به گزارش ایرنا حسن نجفی سولاری روز پنجشنبه در نشست با مدیران رسانه ها و فعالان فضای مجازی خراسان جنوبی افزود: این کار زحمت دارد، وقت می خواهد، باید انرژی گذاشت و حوصله و سعه صدر داشت.
وی بیان کرد: از بیرون مدام برای کشور مساله می سازند که ما را سرگرم کنند لذا باید هوشمند بوده و تولید محتوای مناسب در برابر این هجمه رسانه ای داشته باشیم.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: چاره ای نداریم جز اینکه از درون حرکتی عظیم در فضای مجازی انجام دهیم و هر کسی را دیدید که جلوی این حرکت ایستاد به او شک کنید.
وی افزود: باید در فضای سایبر و مجازی شبکه شویم و اگر تیم نشویم به طور حتم شکست می خوریم.
نجفی سولاری تولید محتوا را یکی از خلاهای نظام دانست و اظهار داشت: آسیب فضای مجازی این است که انفرادی کار می کنیم در حالی که شبکه است و به طور حتم باید جامعه شبکه ای شکل بگیرد.
وی براساس یک مدل ارتباطی توضیح داد که اکنون از عصر اطلاعات عبور کرده و وارد عصر خرد و فرزانگی (حکمت) شده ایم و منبع قدرت در جهان، ایده و خلاقیت شده است.
مشاور صدا و سیما با تشریح سیر تحول تاریخی رسانه ها در ایران گفت: در حالی که مسلمانان و ایرانیان قرن ها پیش در رسانه سازی قدرت داشتند ولی در صنایع پیشرفته و رسانه های نوین از غربی ها عقب افتادیم و مصرف کننده شدیم.
وی افزود: ما در فضای مجازی هم با اختلاف کوچکی نسبت به گذشته که ناشی از وجود انقلاب اسلامی است، در حال اقتباس و مصرف کننده هستیم تا اینکه تولیدکننده باشیم.
وی با طرح این پرسش که آمار آپلود و دانلود ایرانیان چقدر است؟ گفت: از نظر اقتصادی دانلود نوعی مصرف و هزینه کردن و آپلود تولید و کسب درآمد است.
نجفی سولاری اظهار داشت: گاهی که دشمن حمله می کند، نگران می شویم و البته هجمه زیاد است ولی همه به صورت پراکنده کارهایی انجام می دهیم و مشخص نیست آیا به هدف می زنیم.
وی با ترسیم روند تغییرات جهانی و دورنمای سال 2030 متاثر از فناوری های نوین گفت: حکومت ها از جنگ نرم به جنگ شناختی روی آوردند یعنی نیاز نیست عملیات نظامی و قبل از آن جنگ نرم انجام دهند.
پژوهشگر فضای مجازی بیان کرد: اکنون به مردم یک کشور نگاه و نگرشی می دهند که می خواهند همان کار را انجام دهند و در مصاحبه ها سئوالاتی را می پرسند که همان جنگ شناختی است.
وی افزود: مدل قدرت عوض می شود و جایگاه نهادهای بین المللی تغییر می کند و جهانی شدن با انتفاع بعضی کشورهای نوظهور استفاده کننده از فناوری های نوین را تجربه می کنیم.
وی نخستین چالش اصلی جهان متاثر از فناوری ها را محیط زیست و دومین چالش را فناوری اطلاعات ذکر کرد و گفت: سرعت کار ما از سرعت تغییرات کمتر است لذا عقب می مانیم و امروز صنعت موبایل در حال تبدیل شدن به رسانه هیبرید است.
نجفی سولاری تصریح کرد: تا پایان این دهه پهنای باند شبکه های تلفن همراه 90 درصد جمعیت جهان را زیرپوشش قرار می دهد و نیاز و عطش مخاطب امروزی به فیلم و کلیپ های ویدئویی است.
وی گفت: بسیاری از خانوارهای ایرانی اکنون تجهیزات، بستر و شبکه استفاده از اینترنت را در خانه دارند و محدودیت پهنای باند در حال برداشته شدن است در حالی که مشکل اصلی ما تولید محتوای مناسب برای مخاطبان است.
رییس سابق مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال افزود: اگر می پذیریم که هدف استراتژیک دشمن براندازی نظام و جامعه هدف آنان نخبگان و جوانان است باید بپذیریم عرصه نبرد هم اطلس رسانه و فضای مجازی است.
وی گفت: کشور در بخش زیرساختی و تجهیزات ارتباطی پیشرفت های خوبی داشته و اصلی ترین دلیل ناموفق بودن ما افتراق است و آسیب ها و مشکلات مدیریتی داریم.
نجفی سولاری کاهش اعتماد عمومی به محتوا و خدمات دولتی را از دلایل اصلی افزایش آسیب ها در این حوزه دانست و اظهار داشت: اگر به فکر حفظ کشور، جامعه و خانواده های خود هستیم باید شبکه ملی اطلاعات را با تولید محتوای مناسب و موردنیاز مردم تقویت کنیم و دانش و مهارت افراد را افزایش دهیم.
وی همچنین فضای مجازی را فرصتی برای ایجاد کسب و کارهای نوین عنوان کرد و افزود: مدل پیشنهادی ما 'اختر سولار' با شعار نیت خیر، تولید پاک و رزق حلال است و این شبکه از خانه شروع می شود.
وی گفت: باید در استانها مراکز جذب و سازماندهی توانمندان از بخش های مختلف راه اندازی و گروه نخبه و هوشمند ایجاد شود تا نیازهای بازار را شناسایی و هدف گیری کنند.
این نشست آموزشی به همت بسیج رسانه در صدا و سیمای خراسان جنوبی برگزار شد.
3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.