به گزارش ایرنا عالیه خواجوی روز سه شنبه در نخستین نشست کارگروه تخصصی توسعه روستایی و عشایری استان خراسان جنوبی به ریاست معاون عمرانی استاندار افزود: میزان اعتبارات واریزی به حساب دهیاری ها سال قبل افزایش چشمگیری داشت و به 456 میلیارد و535 میلیون ریال رسید.
وی بیان کرد: از سال 93 تا 96 مجوز تامین اعتبار روستاهای فاقد دهیاری نیز در دستور کار قرار گرفت و از سال گذشته سهم این روستاها به حساب فرمانداری شهرستان واریز می شود.
وی گفت: تعدادی روستا از لحاظ زیرساختی در شرایط مطلوبی قرار دارند و برخی روستاها نیز دارای شرایطی هستند که به محض ورود چهره 100 سال پیش روستا زنده می شود.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: 2 عامل برنامه ریزی و مدیریت روستایی در چنین شرایطی از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی اظهار داشت: براساس سرشماری 95، جمعیت روستایی استان 315 هزار و 70 نفر و جمعیت شهری 453 هزار و 827 نفر اعلام شد که تعداد کل خانوارهای روستایی از 84 هزار و 417 خانوار در سال 90 به 94 هزار و 947 خانوار افزایش یافته است.
خواجوی گفت: همچنین براساس این سرشماری تعداد خانوارهای شهری از 99 هزار و 140 خانوار در سال 90 به 129 هزار و 36 خانوار افزایش یافته است.
وی افزود: در برخی شهرستان ها در محور جمعیت روستایی کاهش را مشاهده می کنیم که شاید نشات گرفته از وضعیت نامناسب روستایی، موضوع درآمد و معیشت و عدم توجه به این مناطق است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با اشاره به تسهیلات اشتغالزایی روستایی از محل تفاهم نامه های منعقده طرح توسعه روستایی گفت: سهم تخصیصی استان در این زمینه 880 میلیارد ریال بوده است.
وی اظهار داشت: این تسهیلات توسط پنج بانک عامل صندوق کارآفرینی امید، بانک سینا، کشاورزی، پارسیان و پست بانک پرداخت می شود که تاکنون اعتبارات مربوط به بانک کشاورزی و پست بانک به طور کامل جذب شده است.
وی گفت: مجموع اشتغالی که تا این لحظه بابت طرح های معرفی شده به بانک های عامل ایجاد شده، یکهزار و 442 نفر است.
خواجوی اظهار داشت: میزان توسعه ماشین آلات عمرانی و خدماتی دهیاری ها از سال 91 تا پارسال 135 دستگاه است که در اختیار دهیاری ها قرار گرفته است.
وی افزود: روستاهای بهره مند از طرح آبرسانی 134 روستا به تعداد 16 هزار و 461 خانوار و جمعیت 56 هزار و 804 نفر بوده است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.