنند.
وی با بیان اینکه تعطیل کردن میدان عرضه دام قدیم تنها بر عهده اداره کل دامپزشکی استان نبود اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع و مخاطرات بهداشتی که این مرکز برای سلامت مردم داشت پس از سالها با همراهی همه دستگاه های ذیربط تعطیل می شود.

** ممانعت از خرید و فروش دام در میدان دام قدیم
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: برای ممانعت از خرید و فروش دام در میدان دام قدیم بیرجند و برخی مناطق غیر مجاز دیگر، برخوردهایی با عرضه ‌کنندگان غیر قانونی دام در حاشیه شهر داشتیم.
وی ادامه داد: در نهایت با برگزاری جلسه مشترک با نمایندگانی از دلالان دام، سازمان جهاد کشاورزی، اداره اطلاعات، نیروی انتظامی، اتحادیه دامداران و سایر دستگاه ها، ضمن توجیه فعالان حوزه دام مقرر شد تا خرید، فروش و عرضه دام فقط در میدان دام جدید انجام شود.
بخشی گفت: در این جلسه مطرح شد میدان جدید عرضه دام بیرجند گنجایش انتقال تمام فروشندگان به این محل را دارد تا تلاش های صورت گرفته و هزینه های انجام شده برای میدان دام جدید که کاملا بهداشتی و مورد تایید دامپزشکی است ندیده گرفته نشود.
وی اضافه کرد: با عرضه دام در میدان قدیم که هیچ نظارتی بر آن نیست برای اینکه در حوزه سلامت مشکلی پیش نیاید در نهایت اعلام موافقت از طرف دلالان صورت گرفت و این مهم پس از حدود 10 سال پیگیری به سرانجام رسید.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی تاکید کرد: دامپزشکی فقط در میدان دام جدید ارائه خدمات بهداشتی دارد و خیران می توانند جهت خرید دام قربانی به این مرکز مراجعه کنند.
وی از همه خیران خواست با توجه به مخاطرات بهداشتی و زیست محیطی ذبح دام در منازل و معابر برای همشهریان، ذبح دام را در کشتارگاه و تحت نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی انجام دهند.
رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند نیز امروز در نشست خبری اعلام کرد: میدان جدید دام در حاشیه جاده حسین آباد به شمس آباد قرار دارد و برای تسهیل خرید مردم در عید قربان چند اکیپ برای راهنمایی خیران در سطح شهر بیرجند مستقر خواهند بود.
حسن علیزاده گفت: اعتراضاتی که اخیرا از سوی مردم این روستا مشاهده شده بیشتر مربوط به وضعیت راه و عبور عرضه کنندگان از داخل روستا است که با هماهنگی های انجام شده وضعیت جاده مرتفع خواهد شد.
وی افزود: وضعیت عرضه دام به طور کامل در عید قربان نظارت می شود و اکیپ های ثابت، سیار، ویژه و کنترلی فعال خواهند بود.
علیزاده بیان کرد: خیران می توانند برای بهره مندی از خدمات بهداشتی و شرعی دامپزشکی در عید قربان با تلفن چهار رقمی 1512 تماس بگیرند.
گزارش از رقیه محمدی
7557 *6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.