عبدالرضا رضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از دلایل این مشکل جمع آوری گیاهان دارویی به متفرقه توسط مردم، به مزایده گذاشتن جمع آوری گیاهان و برنده شدن افراد غیربومی است.
وی ادامه داد: این عامل سبب شده خراسان جنوبی با وجود دارا بودن تنوع گیاهان دارویی اما سهمی در صادرات نداشته و این امر توسط استان هایی از جمله تهران، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی انجام شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر 800 نوع گونه گیاهی در استان وجود دارد و 3 هزار و 850 هکتار از اراضی استان به کشت این گیاهان اختصاص دارد.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: اکنون 15 گونه گیاهی از جمله زیره سیاه، زیره سبز، اسطوخودوس، زعفران، موسیر، زنیان، خرفه، رازیانه، گل ختمی و آنغوزه جزو گیاهان اولویت دار استان است.
وی یادآور شد: امسال 90 میلیون تومان اعتبار در زمینه گیاهان دارویی استان در نظر گرفته شد که از این میزان تاکنون 50 میلیون تومان یارانه بذر و نهال به کشاورزان پرداخت شده است.
رضایی بیان کرد: امسال ستاد گیاهان دارویی با مشارکت استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد دانشگاهی و اداره استاندارد استان راه اندازی شد.
وی گفت: در ستاد مذکور مباحث کارشناسی مربوط به گیاهان دارویی از جمله کشت، بازار، تولید، برداشت، فراوری، بسته بندی، صادرات و سایر موارد مورد بررسی قرار می گیرد.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: تولید و تنوع فراوان گیاهان دارویی و کیفیت بالای آن این استان را در جایگاه های نخست تولید گیاهان دارویی قرار داده است.
وی عنوان کرد: گیاهان دارویی خراسان جنوبی به دلیل شرایط جوی و کویری از کیفیت ممتازی نسبت به سایر مناطق برخوردار است.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.