به گزارش ایرنا محمدمهدی مروج الشریعه شنبه شب در نشست مشترک کارگروه تخصصی اشتغال و کمیسیون هماهنگی بانک های استان خراسان جنوبی افزود: برای این کار باید هفته آینده نشستی در مشهد با مسئولان خراسان رضوی، مجری اجرای کار و نماینده وزارت نیرو ترتیب داده شود تا به جای اخذ مجوز از مشهد در خراسان جنوبی بتوانیم برق را به سایر استان ها ارسال کنیم.
وی گفت: دفتر امور روستایی، جهاد کشاورزی و تمام افرادی که در روستاها ذی مدخل و موثر هستند باید یک پایه برای اجرای این طرح در استان مشخص کنند که سابقه اجرایی داشته باشند و در این زمینه کمیته امداد در اولویت است.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اگر قرار باشد تحولی در مناطق روستایی استان داشته باشیم استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر راهکار بسیار کارگشایی است و در همایشی که مشهد در خصوص انتقال آب عمان برگزار شد وزیر نیرو به کمبود پنج هزار مگاوات برق در کشور اشاره و تاکید کرد برای تولید برق از هر روشی از جمله انرژی های نو و تجدیدپذیر از جمله خورشید و باد باید استفاده شود.
وی گفت: این در حالیست که خراسان جنوبی یکی از استان های صادرکننده برق است و برق مصرفی استان حدود 300 مگاوات است که تا حدود 700 مگاوات به خارج استان ارسال می شود و با توجه به موقعیت مناسبی که در زمینه انرژی پاک در استان داریم باید از این فرصت مغتنم به نحو احسن استفاده کرد.
مروج الشریعه اظهار داشت: تعدادی از بانوان روستاهای خراسان جنوبی برای راه اندازی و استفاده از پنل های خورشیدی اعلام آمادگی کرده اند لذا آموزش های موردنیاز در این زمینه باید ارایه شود.
وی گفت: استان خراسان جنوبی از طرح استفاده از انرژی های پاک عقب است که باید با چند گام جهشی این فاصله را جبران کنیم و یکی از راه های جبران این است تعهد دهیم برای 10 هزار خانوار استان در مناطق روستایی پنل خورشیدی نصب شود و یکی از بهترین دستگاه ها در این زمینه کمیته امداد امام خمینی (ره) است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: این نهاد برای افراد زیرپوشش و حتی افراد پشت نوبت می تواند با استفاده از این طرح به مددجویان کمک کند.
وی تصریح کرد: وضعیت برق کشور نشان می دهد به طور جدی با کمبود برق مواجه ایم و می توان از ظرفیت انرژی های پاک در استانی مانند خراسان جنوبی بهره مند شد.
مروج الشریعه گفت: در حال حاضر به دلیل کمبود برق در کشور استانی که صادرکننده برق است نیز باید خاموشی های روزانه و دوره ای داشته باشد.
وی افزود: همه کسانی که دستی در اقتصاد و اشتغال روستاییان دارند می توانند در زمینه معرفی خانوارهای روستایی در این زمینه اقدام کنند و خود را معطل ساز و کارهای وزارت تعاون و کار نمی کنیم چون ساز و کار استانی برای این مهم و منبع کمک های فنی و اعتباری آن وجود دارد.
وی گفت: حداقل از بانک ملی استان انتظار داریم در این طرح ورود پیدا کند همچنین از سایر بانک های موثر در این زمینه باید کمک و مشارکت گرفت.

** بانک ها پرداخت تسهیلات را شتاب دهند
مروج الشریعه بیان کرد: از برخی بانک های عامل پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری انتظار داریم در روند پرداخت تسهیلات، سرعت بیشتری داشته باشند، برخی بانک ها در این زمینه با حرکت مناسبی روند را پیش می برند که جای تقدیر و تشکر دارد اما برخی همچنان نسبت به جذب این تسهیلات کم توجه هستند.
وی گفت: در قالب جلسه ای که هفته گذشته با رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد به خاطر توجه به پیشنهادات استان و دستور اقدام آن در کمتر از 48 ساعت تشکر می کنیم و در این نشست با تامین 20 میلیارد تومان از کمک های فنی و اعتباری استان از محل اوراق به صورت نقدی موافقت شد.
مقام عالی دولت در استان گفت: با توسعه و ترویج استفاده از انرژی های پاک فاز جدیدی برای کارگروه اشتغال باز می شود و آن استفاده از ظرفیت مناطق روستایی است که دفتر روستایی استانداری باید به این مهم بیشتر بپردازد.
وی اظهار داشت: اگر در مناطق روستایی در طرح هایی مانند استفاده از انرژی های تجدیدپذیر پروژه محور پیش برویم به صورت خانواده یا تک واحد موفق خواهیم شد.
مروج الشریعه گفت: فاز دوم جذب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری استان به مبلغ 102 میلیارد تومان به زودی ابلاغ می شود که از این طریق می توان نقشه راه بهتری برای استان ترسیم و در جذب کارشناسی تسهیلات موفق تر عمل کرد.

** حمایت از مدیران فعال در استان
استاندار خراسان جنوبی بر حمایت از مدیران فعال اجرایی در استان تاکید کرد و گفت: در سطح ملی و منطقه ای پویش هایی انجام می شود که نباید تاثیری در تصمیم و عزم و اراده شما بگذارد و من نیز با تمام قوا از شما حمایت خواهم کرد.
وی تصریح کرد: نباید خدشه ای در نوع تصمیم گیری ها به هیچ وجه صورت بگیرد بلکه محکم و مستدام اصولی و منطقی در میدان کار باشید من نیز بدون هیچگونه مضایقه ای از شما حمایت خواهم کرد.

** برخی مدیران در اطلاع رسانی کوتاهی می کنند
نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه اجرایی در حال انجام است اما این ایراد وارد است که برخی مدیران دستگاه های اجرایی در اطلاع رسانی مقداری کوتاهی می کنند که این اشکال باید رفع شود.
وی افزود: اخیرا بیش از 100 میلیارد تومان تسهیلات چهار درصدی برای کمک به افرادی که از سیلاب های اخیر بهاره دچار خسارت شده اند، ابلاغ شد.
مروج الشریعه گفت: از لحاظ گردش مالی نیز داخل بازار در حوزه جامعه کسری و مشکلی نداریم و مهم ساماندهی است چون مشکل خروج پول از استان را داریم.
وی با بیان اینکه منابع ناشی از درآمدها از استان خارج می شود که باید مدیریت شود اضافه کرد: متصدیان واحدهای صنفی و تولیدی از راه اندازی برج تجاری یا فروشگاه های زنجیره ای نترسند.
وی گفت: متصدیان واحدهای صنفی باید منافع مشترک ایجاد کرده و به جای اینکه از راه اندازی برج و مرکز تجاری توسط افراد غیربومی زانوی غم در بغل بگیرند، وارد کار شوند.
استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بازار روی دوش اصناف است یادآور شد: متصدیان واحدهای صنفی فقط نیاز به همت دارند انتظار از حوزه اقتصادی استان نیز این است که کمک فکری کنند.
وی گفت: ما هیچ چیز در اختیارات حوزه اجرا کم و کسر نداریم چرا که حوزه اجرا حرف اول کشور را می زند پس فرصت مغتنمی برای مدیران است تا تمام قد از ظرفیت موجود استفاده کنند.
مروج الشریعه گفت: با اوضاع فعلی می توان کارهای بزرگی در استان کرد به شرط اینکه همه کمک کنند و همراه باشند لذا باید تقاضاهای خریداران را با روش های پیشرفته به حداکثر رساند.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.