به گزارش ایرنا، ساعت حدود 9 صبح همراه تعدادی از خبرنگاران به این مرکز نزدیک می شویم در حیاط باز است مسئولان کمپ بیرون منتظر ایستاده اند گویا از قبل می دانستند که میهمانان امروز چه کسانی هستند.
وارد منزل می شویم رنگ آبی در و دیوار بوی رهایی می دهد، داخل سالن اتاق های مجزایی است که اسم هر اتاق بر سر در آن نوشته شده ، نام یکی از این اتاق ها را به یاد دارم « اتاق سم زدایی» ؛ چند جوان در این اتاق خوابیده اند اما از حیاط سر و صدای بازی فوتبال می آید در همین حال که به داخل یکی از اتاق ها راهنمایی می شویم با صدای مدیر مرکز، افراد از حیاط به داخل فراخوانده می شوند و پشت سر هم می نشینند 36 مرد که کوچک ترین شان 22 ساله است.
مردان « بهشت پنهان» گویا از حضور میهمانان خود خوشحال هستند، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی در ابتدای امر سر صحبت را با آنها باز می کند گپ و گفتی دوستانه باعث می شود که آنها هم جسارت سخن گفتن را پیدا کنند.

** دغدغه بعد از ترک اعتیاد
اولین نفری که با ما هم کلام می شود جوان 35 ساله ای است که شغلش میوه فروشی بوده و دو دختر 5 ساله و 2 ماهه دارد با یکی از خبرنگاران همکلاس است خودش را به او معرفی می کند و می گوید: تو به کجا رسیدی، من به کجا!
می خواهد به خاطر فرزندانش ترک کند و به کارش شرافتمندانه ادامه دهد، او شیشه را به سختی تهیه می کرده و آنطور که خودش تعریف می کند اگر پول باشد ساقی فورا مواد را می رساند، اما هیچ وقت پول کافی نداشته تا مواد را به صورت وزنی بخرد و بیشترین خریدش از ساقی 20 سانت بوده است.
جوان 23 ساله ای که به قول خودش از اول با سیاه ( تریاک) شروع کرده الان در این جمع قرار دارد، او از خدمات کمپ تشکر می کند و علی رغم اینکه مصمم شده تا پاک شود اما دغدغه دارد که وقتی از این جا بیرون برود چطور می تواند بدون پول و کار زندگی کند.
«ح» می گوید: هر وقت خواستم ترک کنم پدرم می گفت تو همانی که هستی و عوض نمی شوی!

** کاش یک دکتر نبی در بیرجند هم پیدا شود
«ر » که دانشجوی اخراجی رشته برق است و راننده آژانس بوده از مسئولان می پرسد بعد از اینکه درمان شویم و از اینجا بیرون برویم چطور می توانیم یک شغل خوب پیدا کنم که دیگر معتاد نشویم.
بحث اشتغال که داغ می شود یک نفر دیگر هم از میان جمعیت فریاد می زند کاش یک دکتر نبی دیگری پیدا شود و مشابه کارخانه ای که در مشهد برای معتادان بهبود یافته راه اندازی کرده است کاری هم برای معتادان خراسان جنوبی انجام دهد.
دکتر نبی کارآفرینی است که شرط استخدام در شرکت خود را داشتن سوء پیشینه گذاشته است.

** دسترسی آسان به شیشه
«م» که از ابتدا شیشه مصرف می کرده ؛ از 28 روز پیش به این مرکز آمده و می گوید: شیشه را گرمی 70 هزار تومان می خریدم.
او به دسترسی آسانش به شیشه اشاره می کند و می افزاید: ساقی ها آنقدر دم دست بودند که فورا جنس را می رساندند و به شوخی می گوید: حتی از اورژانس 115 هم زودتر می آیند.
«الف» که شاگرد مغازه ای در بازار است با کمک دایی اش به این مرکز معرفی شده آخرین قیمت شیشه را گرمی 90 هزار تومان خریده است، او می گوید: ماهانه 600 هزار تومان درآمد داشتم اما 2 برابرش را خرج مواد می کردم.
این جوان 23 ساله با تعارف دوستانش معتاد شده اما در عین حال پدرش هم به خاطر اعتیاد در زندان به سر می برد. او اعتیاد را از تریاک شروع کرده و با شیشه و کریستال ادامه داده اما اکنون که تصمیم به ترک گرفته نگران است که اگر بخواهد بعد از ترک مجدد به جامعه برگردد چطور می تواند دور از چشم ساقی ها بماند.

** تعارف یک دوست
«م » 23 ساله از 20 روز قبل مهمان « بهشت پنهان» شده به گفته خودش یک سالی را تریاک می کشیده و بعد شیشه را تجربه کرده است.
او به اعتیاد مادرش اشاره می کند و می افزاید: اولین بار توسط یکی از دوستان هم کلاسی به سمت مواد کشیده شدم ولی الان دیگر خسته شدم و می خواهم پاک شده و دنبال زندگی خودم بروم.
جوان روستایی که پدر و مادرش را متهم اعتیادش می داند و می گوید: از همان بدو تولد به خاطر اعتیاد مادرم انگ معتادی به من خورد و تا 6 سالگی مواد را بدون خواست و اراده خودم استفاده می کردم اما از آن به بعد مرا ترک دادند و باز در نوجوانی دوباره معتاد شدم .
او که از هفت سال گذشته موزع روزنامه در یکی از شهرستان های استان بوده به خاطر اعتیادش بیکار شده و در این خصوص می گوید: به دلیل اینکه شب ها تا دیر وقت مشغول کشیدن مواد بودم صبح دیرتر از خواب بیدار می شدم به همین دلیل توزیع روزنامه ها به تاخیر می افتد و کارفرما نیز بعد از چند مورد تذکر اخراجم کرد.

** خانواده مهمترین رکن در سلامت جسم و روح
در کنار این صحبت ها دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران خانواده را مهمترین رکن در سلامت جسمی و روحی فرزندان عنوان کرد و گفت: نقش خانواده را می ‌توان همواره پررنگ ترین و مهمترین عامل در گرایش یا عدم گرایش به مواد مخدر دانست.
علی زندی اظهار داشت: مهمترین عواملی که در معتاد شدن افراد می تواند دخیل باشد پیشنهاد مصرف مواد مخدر از سوی دوستان و بستگان، ارضای حس کنجکاوی، عدم اوقات فراغت و بی توجهی خانواده به فرزندان است.
وی با بیان اینکه بسیاری از مردم تصور می ‌کنند بیکاری علت مهم اعتیاد است، تاکید کرد: متأسفانه آمارهای موجود حاکی از آن است که 63 درصد جمعیت معتادان را شاغلان تشکیل می دهند.
زندی با تاکید بر لزوم نهادینه‌ شدن مقبولیت اجتماعی بهبودیافتگان، ادامه داد: تاکنون این مهم در جامعه نهادینه نشده است و این یک آسیب جدی است که تا محقق نشود در برنامه های مبارزه با مواد مخدر موفق نخواهیم بود.
وی تصریح کرد : امروز جامعه باید متوجه شود که بهبودیافتگان از مواد مخدر کار بسیار بزرگی انجام دادند و باید نگاه جامعه نسبت به آنان تغییر یابد والا اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر دچار چالش جدی می ‌شود.

** نواخته شدن آهنگ ورود خیران به حوزه مبارزه با مواد مخدر
زندی با بیان اینکه آهنگ ورود خیران به حوزه مبارزه با مواد مخدر نواخته شده است، گفت: باید کمک شود تا ورود خیران به این عرصه و مبارزه با پدیده شوم اعتیاد را پررنگ‌تر کنیم.
وی مبارزه با مواد مخدر را از عهده یک دستگاه اجرایی خارج دانست و افزود: اعتیاد بلای خانمان سوزی است که مبارزه با آن نیازمند احساس مسئولیت و مشارکت تک تک آحاد جامعه و اهتمام ویژه مسئولان است لذا باید در این راستا از ظرفیت سازمان‌ های مردم ‌نهاد و تریبون ‌های رسانه ‌ای استفاده شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اشتغال یکی از مشکلات و حلقه‌ های مفقوده بعد از درمان معتادان است، بیان کرد: در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر استان مقرر شده تا برای الگوگیری در خراسان جنوبی از دکتر علیرضا نبی (کار آفرین برتر مشهدی که برای معتادان بهبود یافته اشتغال ایجاد کرده) دعوت شود.
به گزارش ایرنا،« بهشت پنهان» با ظرفیت 40 نفر در ماه تلاش می کند که عده ای را از دام اعتیاد رها کرده و به آغوش جامعه بازگرداند.
بیکاری، چراغ سبز ساقی ها ، نبود نشاط اجتماعی و از همه مهمتر نداشتن جایگاه در خانواده زمینه های بازگشت افراد به مواد مخدر را فراهم می کند پس باید مراقب جهنم بعد از این بهشت بود.
گزارش از عصمت برزجی
9766 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.